Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 35
226
Volvo / SV: Motorproblem b230k
« skrivet: augusti 14, 2015, 09:49:24 AM »
Det lät konstigt startgas är ju bränsle det med så den borde ju snarare gå ännu fetare då.
Var det bara medans du sprutade in gasen eller fortsatte den gå bra efteråt?

227
Säljes / SV: gl34 gl70 kamaxel till salu
« skrivet: augusti 12, 2015, 06:28:11 AM »
visst är dom profilerna för 37mm fulltryckare?
mvh

228
Volvo / SV: Montering vevaxeldrev b23/230
« skrivet: augusti 12, 2015, 04:45:53 AM »
60nm +90gr är väll vad man ska dra en toppbult jag tror jag  dragit typ 165nm eller något sådant.
Men det är olika på b23 och b230
Är man noga med rengörning och använder locktite så brukar det sitta.
Men efterdra alltid det viktigaste efter nymonterade motorer fått lite i körning typ vevaxel kamaxel sträckare ställbart kamdrev kollat ventilspel mm.
jag har varit med om ett ställbart kamdrev som rallat lös men upptäktes innan bultarna gått av så motorn klarade sig (En gatmotorn med kam, tryckare, ventiler för 7-8000 så det kunde blivigt dyrt)
Kopplingssidan anser jag dock är ännu viktigare då ett löst svänghjul kan titta in till fötterna likt en sågklinga  där rengjör jag alltid noga är vevaxeln rostig så först stålborste sedan lägger jag på ventilslippasta och gnuggar så ytorna
nöts till mot varandra då det är friktionen mellan materialen som ska hålla svänghjulet och inte bultarnas radiella styrka.
mvh

229
Volvo / SV: Motorproblem b230k
« skrivet: augusti 05, 2015, 22:10:10 PM »
har alla stiften samma färg?
kollat lamdasonden och tempgivaren går den på kallstartsmappen hela tiden blir det ju som och köra med full choke
hade du något luftfilter före lmm annars kan den vara skadad även om den ger ett värde

230
Volvo / SV: Motorproblem b230k
« skrivet: augusti 05, 2015, 21:00:18 PM »
b230k har ju stående solex förgasare antar att insprutet är ett lh 2,4 när du skriver ut en felkod.
och då motorn är en b230f nyare än 88?

231
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: juli 26, 2015, 13:04:14 PM »
En liten uppdatering.
En topp portad som den på bilderna planad, 2mm fast insugningskanalen breddad till 39mm vid innerradien och höjd så en 35mm ventil går igenom kanalen men med ungefär samma form och radier och org ventiler och säten blev bromsad nu i sommar.
Den gav 172hk med en fs296 kam 38mm mc förgasare och ett vanligt 4,2,1 extraktor.
underdelen var en org b230 som vist ventilerade en del (halvdåliga kolvringar mm)
den bromsades med org kamdrev bara bränsle och tändning blev justerat.
Ett bra sätesjobb ett ställbart kamdrev ksk lite högre kompa och exprimenterande med insugslängder så ska det utan vidare bli över 180 på veven :)
Motorn gick folkrace på motorveckanracet i lycksele i en 240 kaross var bra med i starterna och försvann sedan på anbud.
Tror det blev en tredjeplats i B-finalen vilket iof beror mera på karossen och framför allt på en bra körning av chaffören än på motorn

232
Volvo / SV: Orkeslös på höga varv
« skrivet: juli 10, 2015, 03:24:19 AM »
prova ge den mer/ mindre bränsle och se om det blir någon skillnad.
eller ligg på full gas över 4000 varv ett tag typ bromsa lite lagomt så du kan hålla det varvet iaf några hundra meter sen vrid av tändningen ta ur ett stift och kolla färgen.
skjuter den någonting i förgasarna eller bluddrar?
får man inte till hela registret så kan man måsta byta nålar har förgasarna suttit i enkelmontage förut kan det bli fel när man sätter dom dubbelt.
annars sitter kammen rätt med nycket planing och kortare kamrem kan det bli fel om man inte har ställbart drev.
mvh

233
Volvo / SV: Kamaxelval B230E
« skrivet: juli 08, 2015, 03:19:35 AM »
k-jet motorerna med blockmonterad fördelare brukar då vara utan varvstopp eller ha den i rotorn så man bara byter ut den så jag skulle tro att det är samma på den motorn.
lära sig och justera k-jet är ungefär som och lära sig bestycka en förgasare kan man funktionen på alla delar så går det rätt bra och få det hyfsat.
sen är en bredbandslamda ett väldigt bra värktyg kostar ca 2000kr men det är inte mycket i sammanhanget iaf inte på seriösa gat, rally eller rc motorer
mvh

234
Volvo / SV: Kamaxelval B230E
« skrivet: juli 06, 2015, 01:40:41 AM »
varvstoppen bör gå ta bort annars monterar man ju ett utan varvstopp  på typ en halvtimme då insprutningen inte har något med det och göra är du säker på att det ens finns varvstopp på den motorn om det finns kollat så det inte bara är och byta rotorn?
en fs122 är typ som en H kam till registret är allt annat bra (topp grenrör insprut mm) så räcker effekten till folkrace iaf.
 generellt ju mera duration högre varv och sämre bottendrag ger en kam men med rätt kringutrustning kan även en vass kam dra tidigt
om du kan med k-jet sprutet och kan justera styrtryck bränsletryck mm så fungerar nog både fs296 och fs129 möjligen lite svaga under 3000varv vill du bara montera och köra är nog en fs122 bättre.
en fs296 drar nästan från botten med rätt bestyckade 45er med 230f insuget och det sprutet blir det helt fel
mvh

235
Bygga / SV: Vinkla bakaxel 740
« skrivet: maj 21, 2015, 13:53:30 PM »
Har inte gjort något sådant själv på en 740 så vet inte hur enkelt det är men det borde gå flytta övre stagets infästning i framkant lite sen då man ändå är igång förstärka upp bryggan där eller vad den kallas det händer ju att den viker sig.
eller så gör man ett nytt stag helt enkelt då kan man ju använda något stummare än dom stora bussningarna också.

236
Volvo / SV: kamaxel
« skrivet: maj 07, 2015, 14:17:18 PM »
Ingen aning om kammen men mäta upp den så vet du säkert?
Det är inte särskilt svårt sen går det gissa Skillnaden i register mot fs 296an

237
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: maj 04, 2015, 03:47:29 AM »
Okej jag trodde det samvärkade mera med insprutningen på lh2,4 har jag för mig det gör det.
Vet du om andra tändningen den sk cryslertändningen också är utan varvstopp för även med chippad bränslebox som skulle ha högre varvstopp hade vi kvar den på 6000?

238
Volvo / SV: skärringspackning b230
« skrivet: maj 04, 2015, 03:42:54 AM »
Tror inte du hittar nån sån packning så mycket billigare än så men varför ska du ha en sådan?
den ger ju stora märken i topp och block och håller inte en standardpackning är någonting fel troligen har motorn spikat eller så är topp eller block inte helt plant.
Mvh

239
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 30, 2015, 22:23:23 PM »
Okej jag trodde inte det gick köra bara tändningen från lh2,2
Går spjällägesgivaren separat till tändboxen eller är det jobb där och skarva in sig vid kontakten mm.
för både tändning och insprut behöver ju iaf spjälläge och varvtalssignal (hallgivaren i fördelaren).
påvärkas boxen något av tempsensorer mm eller är den för gammal för det?
Och får man varvstopp på 6000 eller är det i bränsleboxen?
Lillebrorsan höll på med ett budget turbomotor med lh2,2 från 240 och cryslertändningen och enligt en chipptrimmare han pratade med  lät det som det var svårt och få bort varvstoppen ur den tändningen iaf
mvh

240
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 28, 2015, 16:34:40 PM »
Det är jag osäker på tändningen tar ju varvtalssignal någon stanns ifrån gör den det från fördelaren ska det gå sitter det en vevaxelgivare sä går det inte har inte hålli på med någon k motor direkt men det går ju annars montera en vanlig blockmonterad fördelare och skippa tändsystemet som sitter där nu om man vill

Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 35