Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Karl V

Sidor: 1 [2]
16
Saab / SV: bygga saabmotor
« skrivet: juni 16, 2011, 12:24:06 PM »
I det läget du är nu med motorspecen så bör det ju vara förgasarna som stryper och det ganska rejält. Jag hade satsat pengarna som skelettsvänghjulet kostar på ett k-jetronic med justerbart styrtryck.

17
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: maj 03, 2011, 00:25:09 AM »
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

Sätter du på ett komplett sprut blir det nog inga problem.
Om motorn andas mycket bättre med portad topp, högre komp, extraktorgrenrör så kan den ju gå lite snålt med sprutet. Men samma sak gäller ju med förgasaren så den behöver ju också justeras.

Det finns ju folkracechip billigt, jag vet inte vad som är gjort med dom men är de lite seriösa så fetas soppan på lite.

Jag tror att bilen kommer gå mycket bättre med sprut än med originalförgasare men jag borde väl inte säga det för vi är ju konkurrenter ;)

Testa sprutet, det borde vara bult-på mer eller mindre.

/Karl, Green Giant

Jo, det är lite sant, men det börjar nästan likna ett samarbete, och tackar som ödmjukast för senast.=)
Vi har ju kvar spisen i orginal, så det kanske blir ett test lite senare, flytta maskinen med topp och skicka iväg pierburgskräpet.

Jag såg att chippet mer eller mindre flyttade upp varvstoppet och och öste på liite mer sås på högre varv.
Grejjerna måste ju hålla ett 10-tal tävlingar för att gå ihop, 50-timmar fullt på 2:an stressar ju en gammal spis rätt rejält.

Men jag tackar för tipsen ;D

hoppas viu syns den 15:e :goodluck:

Det är ju alltid trevligt och vi har ju fått mycket hjälp av er. Fightas lagom på banan och hjälpas åt i depån, då är det roligast.
Vi har ju trimmat lite, planad topp 11,5:1 i komp, lätt hemmaportad 530, FS122 kamaxel och k-jetronic. Den går jättebra nu med k-jeten, justerbarstyrtrycksregulator och injusterad med bredbandslamba, ett jättelyft jämfört med dubbelförgasarna som vi inte fick att gå bra i botten.
Men tyvärr har vi för lite grepp så det går inte fort ändå :(

Så länge ni har koll på att den inte går snålt tror jag det håller bra. Inte för att ni behöver trimma, det går ju fort ändå för er. Viktigaste är att bilen går jämt och bra så det inte saknas effekt i botten.

18
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: maj 02, 2011, 15:55:44 PM »
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

Sätter du på ett komplett sprut blir det nog inga problem.
Om motorn andas mycket bättre med portad topp, högre komp, extraktorgrenrör så kan den ju gå lite snålt med sprutet. Men samma sak gäller ju med förgasaren så den behöver ju också justeras.

Det finns ju folkracechip billigt, jag vet inte vad som är gjort med dom men är de lite seriösa så fetas soppan på lite.

Jag tror att bilen kommer gå mycket bättre med sprut än med originalförgasare men jag borde väl inte säga det för vi är ju konkurrenter ;)

Testa sprutet, det borde vara bult-på mer eller mindre.

/Karl, Green Giant

19
Volvo / SV: Plana blocket B-230
« skrivet: maj 02, 2011, 15:51:34 PM »
Någon som vet hut mycket man kan ta på blocket utan att kolvarna tar i toppen.
Har provat med 0,8mm men det lät inte bra -(( Sitter standard kolvar i fån E-motorn

mvh Johan

Jag förmodar att du fräser ner blockytan för att få högre komp? Varför inte plana toppen som är brukligt istället, då slipper du påverka kolvuppstick.
En topp går att plana mycket, en del tar ju nästan 4 mm. Kolvarna bör därför inte slå i toppen om du planar blocket 0,8 mm.
Vad menar du med att det inte lät bra?

Kolla hur kammen står så inte ventiler och kolvar krockar.

20
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: februari 28, 2011, 20:37:09 PM »
Som jag förstått det så får man bättre gasrespons med ett spjäll per insugsrör, plenumkammare används ofta på dragracebilar där det inte spelar så stor roll med respons.

Det man kan fundera över är att på rallybilar så använder man ofta mc-förgasare men jag har aldrig sett några som har plenumkammare. Vad kan detta bero på? Gör de fel tror ni? De som betalar 50 000 och uppåt för en motor?

/Karl

21
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 28, 2011, 20:15:01 PM »
bygget kommer bli b202 långmotor
2,3 vev och kolvar
b202 stakar
2,3 långtopp planad ca 1,5
hårdare fjädrar
vassare kam
mekaniska lyftare
extraktor
hemma byggt insug
2xweber 45

har allt utom kammen.
vill kontakta nån som är "provs" på toppar så kan säga om det är värt att lägga pengar på toppen
eller om den räcker.
insuget tror jag inte är nån begränsning.

låter det bra som ett planerat debutant projekt.



Låter som ett trevligt projekt, dock tror jag snarare att weber 45:orna kommer strypa innan toppen gör det. Ett par topplocksportare gjorde en tävling förra året, gällde att porta en B20 och sen testade man de olika topparna på en motor i bromsbänk. De körde med weber 45:or, högsta effekt uppmättes till 195 hk. De testade sedan vinnartoppen med weber 50 och den gav då 211 hk.
Här är en länk till tävlingen : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=48429


Spara pengarna från portningen, eller sälj weber 45:orna, och lägg dessa på ett par 40-42 mm mc förgasare. 42:or flödar ungefär som weber 50.

Angående portningen så skulle jag skicka ett mail till erland cox, www.topplocksverkstan.se, eller slå en signal.
Inte så billigt kanske men han vet om det är värt att göra till dina effektmål.

/Karl

22
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 27, 2011, 15:56:34 PM »
väldigt intresant sida www.topplocksverkstan.se . mycket matnyttigt.
har letat runt efter nån som kan porta en topp "billigt" helst i södra sverige.
hittar måna men inte många som skriver nått om saabs 16v toppar bara 8v topp.
har ni nått tips på vem jag ska vända mig till?


Hur mycket effekt siktar du på?
Förmodar att det är en långmotor? Den som satt i 900:an.

Jag vet inte hur mycket en långmotor 16 ventilstopp flödar men jag tror inte begränsningen sitter där.
Jag hade försiktigt putsatt bort gjutskägg och ojämnheter i insugskanalerna.
Tror det är insuget som stryper mest, ett bra avgas är ju inte fel och ett par vassare kamaxlar.
Plana toppen också.

23
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 21, 2011, 21:23:18 PM »
kanon information.
fler sidor med information för nybörjare om sugtrim. gärna mer utförliga med lite matematik m.m.
engelska är jag bra på.
man kan ju börja med standard topp och porta sig fram. skrotarna översvämmar ju av både kort och långtoppar.



Det finns många förståsigpåare inom all rejsing som "vet" hur man ska göra för det har alltid gjort på detta sättet.
Vill du ha välgrundad information med teoretisk bakgrund så kan jag rekommendera "Four-stroke performance tuning" av Graham Bell.
Det är en väldigt bra bok som täcker allt från luftfiltret till slutröret, dessutom är den relativt lättläst med tanke på vilket djup den går in på och den har många praktiska exempel.

Sen kan du regga dig på forum.savarturbo.se och läsa mycket. Begrunda framförallt vad Erland Cox skriver.
Kolla även in hans hemsida: www.topplocksverkstan.se

Mycket nöje!

/Karl

24
Saab / SV: 2.1L saab med 8v topp+förgasare (möjligt?)
« skrivet: februari 21, 2011, 11:24:55 AM »
Varför vill man sätta en 8v topp på en 16 v motor?
Man måste arbeta rätt mycket med 8v toppen för att den ska komma i närheten av 16v toppen.

25
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 21, 2011, 11:22:19 AM »
det kan stämma bra det. men vad flödar en värportad 8v topp med stora ventiler. i rallycross räcker dom till 200 hk i en 2,1 motor.
men vad hadde en 2,1 16 saabmotor räckt.


En standard korttopp flödar ca 220 cfm, det räcker till ca 240 hk på 2,3 liter slagvolym enligt denna sida:

http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=toppar_floden&sidnr=5

Sen får man räkna med att insuget kanske stjäl 20 cfm(?) så då är man kanske nere på 220 hk.

Men allt det där är ju beroende av kammar, avgas och insug/förgasare. Men man kan ju konstatera att det inte är toppen som begränsar.

Istället för att lägga 7 lök på en topp kan man ju köra standard korttopp, lite planad. Vassare omslipade kammar, extraktorgrenrör och ett par mc-förgasare så bör man ha över 200 hk. Inte så dyrt heller om man får ett ras. Inte flera timmars filande i toppen åt skogen heller.

/Karl

Sidor: 1 [2]