Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Norr

Sidor: 1 2 [3]
31
Bygga / SV: Bakaxel.
« skrivet: juli 14, 2009, 21:28:36 PM »
OK! Då blir det att kapa.
Mycket tack för svaret  ;D

32
Bygga / Bakaxel.
« skrivet: juli 13, 2009, 22:10:25 PM »
Hej!
Håller på att bygga en volvo 245 och har lite funderingar ang bakaxeln.
Jag läser att en del vinklar bakaxel för att få bilen startsnabbare. Vad menar de med det ?
Och hur gör man ?

Tacksam för svar!

33
Volvo / SV: B230F
« skrivet: november 28, 2008, 07:34:42 AM »
Mycket tack för all info  :D

Nu ska det trimmas ;D

34
Volvo / SV: B230F
« skrivet: november 20, 2008, 10:20:42 AM »
Du kan använda lätta svänghjul (skellett) om det är en b230F motor ifrån 87-88A den motorn har svarta spridare å ingen givare på svänghjulet. går även å ställa tändningen manuellt på dom men övervarvskyddet får ändras i boxen.

Tack för det  :D

Jag har sökt givaren på svänghjulet, men inte hittat nått så det är nog "rätt" motor.

Någon som vet vid vilket varv övervarvskyddet går in ?

35
Volvo / SV: B230F
« skrivet: oktober 22, 2008, 19:11:24 PM »
ang 230f alla funkar inte om du rycker ur kontakten då sänker dom tändningen massor o då går den skitdåligt pg av för låg tändning----skruva loss sensorn och häng den åt sidan sätt en kabel mellan sensorn och jord så ställer den inte ner tändningen

Tack för tipset :) Alla tips är värdefulla eftersom jag bara fixat med B20 tidigare, jag måste väl förnya mig lite ;)

36
Volvo / SV: B230F
« skrivet: oktober 22, 2008, 19:09:10 PM »
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?

Tvärtom. Det är hög tändning som ger spikningar... Du får ställa tändningen så högt det går utan att det spikar.


Ja det var nått sånt jag tänkte,men skrev nog lite fel :-[

37
Volvo / SV: B230F
« skrivet: oktober 22, 2008, 11:42:08 AM »
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.

En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt  :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust  ;D

Citera


Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
En FS280 funkar nog bäst.



Tack för det :)
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?
Sen är det "bara" att börja fila och plana, så får vi se om jag får fart på motorn ;)

38
Volvo / SV: B230F
« skrivet: oktober 10, 2008, 20:36:31 PM »
Tar upp en gammal tråd om B230F
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
Hur kopplar jag bort övervarvskyddet?
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Är det något mer jag behöver tänka på ?

Tacksam för svar.

Sidor: 1 2 [3]