Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stormen

Sidor: 1 [2] 3 4
16
Volvo / SV: ajdå...
« skrivet: juli 10, 2009, 09:46:53 AM »
Som sagt, vrid motorn till noll igen. Inte så troligt att tändningen flyttat sig, men kolla med markeringen på drevet.

17
Volvo / SV: chip till b230f
« skrivet: juni 27, 2009, 09:47:59 AM »
Har du varvstoppet i fördelaren är det bara skaffa rotor utan varvstopp. Sitter en cetrifugalvikt där om du har varvstoppet i rotorn.

18
Köpes / SV: bur!!!
« skrivet: juni 10, 2009, 11:04:40 AM »
www.finess.se säljer burar till alla bilar. Har dom inte till den bil du söker kan du lämna iväg bilen till dom så dom kan ha bilen som mall och bocka. Ligger i Eskilstuna.

19
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: juni 10, 2009, 11:00:12 AM »
Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .

först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är

1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.

sedan kommer

1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.

1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.

alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.
Stämmer inte, 530 och framåt finns bara med små kylkanaler. Hur det är på dom äldre vet jag inte säkert, men 405 finns med både stora och små.

summering av kamdrev.

först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.

av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.

på den gamla sorten kan man med  fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.

att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.

gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.


nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.


lycka till

Kan vara värt att nämna att dreven till kamaxeln och mellanaxeln har identiska kuggar, men olika ET. Vissa drev är även schimsade. Det märks tydligt om du har fel drev på fel plats. Lägger man något plant på båda dreven ser man direkt om det stämme eller inte, sen är det alltid bra att titta hur remmen går över dreven när man snurrat några varv.

bra att veta vid planing av  volvotopp alla sorter utom 1000631.

orginal "ny"  kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.

pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.

kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .

hur gör man  Ta remmen mellan tummen och pekfingret  mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln

du ska  INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.


OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm

men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med  orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.

Ska man nolla blocket med klocka kan det vara bra att ha det i åtanke när man har toppen borta, aningens lättare då ::)
Varenda verkstad i hela landet och en massa mer människor har magnetfot och indikatorklocka, så man har man ingen själv borde det inte vara omöjligt att mot en bullkrans e.d. få låna en över en kväll.

Styrpinnen är 5mm

Sen en stilla undran, kan väl ändå inte spela någon roll åt vilket håll man vrider remmen när man ska kontrollera spänningen?

20
Övrigt / SV: Var börja? Licens?
« skrivet: juni 06, 2009, 02:55:55 AM »
Det är nog bara svinga förbi närmaste klubb och kolla med dom när nästa licenskurs är. Det tar bara några timmar, man går igenom reglerna och förmodligen också någon kopp kaffe, sen är det bara skaffa bil och ut och gasa :)

21
Volvo / SV: B230F
« skrivet: juni 06, 2009, 02:51:44 AM »
Det ska vara avvägt och balanserat, men på folkracenivå känns det som att det inte är så petnoga. Har du tillgång till svarv så är det bara svarva bort sista remspåret, om du inte ska använda det.

22
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: juni 02, 2009, 13:18:25 PM »
Jo, det är det spåret som ska filas. Om du ställer in kammen rätt så lär du märka åt vilket håll det ska filas.

23
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: maj 27, 2009, 10:57:58 AM »
ok...och den har det inte blivit några sprickor eller nåt i? konstigt det där... Men var går gränsen för om man behöver kortare rem och justerbart drev då?

Ska du plana mer än Volvos gränsvärde (tror det är 0,5mm) och köra annan kam än en original måste du ha justerbart drev (alternativt rycka styrstiftet). I alla fall om du vill ha ut max av kammen. När du planar toppen kortar du avståndet mellan remhjulen, alltså kommer kammen att vrida sig, i och med att remmen inte rör sig.
Gränsen för kortare rem är nog vid ca 2,5mm. Det finns dom som har modifierat spännaren också, men kan man få tag på en billig pintorem tycker jag att det är överkurs.

24
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: maj 26, 2009, 10:51:38 AM »
2mm ska gå med originalrem. Vill du plana mer än 2.5mm bör du byta rem.
Biltema i Linköping har fortfarande pintoremmar lösa, i alla fall hade dom det sist jag var där, kostar 70-80:-.

25
Volvo / SV: Jetronic
« skrivet: maj 22, 2009, 13:44:52 PM »
1.8 o 2.0 Renault heter B18 B20 på Volvo språk, bara sista bokstäverna som skiljer sig från "riktiga" B18/B20 (Volvos egna). Att byta motor helt är ett hästjobb. Men mellan 1.8 och 2.0l Renault ska vara i stort sett lyfta i och ur. Ber om ursäkt om jag var lite otydlig :)

26
Volvo / SV: Jetronic
« skrivet: maj 22, 2009, 00:47:55 AM »
Kollade som hastigast i VADIS och det verkar vara lika block (fast olika borr, förstås) och samma motorfästen B18 o B20. Har du tur kan du få tag i en billig B20. Men du måste ta med boxar och allt. Hittar du något billigt trim får du gärna dela med dig, finns risk att det blir en 400 som andra bil en vacker dag :)

27
Volvo / SV: Jetronic
« skrivet: maj 21, 2009, 01:02:32 AM »
Trodde det var något franskt påhitt som styrde soppan på dessa, då motorn är inköpt från Renault.
En ställbar tryckregulator eller större spridare ska väl funka (kanske är samma modell som övriga Volvo med lite tur) för att få in lite mera soppa. Vilken motor är det du har? 1.8 eller 2.0? Dom är som natt och dag, 1.8 är slå och skittråkig från början, men 2.0 är faktiskt ganska pigg. Tyvärr är det en ganska dyr motor att trimma. Har inte sett någon som slipar kammar specifikt till dom, och inte så många eftermarknadskammar. Extraktor är inte heller något som växer på träd.
Det borde ge lite effekt att byta avgassystem, har för mig att det satt ljuddämpare överallt på min 460 :)
Har inte fått någon direkt klarhet i om 16V toppen från R19 o Clio passar rätt av, fast då kanske det blir lättare att ta en komplett motor.

Vad har du för mål med bilen? Bara en skaplig första bil att börja köra i, eller vinna motala-festivalen?

28
Bygga / SV: Elektrisk vattenpump?
« skrivet: maj 21, 2009, 00:49:08 AM »
Volvo 440 vänster sida vid fjärden

Sitter det på alla 400? Eller är det någon speciell modell man ska leta efter.

29
Volvo / SV: NH 96 3 ????
« skrivet: april 19, 2009, 13:36:56 PM »
NH = Nisse Hedlund

30
Volvo / SV: b230e går inte på tomgång
« skrivet: april 19, 2009, 13:35:51 PM »
Hur står tändningen?

Sidor: 1 [2] 3 4