Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - saab95v4

Sidor: 1 [2]
16
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 26, 2011, 16:58:18 PM »
Hej igen, gick ut och skulle testa lite på toppen med kamaxeln. Toppen är alltså lös med endast kamaxel i. Men jag vart så konfunderad att jag måste ställa lite mer frågor.

1. Jag ställde kammens nockar som ett V som du sa, och vred därefter kammen i motorns rotationsriktning så att insugstryckaren på 4:ans cylinder skulle tryckas ner 2mm ifrån ursprungsställningen. När jag hade mätt på ett ungefär att jag tryckt ner den 2 mm, så noterade jag att då blir ju avgasventilen mer öppen på 4:ans än insugsventilen.

Och vad jag läste på den där länken du skicka "ford trim eller nåt liknande" så står det att insugsventilen ska vara lite mer öppen än avgasventilen på 4:ans cylinder när motorn är nollad.

Nu sitter ju inte toppen på en motor, men måste ju vara samma princip eftersom jag satte nockarna som ett V på 1:an.

Har även en till fråga, 1:ans nockar kan man väl inte börja som ett V utan man får dra tillbaka den lite så att 4:ans insugstryckare går fritt för att sen trycka ner den 2mm och då står dom som ett V.

Hoppas du förstår vad jag babblar om, men det står helt still i min skalle och hoppas på din hjälp.

17
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 25, 2011, 10:16:19 AM »
Ok tack för all hjälp du bidragit med, kommer säkerligen behöva mer svar sedan och hoppas på hjälp även då:P.

En sista fråga angående ventilspelet bara då jag noterade en grej nu.

Insug 0.30-0.35
Avgas 0.35-0.40

Det här skrev du, ska jag då tolka det som att avgas alltid ska ha 0.05 mer ventilspel än insug?
D.v.s att om Insug är 0.30 så sätter jag avgas på 0.35. Om insug är 0.35 sätter jag avgas på 0.40 O.S.V.

Eller spelar skillnaden mellan avgas och insug ingen roll? bara dom matchar dom andra avgas/insugsventilspelen?

18
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 24, 2011, 22:20:40 PM »
Ok tror jag fattar, Man ska alltså trycka ner insugstryckaren 2mm från det att den är i "orört" läge.?

Du skulle inte kunna svara på min fråga angående ventilspel också så vore jag grymt tacksam.

mvh

19
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 24, 2011, 21:26:12 PM »
mät bara så det är 2mm på insugets tryckare på 4ans insug...ventilspel insug ca 0.30-0.35 utblås35-0.40  tändning max vid fullt utslagna vikter 34 grader vid ca 3500rpm


Hej igen, Får ursäkta om jag ställer många frågor men har aldrig gjort detta förr och har inte särskilt bråttom så tycker det är bättre om jag får allt rätt från början.

Om jag förstått det rätt så ska det vara 2mm som tryckaren sticker upp så att säga ur kamaxelbryggan eller vad det heter.?


Där har jag försökt illustrera vad jag menar, om man ska sätta exempelvis skjutmått eller något mer exakt och kolla så att insuget sticker upp 2 mm från "bryggan"?
Självklart ska kammen vara under överfallet, men det här var det bästa jag kunde rita på en dator:P



Sen har jag en till fråga angående ventilspel, det mäter man väl genom att sätta in bladmått mellan kammen och tryckaren när kammen går fri. Och ska då alla ventieler ha samma? Alltså att alla insug har exempelvis 0.3 och avgas 0.40??

Tack för all hjälp hittils.

20
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 24, 2011, 10:16:08 AM »
Hejsan, tack för svar. Kan mycket väl stämma att det är en kompis till forslöv, har hört det jag med. Det enda jag fått fram hittils av kammen är att den ska vara rätt så snäll, passa bra till motorer som är lagom trimmade.

Men du, kan man inte gå efter 0 på svänghjulet då. Så att man har det ungefär där, och sen fininställa genom att känna på kolven?

När ettans nockar står i ett V är fyrans ventiler helt stängda då eller? eller är det så att insuget ska vara 2 millimeter mer nertryck än avgas?

Samt hur ska tändningen stå och vad för ventilspel?

21
Saab / Kamaxel V16 109°
« skrivet: januari 23, 2011, 19:15:09 PM »
Hej. Har en kamaxel som är märkt V16 109° sitter på Saab 99 H-motor.
Undrar vad detta är för kam och hur den ska ställas in.

Fick svar av någon "Lindberg" på Eriks folkracesida som påstod att den är vanlig i volvo turbo. Om det är samma kam vi menar vet jag dock inte.
Han gav iallafall värdena 268 i dur 12.2 i lyft förställ 2.0, Har aldrig ställt en kamaxel seriöst om man säger så skulle vilja ha hjälp med hur man ställer in efter dessa värden. Om det nu är samma kam.

Killen jag köpte den av hade köpt kammen av någon snubbe som slipat den i upplandstrakten. Tror han var aktiv i skepptuna eller något.

Sidor: 1 [2]