Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 35
211
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 22:09:22 PM »
Men och andra sidan ger Timos projektmotor med standard b230f insug med större spjäll och deras chipp typ 215hk i deras bänk och dom skriver ingenting om andra spridare eller högre bränsletryck (om jag inte missat det)
Och dels brukar det.sägas att org spridarna räcker till 170-180hk sen om man räknar i flöde skrev Stefan här på forumet att org insuget flödade ca 195cfm och en solex 40 med 32mm halsring flödar lite över 200 (sedan monterat på en topp blir det mycket lägre på bägge men en jämförelse iaf) och hur många motorer med solex 40er ger mer än riktiga 170-180hk
Men marinmotorn var ju dessutom en 2,5a en 2,3a ger ju lite mindre.
Jag säger inte säkert att det inte kan stämma men är då kritisk till det.
Men bästa är nog och få en relativt mild portning på en 530 topp med aq limpan kvar får man ju ingen riktig  avstämning på avgas sidan så gärna lägga ner lite mera tid där och större ventiler så av folkraceshopens kammar skulle jag kört en fs122 fajsarna kommer ju med långa trattar och dom fungerar nog bra.

212
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: oktober 20, 2015, 20:04:48 PM »
Med vattenkyld limpan och kanalerna i stort sett original ger motorn inte 160+ hk iaf.
Tror mer troligt är 130-135 sötvattenslimpan ska vad jag hört vara rena döden för effekten och betydligt sämre än ett org sugmotorgrenrör så kan man byta ut den känar man mycket troligen 10-15hk även med ganska snäll motor i övrigt

213
Volvo / SV: Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: oktober 20, 2015, 19:57:29 PM »
Vattenpumpen sitter på samma ställe men har olika bultdelning och lite olika storlek på huset så dom passar inte imellan blocken.

214
Volvo / SV: problem med Chiptrim B234f
« skrivet: oktober 14, 2015, 00:25:26 AM »
Börja med och prova stoppa tillbaka org spridarna det är väll dom chipet är gjort för.
Org spridarna räcker troligen till så länge man har kvar det trånga Org insuget
Fungerar inte det men den går bra med orginal chippen så finns det ju tex två olika storlekar på lmm på b234 den första 159hk har större gasspjäl och större lmm än 155hk motorn som sitter i dom flesta utom älsta 740in är chipsen gjorda för det och du kör med mindre lmm så går den fett
Mvh

215
Volvo / SV: Vilken kamaxel 2.5L
« skrivet: september 25, 2015, 17:00:07 PM »
Det går varva med dom flesta kammar frågan är bara vad det ger för effekt kg8an är väll främst tänkt för rally så brett register är prioriterat framför höga varv och toppeffekt på en 2,5liters motor drar den nog bra från 3000varv (fullt körbar under men inte så mycket effekt) sen toppeffekt kring 6000 och dör av vid 7000 sen går det ju styra registret men insug och grenrörslängder mm.

216
Volvo / SV: Vilken kamaxel 2.5L
« skrivet: september 25, 2015, 16:48:12 PM »
original vevstakar och kolvar håller utan problem så länge det är rätt spel på lager och cylinderlopp.
största fördelen med nya kolvar mm är vikten och smalare kolvringar som tätar bättre vid höga varv med org kolvar vill det gärna vevhusventilera ganska mycket över 7000varv även om allt är fräscht.
b230 vevstakarna från 85-88 bör du däremot inte använda.
Och tänka på är att kolvarna måste svarvas av när man ökar slaglängden och att kolvringarna går förbi gamla vändkanten så blocket bör borras om det inte är extremt fint.
200 på hjulen bör vara möjligt men det är nästan gränsfall med den kammen iof värkar ju bromsbänkar kunna visa ganska olika skiljer det 5% är det ju tio hk på en 200hk motor.
ståltryckare är en onödig utgift med kg kammen då den är gjord för org tryckare enda fördelen är vikten men då är dethundra gånger mera jobb med och ställa ventilspel mm.
så kostar du på ståltryckare så köp en kam för dom också det ger mera effekt bara den är någorlunda rätt

217
Volvo / SV: Vilken kamaxel 2.5L
« skrivet: september 24, 2015, 11:32:45 AM »
Vilken kam beror ju på vilket register du är ute efter men också på vad toppen klarar mm.
Men kg8 ger brett register och används i många äldre billigare rally motorer med bra resultat.
Räcker till ca 210-220+hk vid 6-6500rpm på en 2500cc motor om toppen mm är bra..
En annan budgetkam är Gl34 som ger liknande register.
om man går över på 37mm tryckare finns ju ännu bättre kammar men mera jobb med ventilspel mm.
och mest effekt för pengarna är nog en fs311 elr liknande med större tryckare
Annars om kammen ska köpas ny vara för org tryckare och får kosta 3-4000 så kan jag rekomendera Agap deras
R33 264/14 och 274/14,5 profiler är riktigt fina.
Då det gäller förgasarna så är 50er bästa valet 48er hade nog gett samma resultat men inte bättre iaf
enda bättre är ju separata spjäll och insprutning eller några mikuni av rejsmodell elr liknande.

218
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: september 08, 2015, 12:00:06 PM »
Nu säger jag emot mig själv lite med tanke på förgasarvalet i tidigare inlägg.
Men jag tror en motor går sämre om inte minsta arian på insugssidan sitter max några cm ifrån ventilen.
Får man minsta arian i förgasaren vid halsringen tror jag att effekten inte ökar alls med en värre topp.
Tex 45er med 38mm halsringar och typ en fs300-13 går bättre med en topp med 36mm minsta kanal än med en värre topp med 40mm kanal.
Nu är ju en 40mm kanal för stor för den kammen vilket som men tror det samma gäller med tex en fs311 som vill ha minst en 40mm kanal då med 48/50er med 42-46mm halsring annars med 45er är en mindre topp bättre även till den kammen.
 Har man 40mm förgasare och 34mm halsringar och samma 300-13 kam tror jag det är bäst och hålla kanalen så gått som orörd förutom svängen ner mot ventilen på en 530topp så den blir mindre än 34mm även om det är för litet.
Med det sagt tror jag många slösat bort gamla rallytoppar mm i fr motorer där dom kört med för små förgasare och motorerna hade gått lika bra om inte bättre med snälla 530 toppar med org ventiler som kostat betydligt mindre.

219
Volvo / SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« skrivet: september 04, 2015, 08:41:05 AM »
Det lät som en dålig ide sedan drar ju alla mutterdragare olika har tex 1" mutterpurra på jobbet som drar 1500-2000nm
och är den då tryckluftsdriven är det ännu större skillnader beroende på kompressor slang tryck mm.
men visst är det en bil som förväntas leva en eftermiddag på isbana eller i ett grustag så är det ju inte så noga...

220
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: september 04, 2015, 02:44:28 AM »
Jo 45er ger typ 25hk mera på en liknande topp men då far bara bilarna på bud hade 13bud på bilen på motorveckan i lycksele trotts två heat körda med bakhjulspunktering och ingen finalkörning och det var bara solex 45er tillfixad 531 och en fs300 så ingen våldsam motor.
Sen har jag en del begränsningar vad gäller tid och ekonomi med en ung dotter och en mammaledig flickvänn så blir bilhobbyn satt åt sidan och det är roligare och köra några tävlingar än och mest leta nya bilar:P

221
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: september 03, 2015, 03:21:31 AM »
Vet inte om det är så mycket intressant då jag inte har några bilder mm än men flödestestade några toppar nyligt bland annat en 530 topp som flödade 204,5 cfm /14mm med org 44mm insugsventil vilket är rätt bra.
Ut flödade den 142cfm/ 14mm med org avgasventil allt mätt vid 28'' vattenpelare.
Avgaskanalen liknade den som  jag visat på bilderna men med mirafräst säte och lite annorlunda förbränningsutrymme.
På insugssidan såg förbränningsutrymmet ut som det jag visat i tråden men med större kanal och mirafräst säte
Förhoppningsvis ska man få prova lite mera idéer och olika portningar ändringar mm framöver då det är riktigt lärorikt och flöda mäta hastigheter mm i kanaler.
ska se om jag tar några bilder innan jag monterar ihop toppen tanken var att den ska hamna i en folkracebil med en fs300 och troligen dubbla 40er så den kommer nog inte få visa vad den går för tyvär.

222
Volvo / SV: Plana 405 topp
« skrivet: september 02, 2015, 03:38:50 AM »
Tre  minuter med google kunde gett svar på dom frågorna:P
Vid mera än ca 2,5mm planing behövs kortare rem ställbart kamdrev rekomenderas alltid om det är en seriös motor.
Hur mycket man planar beror på flera saker främst kamvalet men även vilka kolvar (med eller utan grop) om förbränningsutrymmet är portat vilket bränsle mm.
kamvalet beror på vilken karaktär du vill ha på motorn och om du kan med insprutningen.
kan du ingenting om insprutningen och bara vill stoppa i en kam och köra så en fs122 eller en org H kam.
annars om man kan med insprutningen och justera mm så kan man köra på något värre som fs296

223
Volvo / SV: B234 i en 245:a
« skrivet: september 01, 2015, 07:25:33 AM »
Jo lite pyssel är det men inte överdrivet svårt bara man märker upp allt när man tar lös det och inte klipper något i onödan så är det inga problem men om 245an är från 91 borde den ju ha samma insprutningssystem dvs elhärvan i den fungerar och du behöver bara ta boxarna lmm och spridare med dig från 740in då dessa har andra storlekar/inställningar.

224
Volvo / SV: nålventil weber 45
« skrivet: augusti 26, 2015, 09:03:36 AM »
Blir nålventilerna för små kan motorn gå snålt vid längre fullgaskörningar på höga varv då nivån i flotörhuset sjunker.
Men 175 ska räcka utan problem.
Sen så håller man ju sällan fullt särskillt långe på en fr bana  (ett rakare parti på banan blir ju sällan mycket mer än 10-15sek) innan man ska bromsa/svänga

225
Volvo / SV: B234 i en 245:a
« skrivet: augusti 17, 2015, 15:57:19 PM »
För och få ner den krävs egentillverkade motorfästen och ev knacka in torpedväggen bakom toppen då fördelaren tar i.
Har för mig att folk även behövt joxa lite då insug och bromsservo krockar (är osäker på det)  men det går ju komma ifrån med lite annan lutning på motorn i värsta fall.
Den går bättre med förgasare om du får dit minst dubbla 45er annars är org insprutningen bättre sen med förgasare så måste man ju lösa tändningsbiten som är en del jobb med då i sprutningen sköter den från början.
det går och få ganska bra fart på dom med enkla medel närmare 200hk med org topp och insug är möjligt.

Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 35