Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 35
166
Volvo / SV: lh 2,4 problem
« skrivet: februari 15, 2016, 12:49:36 PM »
Lh 2,4 har ingen givare i fördelaren den triggar på svänghjulet så fördelarens enda uppgift är och fördela gnistan så vilken fördelare som helst fungerar man ska helst stumma den om det är en som har inbyggda vikter för tändkurvan.
Mvh

167
Volvo / SV: hjälp med dubbla fajs
« skrivet: januari 16, 2016, 15:10:15 PM »
Synkreglaget kan som bara sitta på ett sätt och binder ju ihop förgasarna med varandra med en justeringsmöjlighet för spjällen.
Med ett synkreglage för en annan motor än den tilltänkta kan man få förlänga eller korta det då förgasarna hamnar olika långt isär.
Hur man löser det med gasvajer är rätt individuellt för olika bilmodeller eller så köper man ett kitt speciellt tillverkat för weberförgasare med stag vajer mm (för dyrt för folkrace men för en gatbil ksk det är värt dom 700-1000kr som det kostar)
Men googlar man så bör man hitta bilder.

168
Volvo / SV: dellorto 40
« skrivet: januari 15, 2016, 08:11:26 AM »
Det krävs mera info än så om motorn för och kunna gissa men det som fungerar på en b20 med samma trimning grad.
Det enkla svaret är prova båda och se vad som blir bäst.
Skulle gissa på nr7 skulle vara en bra utgångspunkt om du hade haft alla.

169
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 15, 2016, 08:05:56 AM »
Jens kam är nog framtagen i samarbete med agap och är någon av deras snällaste profiler. eller möjligen gjord av professorn och agaps kammar hamnar tyvär också kring 5k med nya lyftare och stötstänger.
Det blir fort dyrt och köpa kammar slipade på råämne en omslipad originalkam är ju mycket billigare.
Maxeffekt är svårt och säga men man når fort en gräns då det blir dyrare och fortsätta leta mera effekt med en k-kam än och byta ut den till något bättre.
Timo kammen ksk ger 8-10hk mer än k-kamen med 45er
Och tror inte en b20e skulle ge 120+hk i en rätt kalibrerad bänk idag tror nog den stannade på 110 så det kan vara lätt och bli besviken om man tror säkert på originaleffekten men man ksk ändå har ökat effekten rejält.

170
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 14, 2016, 06:01:59 AM »
Han har säkert mätt upp en k-kam chansen är stor att han har mätt upp en marin kam också och kan sälja en trimkam han tror passar till en båt som säkert fungerar bra men det är ju just det att han vill sälja den och det han lägger upp brukar ju vara iaf smygreklam för sina tjänster även om det är riktigt intressant och läsa om bromsningar mm dom gjort.
Men då det gäller kammar så har nog dom flesta kamslipare erfarenhet av båtar så oavsett om du köper kam från timo axellson professorn agap ellemann mm så får du nog en lagom kam axellson slipar iaf vad jag vet fsv717 som folkraceshop säljer och det är ju typ samma som timos kam men är väll billigare.
Men bäst är och ringa och prata med någon om vad dom rekommenderar ifall du tänker byta kam.
Jag har köpt kammar av professorn då jag bor lite över 10 mil ifrån han så jag har pratat öga mot öga och bläddrat bland alla profiler och valt så även köpt kam mm från agap via Jens g och då pratat igenom konseptet.
Hos professorn eller typ axellson finns då också iaf minst 5-6 profiler om inte fler som bara är steget vassare än k kamen så dom har större urval än timo.

171
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 13, 2016, 08:15:00 AM »
Värdena du skrev ut på k kammen är väll det som står på kg trimning och ett ungefärligt värde på lyft på ventilen.
Medans timo har det verkliga kam värdet det är ju en utväxling på vippan som gör att det bli ca 1,42-1,45 mera i lyft på kammen. En k-kam lyfter 7,1 på nocken så 717 lyfter bara 0.07mm mera.
Minns inte dur på rak arm men har för mig att en 717 kam har typ 5 grader mer verklig dur så den är bara lite vassare.
Men sen med en optimerad axelerationskurva så kan det ju vara större skillnad än så i öppningsaria.
Om du planar så gå ner till tunnaste topplockspackningen också så klämspalten blir mindre du kan höja kompen mycket och ändå köra på 95 oktan.

172
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 11, 2016, 23:48:54 PM »
Det är ju en snäll originalkam jag har hört att den liknar k kammen men aldrig mäta någon eller så du kan ju mäta upp den om du vill vara säker det är inte så svårt.
45er fungerar med p kammen men en modernare typ 10 grader vassare kam ger nog mer effekt även med limpan.
Det bästa i Topp väg borde vara en b18 topp med styrningar för b20 ventiler med en mild portning och lite höjt komp förhållande.
E toppen går nog bäst om man inte ska porta eller så men vet inte om dom större insugs kanalerna ger särskillt mycket med standard kammen

173
Volvo / SV: Volvo 740 bakaxel
« skrivet: januari 02, 2016, 01:00:13 AM »
Är det en landsvägsbil kan det finnas ett problem det finns två olika kransar för hastighetsgivaren dom med ABS och nyare (tror jag) har typ tre gånger så många triggerpunkter så hastighetsmätaren kommer inte fungera om det är fel.
Nu skrev du ju inget om årsmodell osv på ena bilen så det kan ju vara rätt men det bör kollas upp iaf om triggerkransen måste flyttas över.
Mvh

174
Regler / SV: Klassificering Batteri???
« skrivet: december 28, 2015, 23:28:12 PM »
Vad har du tänkt använda varför du är osäker?
Så länge det ser ut som ett traditionellt bilbatteri lär ingen bry sig det medföljer ju ändå vid försäljning av bilen så nästa ägare behöver ju inte bygga en ny ram mm iaf om det råkar vara lite stort eller litet.
Är ju ingen nackdel med ett större för iaf bakhjulsdrivet verkar ju alla vikta bilarna bakom bakaxeln och där har man ju batteriet också.

175
Regler / SV: Klassificering Batteri???
« skrivet: december 28, 2015, 20:58:09 PM »
Igentligen borde det ju bara vara batterier som säljs som bilbatterier men ett motsvarande marin eller fritidsbatteri med liknande utvändiga mått kommer inte någon att klaga på bara det är reglementsenligt fastsatt.
En gissning är väll att är storleken och uppbyggnaden som ett vanligt bilbatteri räknas det som ett.
Sen är det väll samma med batterier som med däck förgasare mm har man använt olika under tävlingen och en eventuell köpare kan bevisa det får han ta det han tycker är bättre.

176
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 26, 2015, 17:16:15 PM »
Med 38as halsringar tror jag det är gränsfall till för fet bestyckning men alla motorer är ju olika och så är det ju vinter nu.
Jag har alltid kört dom stiften som rekommenderas till en standard motor även på turbomotorer har jag kört med org och det har fungerat.
Går man upp i värmetal blir chansen större att stiften slår igen men på en rejält högkompad motor som bara ska gå på sommaren kan man gå upp från tex ngk bp6es till bp7es men tror inte det behövs

177
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 23, 2015, 23:13:33 PM »
Med 45er och månen7  ger den aldrig någon effekt vid 8000 den ger med rätt avstämning toppeffekt vid 6-6500 och drar bra till lite över 7000 men det borde inte bli som något varvstopp utan den bör bara tappa effekten mer och mer.
Men prova med lite mer tändning typ 34 grader och se.
Vad har du för halsringar?
Det kan hända att den vill ha större luftmunstycken (men det är svårt och veta utan och höra motorn)  jag har kört en motor med månen7 egenportad 530 med org ventiler kg steg 2 grenrör och 45er med 40mm halsringar den gillade 180 i luftmunstycke tror det var f9 erör och 160-165huvud utan luftfilter och beroende på temperatur ute  och det fungerade bra från 2-7000 varv lite småbluddrig på fulla spjäll under det men det gör ju inget då man inte är på så låga varv vid buskörning.

178
Bygga / SV: Sökes info om Daniel Walls byggen!
« skrivet: december 20, 2015, 17:01:30 PM »
Det är ju ändå bara nån handfull bilar som han gjort där det är nerlagt så mycket tid sen är det ju andra som bygger festivalbilar där dom typ jobbar lite då och då under hela året med bilarna och letar delar till bra priser och varje höst tar dom in ett nytt objekt dom börjar på nästa års bil.
Och då det gäller folkrace och även rally och rallycross finns mängder med myter osv som levt kvar speciellt om motorer och effekt då dom flesta som kunnat något varit tysta om det.
Men idag med internet beräkningsprogram mm och information sprids på ett helt annat sätt är det bara ett brinnande intresse och att man är källkritisk som behövs för och kunna gå skapligt långt.
Det finns nått reportage om Wall i tex bilsport rally och racing och säkert några fler men han håller ju ändå på med bilsport mer på hobbynivå (om än extremt seriös sådan) så är ju inte någon världskänd direkt även om dom flesta med minsta lilla motorintresse har sett youtube filmer från ngk mm.
Då det gäller handbromsen kan man antingen köpa en cylinder med backventil mm speciellt avsedd för ändamålet eller så tillverkar man fästen för en extra uppsättning bromsok enbart för handbromsen och använder  en vanlig typ från en 740.

179
Bygga / SV: Sökes info om Daniel Walls byggen!
« skrivet: december 20, 2015, 03:12:40 AM »
Sen om man kollar dom andra av Wall, s  bilar för ngk, semesterracet mm så är det ju samma stil.
Ngk 2013 var väll en 5cyl 20v motor portat med andra kammar 3st weber 45er (en där bara ena porten användes) mm.
Eftersom 45er räcker till kring200hk (lite mer om allt är optimalt) på en 4cyl motor så borde dom ju ge kring 250 på en femma så då är det samma effekt som en bra 2,4rc b230 ger och det i en folkracebil.
Troligen fyrlink och ändrat det mesta i framvagnen osv på den 245an (liknande som på amazonen)
Tror det pratades om att semesterracet 2010 var en 2400rc kaross med en b234 med 48er mm

Vatten i däcken ger säkerligen sämre starter ingen värme i gummit högre ofjädrad vikt och sämre på alla andra sätt utom möjligen på gamla traktorer:P
 

180
Bygga / SV: Sökes info om Daniel Walls byggen!
« skrivet: december 19, 2015, 22:28:57 PM »
Lite om 2014års ngk bil
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=85599
B20 borrad med andra kolvar ev strokad också? Troligen 2150-2300cc nån stanns.
Topp med höjt insug gissar förgasarna är fajs av större modell är iaf Dco husen så minst 48er oavsett weber eller fajs.
Fyrlink upphängd 240 bakaxel m45wr växellåda (osäker om wr var en sen låda från typ 85-88 eller från en diesel men lite annan utväxling)
Ombyggt med 240 framvagn troligen är dom flesta vinklar geometrier mm ändrat till det bättre då det monterats i Amazonen och hydraulisk handbroms mm.
Satans mycket tid och pengar nerlagt på en fr bil:P

Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 35