Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - SebastianBerglund

Sidor: 1 2 [3]
31
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: december 17, 2008, 20:13:25 PM »
Där hade vi svaret..
Alltså så Kan alla gamla 2,0 stakar man har liggandes komma till nytta i andra maskiner?  ::)

32
Bygga / SV: tank???
« skrivet: december 15, 2008, 22:18:26 PM »
Man kan inte tolka regelboken direkt ifrån vad det står i den, för sen finns det mängder med muntliga grejer -har jag märkt av egen erfarenhet-
plus att det finns lika många tolkningar av reglementet som det finns folk som sysslar med denna sporten.

så.. man får helt enkelt anpassa sig efter hur påhittig vagnboksutfärdare, tekniker mm. är.  ::)

33
Saab / SV: Elpump saab b-motor
« skrivet: december 15, 2008, 22:11:29 PM »
jag var inte riktigt helt nöjd med En pump, så jag byggde dubbla  ;D
Kapade ner pumphjulet för att få maximal genomströmmning. vet även om dom som kör helt utan att göra något också, verkar fungera för en del.

34
Bygga / SV: tank???
« skrivet: december 15, 2008, 19:05:32 PM »
Vad är tanken med att ha det skarvat inne i kupén då? ligger tanken inne i bilen så har man oftast en låda över, och slangen dras ner genom golvet? ::)

35
Saab / SV: H-motor toppar
« skrivet: december 15, 2008, 18:38:43 PM »
Det kan krävas att man får borra upp hålen för kedjesträckaren.
Det får bl.a. göras när man plockar blocken från 900i -92 (2,1L=93mm borr) och bygger om till 8v.
Man ser i gjutningen vart hålen ska vara, så det är inga problem.

h-motorns 8v toppar har jag aldrig sett någon större skillnad på. vissa har mer och andra har mindre -gjutskägg!  ;D
Den olika längden på ventilfjädrar kan ev. bero på hur slitna de är?

36
Saab / SV: Elpump saab b-motor
« skrivet: december 15, 2008, 18:29:22 PM »
Hemmamek är b-motor mekarens räddare i nöden. Gott om slangar som man har efter alla nedskrotade bilar så knåpar man ihop en konstruktion med t.ex. den elektriska pumpen som sitter i volvo 440/460. Sitter väldigt lättåtkomlig på fjädertornet på förarsidan.

37
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: december 15, 2008, 18:24:22 PM »
var ett tag sen det skrevs, så tråden kanske inte är aktuell längre  ::)

Då bilen i fråga var en 900i -88 kan det vart antingen en 8v eller en 16v?

om det är 8v så är det största problemet just själva insprutningen. I samband med att man bytte till lambdareglering så blir möjligheterna att justera bränsle betydligt mindre, och så fick man även ett annat mängdmätarhuvud med MYCKET mindre diameter.
Riv bort skiten och dit med ett äldre kort sagt.
Hålborra luftburken ordentligt, ju mer luft desto bättre.

Saabs original extraktor Ska sitta på denna årsmodell, om det gör nån större skillnad än ljudet har jag ingen aning om.
Om man köper nya delar så kostar ett "vanligt" folkrace avgas bara några hundralappar, ljuddämpare funkar med nästan vad som.

ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift är typiskt budgettrim. Det kvittar hur mycket man än trimmar, har man inte en väl fungerande tändning så får man ändå inte ut den maximala effekten.


16v finns inte så mycket att göra åt.  Borra luftburken, fixa avgas och tändningsdetaljer.
och för guds skull, behåll elektroniken och byt INTE till mekaniskt insprut.

38
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: december 15, 2008, 18:07:37 PM »
Teoretiskt sett, varför byta kolvar och stakar?  ???

2,3 motorn har 90mm borrning. Därmed så Bör det passa?

39
Övriga / SV: Nåt att tänka på när man planar toppen....
« skrivet: december 15, 2008, 01:27:55 AM »
16v kamdrev på en 8v? njaa? utseendet på kamdreven är Helt annorlunda. 16v dreven är kupade och har En centrumbult och 8v har ganska plant drev med 3 bultar.
Hur många kugg det skiljer minns jag inte, men då det inte passar spelar det ingen roll.

Har haft toppar som varit planade både 2, 2.5, 2.7 och 3.2mm och har inte haft något bekymmer med kedjesträckaren. 3.2mm känns dock som att det var lite överdrivet.. Den toppen plockades av omgående och finns kvar här hemma så den kommer få sig en rejäl omgång med filen i förbränningsrummen.

Planar man inte så mycket så kan det räcka med att borra upp hålen till 2mm större diameter för att få lite justeringsmöjlighet.

Och volvons kamdrev är ju busenkelt att göra justerbart, det är ju bara ett spår. Pelarborren här hemma har användts till det ändamålet ett par gånger.

40
Övrigt / SV: Dragbil!
« skrivet: december 15, 2008, 00:57:21 AM »
Flertalet Saab 9000 2,3t jag kollat får också dra 1500kg på b-kort. Bekvämt att åka, rymligt att lasta, och med de 200hk så orkar den en hel del.

En bekant köpte en Volvo 745se för drygt 2 månader sen som man fick dra 1500 på b-kort, verkar dock inte alltför vanligt bland 740. Gott om lastutrymme och driftsäker.

VW Passat VR6 ska tydligen också få dra 1500 på b-kort, om man inte tänkt att skruva så mkt funkar det med sedanen, annars är kombin att föredra med tanke på lastutrymmet. vr6an på 170hk är ju alltid trevlig att lyssna på när de börjar arbeta uppför backiga vägar på väg till tävling. Negativt; framvagnen på passaterna är inte kända för att vara fräscha, och de bilar med hijackers bak brukar ha problem med hydrauliken  ::)

41
Övrigt / SV: Folkrace Däck
« skrivet: december 15, 2008, 00:50:21 AM »
Gullabo är vad jag anser vara det mest prisvärda alternativet, fungerar på alla underlag oavsett väder, går dessutom att köra på ända tills väven kommer fram.

Åsa-Nisse har jag ingen större erfarenhet av, hade dom fram i ett heat och däcken bara korvade sig för att dom var så mjuka. Snabb bana med mycket astfalt och lågt däcktryck visserligen, skulle mycket väl kunna tänka mig att dom fungerar bra på grus och på kalla tävlingar och där också snö inräknat.

DaCapo Rally har lite dålig förstärkning i sidorna, är bara som två små ränder längs med däcket. Med tanke på den "snåla" förstärkningen så lämpar dom sig inte så bra till de riktigt snabba banorna eftersom att däcket kränger så pass. Kanon på grus!

Galaxie Safari har jag inte testat själv, men det verkar vara ett ganska hyggligt däck, inte mjukt, och inte hårt. Och vad det såg ut som på vår "testbil" så var det inge fel på greppet varken på grus eller astfalt i vanligt svenskt majväder  ;D

Silverstone, Michelin, Pirelli etc.. De "riktiga" rallydäcken med betydligt hårdare gummiblanding än "folkracedäcken". Dom kräver varmare väder än  tidigare nämnda däck för att fungera riktigt bra, när det är svalt/kallt så blir dom för hårda.

42
Övrigt / SV: saab växellåda
« skrivet: december 15, 2008, 00:38:40 AM »
Jag råkade ut för det där problemet i min första bil.. Det jag missat helt var att stumma fästena ordentligt  :-[
Att ditt fäste sprack gjorde att motor/låda inte satt helt stumt, och då vill lådorna helt enkelt inte va med.

När jag väl hittat felet i min låda visade det sig vara att 2an och 5an gick i samtidigt, vad jag kunde se så berodde detta på att någon av gafflarna hade blivit aningen defekt.

Sen har jag haft 2st 4 växlade lådor som gått åt skogen, den ena med kass sprint  och den andra med synkringar som låg i bitar mest i hela lådan när jag plockade ner det.. Så orsaker kan finnas många. Bara att samla på sig alla defekta lådor, riva ner, och plocka ihop en hel av "resterna" :)

43
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: december 15, 2008, 00:24:41 AM »
Det ska både byggas och renoveras i vinter,
På den 900 som jag byggde till en tävling i höstas ska hela högersidan  och någon sträva i buren bytas efter en liten påhälsning på banan, i samband med det ska det filas lite i maskin..
Och den 480 som byggdes i våras ser lite ledsen ut och vill ha ny grind, stummare motorfästen och inte minst en rejäl uppdatering av väghållning.

Därefter följer en del andra byggen, bl.a. en 900cc 16v och en 245, om det hinns med tidigt i vår blir det även en ng900 2,3 som lite rör i sig  ::)

Men först ska nya verkstan göras iordning  ;D

44
Bygga / SV: tank???
« skrivet: december 15, 2008, 00:02:11 AM »
Den backventilen vid fördelaren som nämnts har jag hört många säga att den går att använda, ännu fler som hävdar att den inte är godkännd.
Vilket som är rätt och fel? det avgör inte jag iaf  ;D

Annars så är det väl bara att ta en runda på skroten och kolla in alla bromsservos som finns, sitter backventiler där. Volvons backventiler till bromsservot brukar va väldigt lätta att komma åt  ::)

45
Bygga / SV: Volvo 440
« skrivet: december 14, 2008, 23:59:08 PM »
Alla bilar går att bygga på, dom är bara olika lämpade för det  ::)

Att kolla upp med bilen innan man ens får för sig att bygga på den är fram och bakvagn, är det upprostat så är det ingen mening att bygga, bättre att slakta den och hitta en bättre kaross att använda delarna till :)

ang de där med at tden "inte går på varstopp lika fort" har med att det blir en annorlunda rullomkrets, dvs att bilen går tyngre med 15".
Själv åker jag på däck som motsvarar 175-70 14", har testat med 15" och andra 14" också men det funkade bäst med de 14" jag har nu (de flesta 14" rallydäck har 70 profil).

Sen finns det givetvis en hel del annat att se över, jag håller på och ser över allt som man kan "förbättra" vad det gäller motorn.
T.ex. om du hittar en kamaxel från 480 -87 så lägg beslag på den genast! Ingen märkvärdig duration, men drygt 1mm högre lyft.

Sidor: 1 2 [3]