Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Jonathan Berglund

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7
31
Bygga / SV: Bakflyttad förarplats
« skrivet: november 24, 2011, 20:27:24 PM »
Nej det med huvudbågen är ju självklart, den ska sitta så nära stolen (i längsled) som möjligt, men Aldrig framför..
Men eftersom det är nybygge det gäller så är det ganska lugnt, bygger alltid buren efter hur jag tänkt att sitta =)

Nåt annat dom kan gnälla på är väl möjligen att i/urstigning blir svårt (överväger snap-off om jag flyttar bakåt)..
Annars får dom skriva i boken bäst dom vill, det gör inte mig nåt =) haha

//Jonathan

32
Bygga / SV: Bakflyttad förarplats
« skrivet: november 23, 2011, 22:45:13 PM »
Du har en poäng där.. =)
ja vad kan hända egentligen, känns ju inte som att dom kan säga nåt på tävling, om man har vagnboksbesiktigat med det så.. :)
Å då Kan man ju ändra tillbaks det om besiktningsmannen gnäller :)
Tackar för svaret, i vinter ska det flyttas förarplats! ;)

//Jonathan

33
Bygga / Bakflyttad förarplats
« skrivet: november 23, 2011, 21:36:25 PM »
Har klurat på att flytta bak förarplatsen en bit (som man gör i rally alltså), ett par dm eller så, ett tag och börjar nu fundera på om jag ska passa på att göra det i nästa nygbygge och började då fundera över vad regelboken säger..
Jag hittar inget som säger att man Inte får flytta den bakåt (Inget som säger att man får det heller..), men hur går det med exempelvis att man sätter i ett stående pedalställ med cylindrar och bromsvätskebehållare inne i kupén, är det godkännt tro?

Vore kul om det vore, för alltid retar det nån =)

//Jonathan

34
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 20, 2011, 09:19:22 AM »
Jag kan lika gärna vara ute och cykla, men på de volvos med F-sprut som jag pillat på, så har det varit samma sorts pump som Saab använt till K-Jet.. Tror även att vi kört en "F-volvo" med E-sprut..  :)

//Jonathan

35
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 11, 2011, 23:33:02 PM »
min std volvo med 2.2 poffar lite den också, så det kan nog ha med sprutet från stenåldern att göra ;)

36
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 10, 2011, 17:02:02 PM »
Får skylla på att jag var trött ;)

precis så ja :)
Volvon var lite knepigade att ställa in än saaben, men när man väl kommit fram till hur man ska ställa det utan att det ändrar sig så går det rätt fort =)

//Jonathan

37
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 09, 2011, 20:16:18 PM »
Man brukar säga att man ska ställa de flesta kamaxlar 0,5-0,7 mer öppen på avgas än insug.
Jag "brukar" (har gjort det några gånger, har ju bara kört iår så) ställa kamaxlarna 0,7mm mer öppen på avgasventilen än insug. (Dvs. tryckaren på avgas är 0,7mm längre ner än insug)
Brukar funka skitbra, mestadels bara justerat std. kammar och har på detta sätt fått hygglig snurr på grejerna, men även på ett par trimkamaxlar, och det har funkat bra på dom också :)

Har även testat (på std kam, saab och volvo) att ställa kammen på en skvätt över 1mm före, funkar alldeles utmärkt :)
Mer öppen på avgas = Mer varv. Smaksak helt enkelt. Man tappar självklart lite i botten om man ställer upp den mer, men det är häfftigt när det varvar ju ;)

//Jonathan

38
Volvo / SV: dellorto, svarva halsringar
« skrivet: november 09, 2011, 20:09:29 PM »
Vet att Många 40:or går helt utan halsringar på folkracevolvos och funkar utmärkt, så det kan väl vara ett alternativ det med.. Knappast det helt optimala men..
38mm lär funka finfint, är det inte 38mm halsringar man använder i 45:orna? då ska det funka i 40 också :)

//Jonathan

39
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 08, 2011, 14:25:17 PM »
den drar inte tjuvluft nånstans i insuget? Kan ju va en anledning till taskigt vaccum också..
Annars kan det ju vara somså att du får vrida tillbaka kamen lite, så du får bättre botten :)
Att den inte är så rapp i svaret kan ju ligga i att du troligen har jääättetungt svänghjul.


//Jonathan

40
Övriga / SV: stumma motorn
« skrivet: november 06, 2011, 11:09:56 AM »
Det man vill åstakomma är att motorn alltid sitter där den ska, inte hoppar omkring och annat i bilen, drivlina etc tar skada. Det GÅR att köra utan att stumma, men det brukar inte funka lika bra.
Nakdelen är väl att det sliter mer på fästen och sånt, vibbrerar lite mer och är jobbigare att lufta i/ur motorn. men det vägs upp av fördelarna :)

sätt dig lite stag åt höger och vänster å fram med svetsen, är olika från bil till bil hur man ska sätta fast dom.

//Jonathan

41
Saab / SV: Chip
« skrivet: oktober 10, 2011, 17:04:57 PM »
http://folkraceshop.se
Mer behöver jag nog inte säga :)

//Jonathan

42
Saab / SV: Pluggad topp
« skrivet: september 09, 2011, 22:44:30 PM »
Det är hur lugnt som hellst, du kan rent av gänga upp det till M10 direkt. :)

43
Säljes / SV: Opel Vectra GT -92 folkracebil säljes
« skrivet: augusti 30, 2011, 20:01:24 PM »
Såld :)

44
Säljes / Opel Vectra GT -92 folkracebil säljes
« skrivet: augusti 27, 2011, 10:28:06 AM »
Tjenare, har en Vectra över som jag inte orkar skruva ihop. :)
Sitter 2,5"avgas och chip i, går riktigt fint. Står på hyggligt fina 15" Silverstone fram och dugliga 14" vinterdäck bak.
Behöver bytas drivaxlar, justeras växlar, riktas lite och sättas i en tank.
Gått 1 tävling (Oskarshamn i våras), vagnboken uttagen iår.

Pris: 4000:-, eller om någon vill byta mot en 240 eller nåt sånt kul.
Står i Örsjö, ca en mil från Nybro (kalmar).

Skicka ett mail eller sms om du är intresserad, frågor å sånt kan jag nog svara på i tråden :)
[email protected]  0727344375

//Jonathan

45
Bygga / SV: Skifta undre bärarmsfästena på SAAB. HUR?????
« skrivet: augusti 13, 2011, 23:51:29 PM »
Caster är vilken vinkel infästningen till styrstaget får, typ.
dvs, ju mer "bakåtlutad" spindlen är, dessto mer caster. Caster gör att bilen självparrerar under ex. en sladd, då sidokrafterna pressar mer på styrstagen ju mer vinkel man har. :)
Men det sliter mer i ratten med mycket caster, så det är inget för folk som tycker att det är jobbigt att ratta ;)

//jonathan

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7