Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 35
196
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 07, 2015, 23:46:16 PM »
Så en sak till och tänka på är att man ska inte göra kanalen för stor är man osäker är det bättre och ta mindre än mer.
En 531 har ganska stor kanal original och med en standard kam typ A V K så är den för stor då skulle det vara bättre och minska kanalen än och förstora den men ta bort kanter jutmissar mm är givetvis bra iaf men gå upp i aria är inte säkert det blir bra.
eller enklast och utgå ifrån en 530 topp från början.
Till en värre kam är det ju däremot mindre jobb på en 531 för och få storleken rätt då den org är större.
Och ska man inte porta alls är ju en org 531 bättre än en org 530.

197
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 07, 2015, 23:28:44 PM »
Längden på insuget spelar inte så stor roll det är totala längden och diametern som räknas så har man ett kortare insug får man köra med längre trattar vilket brukar vara bäst då förgasaren enligt många blir lättare och bestycka om den sitter närmare cylindern men tror skillnaden är liten köp det billigaste med bra passform mm.
K kammen fungerar nog den går byta ut mot någon modernare profil som ger mera vet dock inte hur mycket mera men tex fs122 eller timo12,2 borde ge några hk till och lite vrid annars om du pratar med någon kamslipare tex axellson professorn agap mm så kan dom rekommendera det dom tror av sina profiler.
Sen är det ju en prisfråga också ska man slipa om en kam eller köpa en slipad på råämne.
Om toppen ska portas så sänker man inte livslängden om man inte kapar styrningarna eller gör någonting fel.
Jag har skrivit flera inlägg om 531 nu i den klistrade dummietråden en 405 portas på samma sätt som en 531 så läs igenom dom senaste inläggen där.
Ska du ha någon marinlimpa på motorn är större avgas ventil en bra idé med ett extraktorgrenrör räcker nog org ventil långt med det register man vill ha i en båt.

198
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 07, 2015, 16:30:39 PM »
Där du målat rött runt tändstiftet skulle jag nog undvikit och slipa tror inte du vinner något på det och i insuget kan du ta lite i sidled åt höger där ljuset ligger på typ 2mm mot botten av kanalen och lutande så i överkant mot styrningen tar du ingenting så kanalen blir lite triangelformad.
Då det gäller vinklar så är fler än tre ingen nackdel jag brukar ha 30 45 60 75 85 om 85 ryms beroende på hur stor kanal man har under ventilen men nästan allt blir ju bättre än org innan jag hade grejer för och göra det riktigt slipade jag en radie upp mot ventilens tätningsyta.

199
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 07, 2015, 12:56:04 PM »
Klarar du tillverka en egen fräs som du får sådan precision i så sätena blir runda och sentrerade så ventilerna tar tätt så vore det ju inte fel.
Men jag tror risken är liten att det blir bra om du inte har stort kunnande och tillgång till bra maskiner jag provade för många år sedan med lite egna försök med ombyggda hålsågar och tillslipade svarv stål sen fräste med pelarborr och sällan blev det bra:P
Då det gäller polering av kanaler och förbränningsutrymme så insug bör man ha en grövre yta på jag brukar slipa med 80 sandpapper  eller bara med grovfilen på folkrace toppar.
Vad jag sett så sänker det inte flödet något.
Polerar man avgas och förbränningsutrymme får man mindre sot men ett sotlager fungerar som isolering och mindre värme går ut i toppen så där vet jag inte vad som är bäst.

200
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 07, 2015, 12:37:40 PM »
Det räcker med org ventiler däremot tror jag det som har mest invärkan på insprutningen är kamaxelvalet och om du byter insug portade toppen gör av sig men mindre.
Förbränningsutrymmet är större på en 531 än på en 530 så du behöver inte ta upp så mycket med org ventiler skulle jag bara öppnat riktigt lite runt ventilerna där det är närmast till cylinder väggen.
Och med 46/38 typ som jag gjort på 530 toppen jag visade bilder på.
Tar man för mycket blir det sämre på många sätt man vill ju få en jämn koning/aria ökning igenom förbränningsutrymmet för bästa flödet sen ger större lägre komp och mindre klämspalt som kan ha negativ invärkan på förbränningen.
Ta ingenting i avgas kanalen förutom jutkanter och jämna till innerradien ev slipa ner det som sticker upp av styrningen så det blir jämt med taket.
Insuget slipa bort kanten vid sidan om styrningen slipa bort jutkanter och slipa lite på kanalens högra sida den vänstra som hänger ut i sidled bör du inte ta något alls då den redan är för stor där så ta mer närmare innerradien än uppe i taket så kanalen blir lite mera triangelformad igenom svängen.
Styrningen skulle jag låta vara pressar du lös den kan man kona den men slipar man bort hela begränsar det livslängden på ventilsätena mm rätt mycket.
Då det gäller ventilsätena är det nog enklast och leja bort jobbet om man inte håller på mycket med motor renoveringar eller trimning då biltemafräsarna går göra förbättringar med men ska det bli bra och man ska kunna ta upp för större ventiler byta sätesringar mm  är nog en mira billigast och det är typ 30k och begagnatmarknaden är minimal och andrahandsvärdet stort då det inte finns några vettiga kinakopior mm än.
Firmor brukar ta 70-130kr sätet för ett sånt jobb ev kan någon yrkesskola typ fordongymnasie eller så göra det billigare om man har lite tur

201
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 06, 2015, 04:40:59 AM »
Jo man måste fräsa om ventilsätena för och montera större ventiler.
Plana den 2mm finns bara fördelar med speciellt om en vassare kam ska användas komp förhållandet org är ju väldigt lågt och tror det är tänkt och klara typ 89-91oktanig bränsle (finns utomlands)
Dom större ventilerna ger inte mycket beroende på kam mm kan det till och med bli sämre.
Varför det kan bli sämre är för att den större ventilen kommer flöda mera upp till ca 6-8mm och efter det blir skillnaden liten.
Men till det bättre på avgas vilket med en kam med samma in och ut profil ger en sämre flödesbalans och motorn skulle se det på samma sätt som en kam med mera duration. (på en turbomotor skulle det kunna va positivt)
Insug däremot skulle på högre lyft flöda ungefär samma eller möjligen mindre pga att det blir som en tratt under ventilen så luften kan ev släppa från innerradien och luften fördelas inte fint runt hela ventilen utan allt vill ut på tändstifts sidan när motorn börjar varvas och gashastigheten ökar.
På insug på en bra motor har gaserna en hastighet i kanalens tränga ställe på 110-140meter i sekunden vid toppeffekt tänk den farten och svänga igenom en topp allt vill helst gå rakt fram.
Och det ökade flödet på låga lyft gör ju även på insug att det blir som en kam med mera duration men då det inte hänger med på högre lyft där flödet behövs finns risken att motorn inte varvar mera utan bara får sämre bottendrag.
Original ventiler på en riktigt bra 531 skulle nog räcka till över 220hk men då är det rallycrosspris på den motorn då allt måste vara extremt bra gjort uträknat mm:P
men över ca200 skulle jag byta till större då det blir dyrare med tex en extrem kam för och få den lilla ventilen och hinna med än med en större ventil och en snällare kam.

202
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 02, 2015, 04:54:47 AM »
Då det gäller Insprutningen byter du spridare till några större blir det fel mot lmm ca 10% kan man ändra och det fungerar fortfarande då insprutningen kompenserar det via lamdan.
Men man ökar ju bränslet överallt även på tomgång tex där det inte behövs så chansen finns att den börjar sura ner sig och jävlas om inte chipet är gjort för det och ändrar man storlek på lmm så ändras tändningen då den istället för vakumförställning som en äldre fördelare har reglerar tändkurvan mot lmm signal men det går ändra tändningen igenom och flytta/koppla om kablar till boxen.
Fördelaren du har saknar inbyggt tändsystem och fördelar enbart gnistan.
Tar man den från en förgasarmotor har den inbyggda slungvikter som ändras beroende på varvtal och en vakumklocka som reglerar beroende på insugs tryck  sen en brytare.
Eller om det kommer från en 740 med b230a eller en motor med mekanisk insprutning så brukar det vara en elektrisk hallgivare istället för brytaren men det är bara och flytta över sen blir ju hela befintliga elhärvan för insprutning systemet över och bara hänger ivägen men det är bara och ta bort.
Problemet som jag ser det är besiktningen som den inte lär gå igenom då.

203
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 01, 2015, 23:17:02 PM »
Det låter som ett bra konsept frågan är vad Insprutningen tycker om en så pass moddad motor.
Flödet räcker rätt långt i en tillputtsad 531 däremot tror jag en lite mera portad 530 som ändå har mindre kanal ger mera då kanalarian och gashastigheten i den är mera lämpliga till en trimkam med 12-13mm lyft.
Då det gäller toppar med swirl så tror jag på och ta bort den helt om det är möjligt på alla toppar med förbränningsutrymme då klämspalten och förbränningsutrymmet gör att man får nog mycket snurr på gaserna och swirl gör bara kanalerna ineffektiva möjligen ur bränsle ekonomisk synpunkt det kan bli bättre.
Då en original bil går bättre då den är kall tror jag beror mycket på att den går på kallstartsmappen och går fetare än när den är varm och bränsleblandningen är optimerad för ekonomi men visst är kall luft viktigt det kan vara märkbar skillnad vid bromsning med huven öppen tex då luften inte blir lika varm i motor utrymmet.
För och få på förgasare på en 230f skulle jag flyttat över balansaxeln från en motor med blockmonterad fördelare och då även den fördelaren och ev bränslepumpen är toppen en 530 eller 531 som har topp monterad fördelare så finns täckbrickor och sätta där istället som sitter org på senare 240 och 740 med b230a.

204
Bygga / SV: udda byggen
« skrivet: november 25, 2015, 03:31:46 AM »
Fränt bygge  8)
Någon gissning på hur mycket den väger startklar?
Är bilderna tagna i ö-vik?
Mvh

205
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: november 11, 2015, 22:37:26 PM »
Ingen orsak sen det jag skriver är ju mina erfarenheter sånt som folk i min omgivning kommit fram till och som jag sett kunniga personer lägga ut resultat på någon annan kan ge ett annat svar men oftast brukar jag inte skriva om det inte är bra riktlinjer iaf och till 95% rätt:P

206
Bygga / SV: Bilder på omvinklad bakaxel Volvo 240
« skrivet: november 10, 2015, 22:53:06 PM »
Jo och bygga fyrlink är en massa jobb med så måste ju allt bli rätt vinklar och längder på stan mm för att de ska fylla sin funktion.
Men lite småjobb med org bakvagnen bra däck och tillräckligt med motor så är man med i dom flesta starterna.

207
Bygga / SV: Bilder på omvinklad bakaxel Volvo 240
« skrivet: november 10, 2015, 21:24:17 PM »
Inga bilder men som är skrivet i flera andra trådar övre momentstagen dvs mellan bakaxeln och karossen kan man korta 1cm och vinkla ner bakaxeln lite dvs bara kapa av på mitten och svetsa ihop.
sen går det stumma bussningar igenom och svetsa på en bricka på dom (bryter som tusan i allt men blir ju så stumma som möjligt) eller juta upp dom med något lämpligt så dom blir hårdare iaf dom som inte är helt solida från början (stora bussningen i bakaxeln för undre bärarmen  gör störst skillnad dvs den är högsta prio)
Bilens vikt gör skillnad och vart vikten finns kan man lätta bilen 50kg framför bakaxeln sen flytta bak det bakom blir skillnaden stor.
Sen största skillnaden kan man få på däcken nya folkrace däck ger märkbart mycket bättre fäste än dom flesta vinterdäck en mm.
Det är det enkla har man tid kunskap och verktyg kan man ju kapa bort och göra en helt ny bakaxel upphängning av bättre sort tex fyrlink men det är få som lägger ner det på en fr bil men tittar man tex Daniel Walls ngk masters bil från 2014 ser man vilken väldig skillnad det är i starten med riktigt byggt fyrlink mot mer original betonade hjulupphängningar.

208
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: november 08, 2015, 15:56:22 PM »
Då det gäller förgasarna ta 45er 40er stryper inte med orörda kanaler i toppen men sedan om toppen portas ger 45erna mera och det finns ingen direkt nackdel med dom större förutom att dom brukar vara dyrare.
Man kan ju reglera en hel del på storleken med halsringarna också.
Tror inte flödet i limpan dubblas men kan säkert bli märkbart bättre då det ändå inte finns någon avstämning i den utan det gäller och bara trycka ut avgaserna.
Om du ändå ska ha lös toppen och plana den så ta lös ventiler mm och slipa till jutkanter och få gärna iaf avgassätena mirade dom ser riktigt dåliga ut med en jättekant under ventilen man kan troligen öka flödet med 10% på första centimetern under ventilen även med orginal ventil (har inte hunnit flödestesta och exprimentera med någon b20 topp så vet ej säkert hur stor skillnad det blir men stor skillnad blir det)
Och slipa bort jutkanter och jämna till under avgas ventilen klarar man utan någon portningserfarenhet bara man inte har tummen mitt i handen:P
Mvh

209
Volvo / SV: Tomgångproblem b230F efter trim
« skrivet: oktober 22, 2015, 08:24:34 AM »
Spridarna skulle jag inte lagt ner tid på och byta möjligen till några som är marginellt större typ 5-15%.
org är på ca217cc och turbospridarna från et,n på typ 300 eller ksk till och med 337 (mins inte vilket bosch nr som var vad men bara och googla om du vill veta säkert) så dom är ju typ 35% större och då får motorn ju så mycket mera bränsle på hela registret
Sen om det är lh 2.4 insprut (fick inget vettigt ifrån boxnumret du skrev in) går det polvända triggergivaren och få 3 grader högre tändning (tror det var så iaf men även där är Google din vänn)
Sen borde det ju gå ordna tomgång typ igenom och ställa upp spjället lite eller något annat i den stilen ksk blir lite hög tomgång men på en isbil gör det ju ingenting

210
Volvo / SV: Tomgångproblem b230F efter trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 22:26:29 PM »
Spridarna bränns inte om dom blir för små motorn går bara för snålt sen angående tomgången har du troligen modifierat motorn så mycket så det blir fel för insprutning då kammen som har mycket mera duration behöver högre tändning på tomgång och en annan bränslemapp för och fungera optimalt.
Et spridarna är sk lågohms spridare och då måste du ha motstånd som finns i et,ns elhärva annars bränner du boxen troligen skulle den sura ihjäl sig med dom om du inte byter till anpassade chipp eller iaf anpassar storleken på lmm efter dom.

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 35