Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16
196
Regler / SV: angående e85!
« skrivet: januari 11, 2010, 22:26:00 PM »
Jo, givetvis skulle det ju vara bra om alla lärde sig att ställa in rätt! Men det är nog som att lära alla att använda blinkers, inget som kommer ske under vår livstid.  ;)

Det är delvis svårare att märka om E85 är felställt, det har ett större område för inställningar som "fungerar men är fel egentligen". Hör man att en motor som körs på bensin spikar så vet man att man ligger i riskzonen för att förstöra grejer, E85 har en tendens att spika utan att det hörs och innan det är så allvarligt att man hör det kan det lätt gå åt ett par kolvar eller en topplockspackning. Har hört att somliga trimfirmor inte ens vill befatta sig med E85 just för att det är svårt att veta var gränsen går mellan max effekt och motorras.  :-\

Om man ställer in det rätt funkar det givetvis, men hur många har förutsättningarna för att ställa in sina folkracemotorer ordentligt? I bästa fall har folk ett stycke skogsväg att provköra på, ändra lite, och provköra igen. Det man egentligen vill ha är en bromsbänk att justera in skrotet i, så man ser exakt vad som händer och slipper lita på vad personen bakom ratten tror att det blev för skillnad.

197
Saab / SV: turbo kam i sug h motor?
« skrivet: januari 11, 2010, 22:08:21 PM »
En tam kam betyder mycket riktigt att den går bäst på relativt lågt varv och är rätt orkeslös om man försöker varva mycket. Om man får "bra vrid" på lågvarv med den kammen, eller om den bara går mindre dåligt än på högvarv beror på exakt hur tam kammen är, och det har jag ingen koll på.

198
Regler / SV: angående e85!
« skrivet: januari 10, 2010, 23:53:27 PM »
Med tanke på hur bra inställda förgasare/sprut (inte) brukar vara i folkracebilar misstänker jag att vi skulle få se betydligt fler motorproblem med E85, inklusive ras. Dom få som faktiskt skulle klara av att ställa in ordentligt är dom som redan trimmar seriöst, alltså dom som har minst behov av mer effekt.

199
Bygga / SV: strömbrytare
« skrivet: januari 09, 2010, 12:10:33 PM »
Jovisst, men dels blir det dyrare (extra brytare, mer elkabel), dels hamnar ena brytaren så den utsätts för vatten, och dels vill man undvika att ha fler grejer än nödvändigt helt enkelt för att det finns fler saker som kan bråka då.

200
Bygga / SV: strömbrytare
« skrivet: januari 08, 2010, 12:44:32 PM »
De flesta kör en vanlig huvudbrytare inne i bilen, och vajer ut så den går stänga av utifrån. Då slipper man använda dubbla brytare.

201
Bygga / SV: lättning i dörrar
« skrivet: januari 07, 2010, 03:52:46 AM »
Svar ja.

FR-T 6.4 Dörrar
Endast originaldörrar får användas. Original dörrlås på framdörrar får ej sättas ur funktion. Lättning får göras genom demontering av plåt invändigt, dock inte på förarsidans dörr. Klädsel på förarsidans dörr får ersättas med 1 mm tjock plåt, väl fastsatt. Det är tillåtet att förstärka framdörrar med ett rakt horisontellt rör. Yttre dörrhandtag, så monterat, att det lätt utifrån går att öppna dörren, samt extra invändig låsanordning av töjbart material, ska finnas. Fönsterhissar får tas bort. Sidobakdörr får fastsvetsas i karosseriet. Baklucka på kombimodell får kapas och fastsvetsas till hälften.

202
Bygga / SV: plasering av batteri och spolevätske behållare
« skrivet: januari 06, 2010, 19:03:34 PM »
Det är inte helt fritt var grejerna får placeras, batteri får inte finnas inne i kupén.

Angående maxvolymen är formuleringen inte helt klar, det står ju maxvolym 10l, men den meningen inleds med "spolarvätskebehållare i kupéutrymmet" så det kan tolkas som att maxvolymen endast gäller behållare inne i kupén...  ::)

FR-T 3.5 Batteri/El
Endast personbilsbatteri är tillåtet. Batteri ska monteras i motor- alt. bagageutrymme. Batteriet ska vara väl fastsatt med anordning av metall. Underram ska finnas, samt bygel eller överram. Bygel eller överram ska fästas i underramen med bult/gängstång min M8. Överdelen av batteriet ska täckas med isolerande material. Elledningar och manöverorgan är fritt. Extra isolering ska finnas där ledning är dragen genom hål i plåt.

FR-T 7.1 Vindrutetorkare
Torkare och spolning med god kapacitet ska finnas. Om bilen i original är utrustad med 2 vindrutetorkare ska dessa bibehållas och vara väl fungerande. Spolarvätskebehållare i kupéutrymmet ska vara välfastsatt med bult min M8, vätskevolymen får ej överstiga 10 liter.

203
Volvo / SV: hjälp mig :D
« skrivet: januari 05, 2010, 18:56:58 PM »
Är inte blockets tillverkningsår ingjutet någonstans? Är ju så gott som standard att det görs på gjutna metalldelar.

204
Regler / SV: Kylluft
« skrivet: januari 01, 2010, 17:00:03 PM »
Yes.  :)

Citera
FR-T 6.3 Kupéutrymme
Med kupé avses utrymmet från främre till bakre torpedvägg, alt. på kombibilar, bakre ryggstödets lodlinje. Torpedvägg får inte flyttas men förändras till sin form (”bulas”). Klädsel, isolering och inredning ska demonteras. Instrumentpanel fritt. Förstärkningar får göras mellan B-stolpe och bakre hjulhus. Vägg mellan motorutrymme och kupé ska vara tät och brandsäker. Samma gäller annan vägg/låda som skiljer bränsletank, kylare eller batteri från kupéutrymmet. Kupéutrymmet ska hållas rent och städat.

Undrar hur tät och brandsäker den bedöms vara om man t.ex. har vanliga ventilationsslangar av plast gående igenom den?

Jaja, jag vet, jag är rätt petig med hur jag tolkar reglerna. Men det står i reglerna att det är eget ansvar att kunna bevisa att bilen man har följer reglerna, och ärligt talat tror jag inte att det skulle vara möjligt för mer än max 25% av dagens bilar om dom utsätts för en tuff besiktning - resten är byggda/modifierade på sätt som inte är tydligt tillåtet i regelboken. (Om det är reglernas eller byggarnas fel låter jag vara osagt...)

205
Regler / SV: Almän Info om Folkrace!
« skrivet: december 31, 2009, 18:37:43 PM »
Instämmer, köp färdigt först. Snabbaste och enklaste sättet att komma igång och köra, och om ni inte pysslat med annan tävlingskörning tidigare kvittar det nog hur bra bilar ni har - det tar ett tag att lära sig köra folkrace...  ;) Sedan, om nått år när ni fått lite koll på körningen och fått se hur bilar byggda på olika sätt fungerar på banan, då kan det vara dags att bygga en bil så som ni vill ha den.

Sedan kan det vara värt att tänka på att en nybyggd fin bil lättare blir såld än en som hängt med ett tag och fått några smällar.

206
Regler / SV: Kylluft
« skrivet: december 30, 2009, 04:03:02 AM »
FR-T 3.3 Kylsystem
Fritt, men ska placeras i motor- eller bagageutrymme. Luftintag alt. utsläpp får finnas i golv, under bakre sidorutor eller i bakdörr under förutsättning att hålet täcks med stålnät, maskstorleken får inte överstiga 10mm. Kylvattenledningar som passerar genom kupén får ej vara skarvade i kupéutrymmet. Kylvattenledningarna ska ha ett värmeisolerande skydd i kupéutrymmet. Kylvattenledningar ej i metall ska i kupeutrymmet vara tätslutande skyddade av t.ex. spirorör eller PVC rör.


Tillämpning av tekniska reglementet
När Du läser det tekniska reglementet ska Du tänka på följande: Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det, att man inte tillåter någon form av förändring från originalutförandet. Det betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet. Det åligger alltid den tävlande att bevisa för besiktningen och domaren att hans bil överensstämmer med reglementet helt och hållet under tävlingen.


Det är inte uttryckligen tillåtet att göra hål i torpedväggen, men jag förstår inte hur sjutton man ska kunna använda t.ex. ventilationshål i bakdörrarna till kylning av motorn utan att leda luften därifrån till motorrummet via någon form av hål i torpeden. Skulle vara om man leder den ner genom hål i golvet (där får man ju göra hål), och upp på andra sidan kanske...  ??? ::)


Ytterligare en detalj att lägga på minnet när det gäller inkonsekventa formuleringar i folkracereglementet. Synar man det hittar man fler och fler tankevurpor.

207
De första åren av B230 (1984-88?) var tänkta att ha lite mindre friktion för att ge bättre bränsleekonomi, och det medförde att innehållet i det blocket inte är särskilt hållbart om man vill ha mycket effekt. De senare motorerna är det väl inga direkta fel på, men t.ex. oljekylning gör att vissa är lite bättre än andra när man ska ha mycket effekt.

208
Regler / SV: Poäng beräkning. Särskiljning?
« skrivet: december 22, 2009, 20:53:05 PM »
Citera
FR 5.8 Förares placering
Endast förare som blivit målflaggade erhåller poäng. Förare som kvalificerat sig till final, men ej startar, ska placeras sist i sin final. Förare som svartflaggas i final placeras sist av de som startat. Om två eller flera förare bryter finalen placeras de efter vem som kommit längst.

Brutet går före svartflagg som i sin tur går före utebliven start.

209
Övriga / SV: hur petiga är dom?
« skrivet: december 17, 2009, 19:52:54 PM »
Måste passa på att fråga: Varför försöker man få bilen godkänd när man vet att den inte följer regler som har med säkerheten att göra? Lite mygel här och där, att tänja på reglerna för att få bilen att fungera bättre på banan, visst, det är sånt som förekommer i alla sporter. Men när det gäller säkerheten?  ???

(Frågan är retorisk, jag vet redan att folk är blinda när det gäller deras egen säkerhet och tänker inte på det förrän något allvarligt hänt - i bästa fall. Alla går på autopilot med inställningen "jag har inte kört ihjäl mig förr så jag kommer inte göra det i framtiden heller".)

210
Bygga / SV: "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 04, 2009, 12:23:23 PM »
Om det är baksida/botten på bagageutrymmet som blivit "justerat" på bilden bör det finnas gott om utrymme uppåt iaf, jag ser inget i reglerna som hindrar att man kapar bort botten & baksida helt och bara täcker översidan.

Angående torpedväggen så finns det väl en tråd här på forumet där någon har flyttat bak motorn i en 240 18cm. Motorn sitter nära torpeden redan från början i 240, så det borde betyda att torpedväggen smektes bakåt åtminstone 15cm. Det är dessutom fram i bilen där man bör ta viss hänsyn till att pedalerna och förarens fötter ska få plats, något man inte behöver fundera över i bakänden på en bubbla.

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16