Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16
211
Bygga / SV: "Motor i orginal utrymmet"
« skrivet: december 03, 2009, 12:36:10 PM »
Intressant, något att fundera över i kombination med hur långt man vågar dra tolkningar av reglementet...

FR-T 3.1 Motor
I bilar med bakmonterad motor kan ett befintligt bagageutrymme över motor, ej framför, användas som motorutrymme, om tätslutande vägg monteras mot kupéutrymme.

Såvitt jag vet har bubblorna ett baksäte framför motorutrymmet = man utnyttjar inte ett bagageutrymme om man gör plats framåt.

FR-T 6.3 Kupéutrymme
Med kupé avses utrymmet från främre till bakre torpedvägg, alt. på kombibilar, bakre ryggstödets lodlinje. Torpedvägg får inte flyttas men förändras till sin form (”bulas”).

Man bör kunna ordna hyfsat mycket plats framåt genom att bara "bula" plåten med slägga/portopower. Men jag vet iofs inte hur det ser ut i bubblorna, har inte skruvat med såna.


212
Övriga / SV: hur petiga är dom?
« skrivet: november 17, 2009, 19:45:39 PM »
Citera
FR-T 6.6 Skärmar
...Skärmens nedre kant ska ligga lägre än hjulcentrums horisontallinje, alt. bibehålles grundkonstruktionen...

Om skärmen inte går ner till hjulcentrum orginal behöver den inte göra det. Men nu vet jag ju inte exakt vad för bilar du syftar på, kan hända att somliga sätter kapen i skärmarna trots det reglerna säger.

213
Vem är jag? / SV: William Elgh
« skrivet: november 10, 2009, 14:37:33 PM »
Polykarbonat är så gott som omöjlig att spräcka, medan andra plaster som plexi spricker ganska lätt exempelvis när det böjs, sågas eller borras.

214
Vem är jag? / SV: William Elgh
« skrivet: november 09, 2009, 19:22:27 PM »
Citera
FR-T 6.8 Rutor
Material: Säkerhetsglas, laminerat glas eller polykarbonatplast. Vindrutan får ej vara av härdat glas. Användes rutor av plastmaterial (polykarbonatplast) får vindrutans tjocklek minskas till 3 mm, samt sido- och bakruta till 1 mm. Rutorna av glas eller plast, ska utifrån vara väl genomsynliga, gäller ej bakre sidorutor. Utbytt ruta ska vara av samma storlek som original, i ett stycke. Bakre sidorutor får ersättas med plåt. Samtliga trasiga rutor ska vara ersatta före nästa heat.

215
Bygga / SV: Hjälp med 240 bygge
« skrivet: november 08, 2009, 18:22:41 PM »
Inget av instrumentbrädan behöver sparas. Spolning och torkare måste finnas givetvis, men det kopplar du smidigast till en egen liten panel ihop med övriga nödvändiga strömbrytare. Fläkt kan du spara om du vill, kan vara skönt vissa tävlingar men oftast är den bortplockad.

216
Bygga / SV: Elsystem i Vectra?
« skrivet: september 28, 2009, 20:51:40 PM »
Oavsett hur du gör, se till att det inte kan bli kortslutning i änden på kablarna, antingen kabel mot kabel eller kabel mot jord. Så länge du har koll på det kan du använda vilken metod som helst för att få ordning på ditt skatbo.

217
Regler / SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« skrivet: september 18, 2009, 18:55:24 PM »
Citera
FR-T 6.10 Skyddsbur
FR-T 6.10.1 Definitioner för skyddsbur
...
Certifierade burbågar är tillåtna om de uppfyller minimikraven för folkraceburar. Minimikravet består i att antalet rör i burbågen ska bibehållas. Godkänd vagnboksutfärdare ska dokumentera i vagnboken att bilen är utrustad med en certifierad burbåge.

218
Volvo / SV: Toppakning røk !
« skrivet: augusti 25, 2009, 12:02:59 PM »
Någon har sagt att 160-toppen har "extra stora" kylkanaler (större än de stora i 398/405). Om det stämmer gör det att man lättare blåser topplockspackningen, särskilt på ett 2,3l block där cylinderloppet hamnar närmre kylkanalen.

219
Saab / SV: megasquirt i saab 900 16v
« skrivet: juli 22, 2009, 19:08:54 PM »
"Plombering" borde även kunna gälla kontakten du ansluter laptopen i...  ::)

220
Volvo / SV: Insprutning
« skrivet: juli 13, 2009, 21:40:55 PM »
Det viktigaste, oavsett vilket sätt motorn får sin soppa på, är att det går justera in grejerna så det blir RÄTT mängd soppa. Ett elektroniskt sprut som inte går programmera om är rätt handikappat när det gäller den biten.

221
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: maj 30, 2009, 18:51:39 PM »
det funkar aldrig någon topp som spruckit för mej
Kan alla vara snälla och tänka lite på att använda punkt, komma och andra saker där de passar. Det du skrivit går läsa ut på två sätt som får rätt olik betydelse...

Det funkar, aldrig någon topp som spruckit för mej.
Det funkar aldrig, någon topp som spruckit för mej.

222
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: maj 26, 2009, 19:52:30 PM »
Ja, 1000160 betyder 160-topp. 1000*** står på alla toppar, de tre sista siffrorna skiljer beroende på vilken topp det är.

Jag menade 160 när jag skrev 140 förut. Minnet är lite si och så  ;D

Alla B21-23-230-toppar bör gå sätta på den motorn, med ett undantag: 631 från B230K. 160/398/530 är så gott som likadana när det gäller kanalerna men jag har hört att just 160 ska ha extra stora kylkanaler (större än de stora på 398/405 har någon sagt, jag vet inte om det stämmer) som kan ställa till det lite. 405 och 531-toppen är bättre än övriga effektmässigt, ska ge några hästar att byta till sån även utan andra ändringar.

223
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: maj 25, 2009, 22:30:28 PM »
Är väl en vanlig 160/398-topp, inget problem att plana såna. Har dock ingen aning om hur mycket som är lämpligt att plana på en sån motor.

224
Volvo / SV: 16v någon som har fått liv i en sådan trött sak?
« skrivet: maj 13, 2009, 13:41:07 PM »
Tyvärr hittar jag inte var jag läste om motorn, men nu när du säger det så hade dom nog något annat än orginal till tändningen. Kan det ha varit ett VEMS...?  ???


Jag vet inte om jag skulle lägga så mycket jobb bara för att få blockmonterad fördelare. Pengarna börjar gå åt fort när man behöver en hög grejer från olika motorer för att pussla ihop det, och lägg till ett par vettiga förgasare på det så har man gjort av med en prydlig bunt tusenlappar innan grejerna är startklara. För ett par tusenlappar får man ett Megasquirt som kan hantera både tändning och insprut, lite mer jobb att ställa in det förvisso - men hur många folkracebilar får sina förgasare ens grovinställda?

225
Volvo / SV: 16v någon som har fått liv i en sådan trött sak?
« skrivet: maj 13, 2009, 12:44:39 PM »
Gillar du inte balansaxlarna i B234-blocket är det tydligen bara att klippa remmen. Axlarna måste dock sitta kvar eftersom oljekanalerna till dom lagren annars lämnas helt öppna = inget oljetryck. Går vissreligen plugga, men det är överkurs... ;D B234-motorn har lite dåligt rykte eftersom det blir ventilsallad när kamremmen går, men många gånger har det berott på att folk fuskat och struntat i att byta balansaxelremmen när den ska bytas, och när den till slut gått så trasslar den in sig i (den nya) kamremmen = godnatt.

Läste om någon som bytt till ett par webrar på en i övrigt standard B234, tror det var DCOE 45. 180hk utan andra ändringar. Ihop med ett par roligare kammar borde skrotet röra på sig rätt bra...

Annars är det ju rätt populärt att sätta 16V-toppen på de nyare B230-turboblocken, oljekylda kolvar är en av fördelarna. Vet inte om dom använder B234-kolvar eller fräser ventilurtag i B230-kolvarna, men antar att det oftast är B230-kolvar som gäller för att hålla kompet nere i turbomotorerna.

Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16