Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 35
286
Volvo / SV: B230 ingen gnista?
« skrivet: maj 06, 2014, 05:00:58 AM »
Kollat över fördelaren? brytargap, kondensator, glapp i axeln, jordning av plattan brytaren sitter på till fördelarhuset mm kan ju strula mvh

287
Volvo / SV: ventilfjädrar
« skrivet: april 30, 2014, 09:12:11 AM »
varför varva så satans mycket motorn kan ju inte ge någon effekt alls vid dom varven:-P
låter dock säkert fränt och tomvarva om man inte är rädd för ras eller extrem nötning på lager mm pga självsvängning i vevaxeln osv:-P
men tror du igentligen sådana fjädrar räcker till så höga varv vanliga dubbelfjädrar rekomenderar då ingen vad jag vet till och varva mer än 8500  vilket då räcker till på 2400rc motorerna och dom brukar ju ha ett högre register än motorer med större volym dock vill man ju ha en överkapasitet då man kanske ligger på dom varven ett tag på en längre raksträcka mm.
men det blir väll samma med dom mot retainers osv som med vilka andra dubbelfjädrar som helst dvs det går bara stoppa dit men bättre om man svarvar ett spår i retainern för dom och bäst om man byter retainer.

288
Volvo / SV: ventilfjädrar
« skrivet: april 29, 2014, 02:01:54 AM »
Dubbelfjädrarna räcker till det blir ju just under 100kg vid 30.6mm och då går det trycka ihop dom 5-6mm till utan att vara för nära och bottna fjädrarna då blir det säkert kring 120-130kg då dom flesta vanliga dubbelfjädrar brukar ligga därikring jag har då provtryckt två olika märken till kring 125kg 1.5mm från bottnad.
ventiler går nog lätta lite men vet inte om hållbarheten sjunker då så det är kanske ingen bra väg och gå

289
Volvo / SV: ventilfjädrar
« skrivet: april 28, 2014, 17:15:20 PM »
Med tunga org tryckare, org retainers mm så räcker nog inte fjädertrycket i enkelfjädrarna till heller.
Tror inte man bör varva mera än 7300-7500 med dom tunga originalgrejerna med lättare tryckare och retainers räcker dom ju längre kanske 8000 går?
sen beror det ju en hel del på kamaxelprofilen.
Men har iaf sett org retainers som spruckit av troligen pga ventilsläpp med varvstopp på 7500 med enkelfjädrar från kg men då var dom inte så seriöst inmätade så vet inte om man fick riktigt max ur fjädrarna
men motorn det är frågan om är en snikmotor därav billiga lösningar eftersträvas men ska överladdas med en hx55 så det effektiva varvtalsregistret lär ju bli från typ 5000 till så mycket man vågar varva >:D  och då tror jag man skulle haft iaf 120kg fjädertryck vid max lyft för och kunna dra till en bit över 8000 :P

290
Övrigt / SV: Hur ska man göra?
« skrivet: april 16, 2014, 15:59:11 PM »
Ta det som är billigast:P (brukar vara burk och rolla)
Den kommer troligen ändå ha fått färg från flertalet andra bilar innan en tävling är över:P

291
Volvo / SV: B230K trim
« skrivet: april 16, 2014, 03:28:16 AM »
Med standard komp och oportad topp tror jag inte du når 200hk mer mot 175-185 kanske om förgasarna är rätt bestyckade och beroende på kamaxel.
men det är inte särskilt många folkracemotorer vad jag sett som ger mera än så om man tar det i ärliga hk så det blir säkert en konkurrenskraftig motor.
631 toppen har bra flöde original som en 531 ungefär tror jag (har inte sett något flödespapper så vet inte säkert)
men putsa jutkanter på insug och runda gärna innerradien iaf på avgas då den går få bättre än på alla andra volvotoppar pga att det blir en mindre tvär sväng sen är ju en ordentlig sätesfräsning inte helt fel om det får kosta några kronor.
värre ventilfjädrar och kamaxel antar jag att du har räknat med.
sen har dom topparna längre ventiler så det går inte plocka från någon annan topp (dvs var rädd om dom som finns till toppen) och finns mycket mindre urval om man ska köpa större.
mvh

292
Volvo / SV: B230K trim
« skrivet: april 14, 2014, 12:25:42 PM »
Det beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner och vad du klassar som en bra fr motor.
K motorn är ju lite speciell då förbränningsutrymmena sitter i kolvarna dvs toppen saknar förbränningsutrymmen så den går inte plana för och få högre komp.
Ska man höja kompen får man plana blocket sedan svarva kolvarna för och få en mindre grop i dom eller nöja sig med och plana blocket ca 0.3mm tar man mera kommer kolvarna för nära toppen.
Annars är det samma med den som med alla andra b23/b230 motorer som gäller :P

293
Volvo / SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« skrivet: april 07, 2014, 13:19:44 PM »
Om du redan har ett 2" system skulle jag kört på det och inte bytt då man vill hålla kostnaderna nere men ska det byggas från grunden skulle jag byggt ett 2.5" :P

batteriet tanken mm flyttar man ju alltid till skuffen på bakhjulsdrivna bilar även kylaren kan med fördel flyttas dit men det är betydligt mera jobb med :P

om du har någon med erfarenhet som är lite påläst bör det ju bli bra med toppen bara man får harmoni i bitarna så brukar motorerna gå bra tex en värstingtopp med dubbla su och mild kam ger ingen mer effekt alls än en milt portad 530 snarare går den kanske sämre på låga varv då gashastigheten blir för låg i insugskanalen.

sen iaf i början så släng inte ut allt för mycket pengar då bilarna lätt åker på anbud då speciellt på mindre tävlingar där många inte satsar så hårt utan försök få bilen driftsäker istället så du får köra fullt ut och slipper skruva:P

294
Volvo / SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« skrivet: april 06, 2014, 23:53:02 PM »
Lägger till lite erfarenheter :P
Originalventiler och tryckare räcker rätt långt så och byta dom är nog jobb och utgifter i onödan om du ska köra med dubbla stromberg eller 45er, en vettig kam rätt portning och hårdare fjädrar räcker.
Sen gör större ventiler ingen nytta om inte kanalerna under är nog stora chansen finns istället att om man konar upp kanalen för mycket under ventilen bildas en lågtrycks son i inner-radien som gör att toppen stallar/flödar sämre.
men skulle du vilja byta bara antingen insug eller avgasventilerna skulle jag gått på 46mm insugsventiler istället och haft kvar org avgasventilerna iaf med en kamaxel med samma profil på insug och utblås.
Hur mycket planing (vilket kompförhållande) beror till stor del på kamaxeln  ju mera duration ju högre komp är lämpligt.

Bakaxelutväxling beror lite på bana och körstil men jag föredrar lägre då slipper man gå ner på ettan i många tvärare krokar och får då lättare ner fästet sen om man får köra på trean på någon raksträcka tycker jag gör mindre men det är ju olika från person till person och framförallt beroende på vilket register motorn har :P

Då det gäller avgassystem räcker 2.5 tum till men går ett tre tums med en burk igenom ljudkraven?

tyvär brukar man ju vara tvungen och lasta i en del barlast för och hänga med i starten men ju lättare bilen blir ju bättre så iaf framför bakaxeln lätta så mycket du orkar lägga ner tid på då det gör av sig:P
mvh

295
Volvo / SV: Volvo B20 weber 32/36 tändning
« skrivet: april 06, 2014, 22:58:55 PM »
Det är ganska olika från motor till motor men höj eftersom tills den vill spika sen backa av två grader men 32-35 grader någon stans kanske är lämpligt

296
Volvo / SV: Växellåda Volvo 850GLT
« skrivet: mars 23, 2014, 16:15:28 PM »
Har ingen större koll men googlade lite snabbt och det värkar finnas tre olika m56L m56LK och m56H sen tror jag det finns senare lådor som heter m56L2 och m56H2 som har samma utväxling som dom tidigare men har en lite annan konstruktion vid 3ans synkring bland annat.
Dock är jag inte helt säker på det då det bara är lösa rykten och inget jag kollat upp riktigt.
men här är iaf en länk på utväxlingarna sen får du kolla på lådorna du har vilka det är.
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=11180
jag skulle dock inte brytt mig så mycket om det utan tagit den som värkar vara i bättre skick.
mvh

297
Volvo / SV: Växellåda Volvo 850GLT
« skrivet: mars 21, 2014, 03:25:54 AM »
enklast är väll och ha en original som passar:P
eller vad är du ute efter med din fråga?

298
Volvo / SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« skrivet: mars 12, 2014, 08:16:19 AM »
fs 300 är inte så mycket vassare än 296an fs122 har jag provat och den är iaf enligt mig en bra kam som går rätt fint trots att den har ganska snälla värden fs280 är nog onödigt snäll om man ska lägga ner tid och pengar på topplocket.

 296an kräver nog ungefär samma av insprutningssystemet som fs300 då den har liknande duration och org spridarna räcker till ca 170hk hk lmm räcker längre men ska man byta till större spridare bör man öka arian på lmm lika mycket annars blir det fel för insprutningen.

hur långt kammen räcker är svårt och säga då det sitter i allt annat också motorvolym totalt insugs och avgasflöde avstämningsvarvtal på insug och grenrör och ksk hundra saker till:-P
men den är lämplig för 170-200hk kan man nog säga
mvh

299
Volvo / SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« skrivet: mars 09, 2014, 22:10:27 PM »
Det värkar ju som ett vettigt konsept :)

Original ventilerna räcker långt bara portningen på toppen är bra så dom klarar du dig med men mäta in ventilfjädrarna så du får ut max av dom om du byter vilket är ett måste om du vill varva mera än ca 6500.

Angående kammarna så är en fs280 rätt lik en k-kam (iaf enligt dom papper jag sett) men modernare och något vassare profil
med en Fs 296 är det ett måste och få till det bra med bränsle och en bra tändkurva annars blir den väldigt bottensvag och går inte alls bra fören 2500-3000 varv med ett singelspjälls insug
En fs311 är väldigt overkill så att säga och skulle inte komma till sin rätt med org F-insuget (ska helst ha 48/50er)

F-insuget är inte så jättebra då rören krymper ihop vid spridarna och längre upp där dom korsar varandra innan plenumet.
Det är en bra ide och snygga till så mycket man kan utan att det går hål där spridaren sitter längre upp måste man kapa av insuget porta sen svetsa ihop det dvs en massa jobb med så det går ju bort.

Men det där med chippen är ju tyvär svårare och lösa billigt då det är så många faktorer som spelar in har inga större egna erfarenheter av olika sugmotor chipp men har märkt hur små ändringar kan kräva om mappning eller ändringar av förgasarmunstycken.
men det bästa är nog och prata med en chipptrimmare om motorkonseptet och se vad dom kan erbjuda.
mvh

300
Volvo / SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« skrivet: mars 09, 2014, 13:33:37 PM »
Det stämmer säkert som du säger (jag har själv inte hålli på någonting med k-jet) men en lågkompad turbomotor med liten turbo blir ganska ineffektiv och behöver mera bränsle för och producera samma effekt iaf:P
Det lär ju inte bli sämre av ett större spjäll så det är ju bara och prova men man får ju ett motstånd över luftvågen då motorn måste suga luften igenom den som jag tror stryper före spjället.

Sidor: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 35