Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 50
301
Volvo / SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
« skrivet: september 13, 2011, 08:09:14 AM »
Det var inte menat som kritik, men detta är ett faktum. Du kommer inte få motorn att sjunga ut om du backar kammen.

Jag använder en indikatorklocka från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen. Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. KLART!

302
Volvo / SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
« skrivet: september 12, 2011, 21:40:27 PM »
Ursäkta, men det är det ett problem att den inte varvar mer än 7000, och sen menar du att du inte vill ha en varv motor? Vad är du ute efter?? När du backar kammen så varvar den inte ur. Så enkelt är det..

303
Volvo / SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
« skrivet: september 12, 2011, 11:56:29 AM »
FS280
TDC-Lyft: 2.5-2.7mm
Lämpligt ventilspel 0.30-0.35.

Vrids kamaxeln framåt i rotationsriktningen blir vanligen motorns effekt bättre på
lägre varvtal. Omvänt blir således motorn oftast bättre på högre varv, och sämre på
låga. Det rör sej om endast små avvikelser. En kugg är alltid för mycket, därför
fordras att kamaxeldrevet borras om eller att ett justerbart drev monteras.
Först o främst skall du se till att du har ett märke som stämmer exakt för
”TopDeadCenter" = Övre Dödpunkt. Har du ett inställningsmått på exempelvis 4,50
mm, så skall 4:ans insugsventil ha öppnat så mycket när motorn står i TDC.
Ventilspelet inräknat. Grundinställningsmått brukar levereras med kamaxeln. Om du
inte vet inställning eller säg att kammen saknar noll märke, justera så att 4:ans insug
ha öppnat 0.5-0.8 mm mera än avgas-ventilen när ettans kolv står i topp. Detta
stämmer i stort sätt på samtliga kamaxlar. Om du minskar ventilens öppningsmått
(senare öppning) så får du bättre botten-drag, ökar du (tidigare öppning) så varvar
motorn mer men med sämre vrid som följd. Prova dig fram.

304
Volvo / SV: Folkraceshoppens chip 230f LH 2.4
« skrivet: september 09, 2011, 14:48:10 PM »
Tyvärr fick jag inte till den sista versionen så att jag kunde testa den själv, jag sålde bilen. Jag har haft hjälp av en kille som kör VOC, och han tyckte att det blev skillnad iallafall..

Tester är alltid kul..

305
Övrigt / SV: Anbuden? Hur fungerar dem?
« skrivet: september 09, 2011, 09:24:39 AM »
Hej,

Alla personer över 15 år har rätt att lägga anbud. (om du är under 18 måste målsman skriva på). Du behöver inte ha license för att få lägga anbud. Alla anbud är hemliga, d.v.s ägaren av bilen har ingen aning om det är bud eller inte.

Att bli av med en bra bil är aldrig roligt, men alla som kör folkrace vet vad det är för regler som gäller.  :read: Skulle det bli hot eller annat,  :arg: så är det bara att ta med tävlingsledaren, så kan nog den se till att personen i fråga blir av med licensen samt straffad med förbundsstraff (böter)...

Lycka till med tävlandet  :goodluck:

306
Volvo / SV: Folkraceshoppens chip 230f LH 2.4
« skrivet: september 08, 2011, 20:17:46 PM »
Jag har inte kört det i folkrace så det är lite svårt att säga hur det går på banan..

307
Volvo / SV: Tändsystem
« skrivet: september 01, 2011, 07:30:51 AM »
Ta från en bil med E-motor, dom har brytarlöst.

308
Volvo / SV: el till b230f
« skrivet: augusti 23, 2011, 22:05:07 PM »
Vad är dom 3 sista siffrorna i bosch-numret på bränsleboxen?

309
Volvo / SV: el till b230f
« skrivet: augusti 23, 2011, 15:09:27 PM »
Helt riktigt. Tog bara förgivet att det var LH 2.4. Om bilen är äldre än 89-90 så är det LH 2.2

310
Volvo / SV: el till b230f
« skrivet: augusti 22, 2011, 21:32:59 PM »
Här har du 2 dokument som hjälper lite på traven...  :goodluck:

311
Volvo / SV: el till b230f
« skrivet: augusti 22, 2011, 12:15:41 PM »
Svårt, men du måste ju ha kvar tändningsboxen och bränsleboxen. Är allt urrivet eller är det en fungerande bil?

312
Köpes / SV: Till B230E -86
« skrivet: augusti 16, 2011, 11:44:28 AM »
Om du har fördelaren monterad på toppen behöver du fördelardrev.

313
Regler / SV: Folkraceregler
« skrivet: augusti 16, 2011, 07:40:56 AM »
Ingen aning. Ren etanol har iallafall väldigt osynlig låga. Man har väl tänt ett spritkök nån gång... Med 15% bensin så kanske det inte är nån fara?  ???

314
Regler / SV: Folkraceregler
« skrivet: augusti 15, 2011, 21:34:43 PM »

Det känns som att jag gör mer miljöpåverkan när jag tar mig till och från tävlingar!

Jo, tänk all publik till fotboll och ishockey matcher. Där kan man snacka om miljöpåverkan, men det är det ingen som vågar tala om...

315
Regler / SV: Folkraceregler
« skrivet: augusti 15, 2011, 18:50:55 PM »
Jo, men med etanol som kommer säkerhetsfrågan upp. Det brinner med osynlig låga...Inte helt bra

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 50