Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 35
301
Volvo / SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« skrivet: mars 05, 2014, 07:03:54 AM »
Då kan spjället bli för litet men jag tror inte k-jet insprutningen räcker till då heller den tar stopp vid ca190hk på b21et (turbo) iaf och troligen där på en sugmotor med.
men svetsar man på spridarhylsor och kör med elektrisk insprutning och det insuget är det en bra ide och sätta dit ett större spjäll:)

302
Volvo / SV: Effekt med enkelports förgasare/su på b21-b23?
« skrivet: mars 04, 2014, 20:19:13 PM »
En V-kam blir bättre och 405 toppen ger säkert lite dock tror jag planingen gör mera än det högre flödet då insug och förgasare ser till att det inte blir just så mycket bättre iaf.
Bäst vore en milt portad och planad 530 topp om man skulle byta då den har mindre kanaler som passar bättre till motorns varvtalsregister.
Men då bryter man ju gränsen för snik trimning.

115-120hk kanske går få med org förgasaren men där är det nog stopp iaf med 2.1 liters volym.

Står tändningen fel går det ju hitta effekt där men eftersom du hade gjort lite andra saker och skulle kolla bränslet med bbl så antar jag att tändningen är rätt.
Det finns ju brytarlösa tändsystem på b230a och på b23erna med k-jet insprut som är bättre och ger en exaktare tändning så man kan ligga närmare spikningsgränsen men det ger nästan ingenting men har du en liggandes så är det ju bättre :P

303
Volvo / SV: Mystiskt elfel Volvo 850 -97
« skrivet: mars 04, 2014, 19:57:39 PM »
jag gissar på att du har ett dött relä troligen går det från tändningslåset till ett eller flera relän som ger ström åt insprutningen mm.
har dock inte så stor koll på 850 serien så det är en gissning men värt och kolla upp iaf :P

304
Volvo / SV: Större spjäll b23e k-jetronik
« skrivet: mars 04, 2014, 19:53:45 PM »
jag tror inte det gör någon större skillnad med luftvågen kvar under då den släpper igenom mindre än spjället iaf men kanske någon mindre skillnad :)
ett F insug är betydligt sämre än k-jet insuget :P

305
Volvo / SV: Effekt med enkelports förgasare/su på b21-b23?
« skrivet: februari 23, 2014, 22:54:01 PM »
Det går hitta några få hk med en originalförgasare jag anser det inte värt jobbet dock men en vassare org kam typ H K V D blir lite bättre eller någon snäll trimkam typ fs122 eller liknande.
Men förgasaren stryper redan på en org motor så det är ju sämsta möjliga utgångsläget och trimma med den kvar.
Är det inte gjort så börja med och ställa bränsle och tändning så den går som bäst org
Annars om du provar trimma blir det inga stora skillnader men sportluftfilter (eller inget alls) k-kam och plocka bakre ljuddämparen ger några hk iaf.
plocka bort kylfläkten den drar flera hk på högre varv har hört om 4-5hk på 6000varv och den har jag aldrig behövt på vintern så länge man inte lämnar bilen på tomgång nån längre stund annars räcker fartvinden för och kyla även vid körning på isbana.
Men billigaste hästarna skulle du nog hitta om du bytte motor till en b23 sen ev filter fläkt kam och avgas på den men någon bättre typ av förgasare eller insprut är och rekomendera om man vill kunna öka mer än 10-15 hk från org effekt

Jag har provat flödesoptimera en stromberg (är ungefär samma på en su) och jämnat till kanter tagit ner spjällaxel mm men då blev bränslekurvan helt fel så den gick snålt på varv eller fett på tomgång.
så då får man börja slipa bränslenål osv för och få till det och förgasaren räcker ändå bara ksk 10-15hk längre dvs inte värt tiden.
mvh:)

306
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: februari 21, 2014, 23:03:49 PM »
Jag har inte provat så många chipp själv har mest vart turbobilar jag har chippat och där är det ju en annan sak men eftersom det lagts ner mycket tid på voc bilarna så vore det ju väldigt konstigt om bilarna gick sämre med dom om motorn har liknande settupp  :P

Du kan justera kamdrev bränsletryck om du har en justerbar regulator mm men det är ju som dåligt med justeringar på ett lh insprut.
Tyvär är det ju inte så många som har råd och bara köpa för och testa utan det måste bli rätt direkt.
Sen kostar ju tid i bromsbänk också väldigt mycket så man vill ju helst att allt ska fungera då man väl ska bromsa och bara justera fram det sista i bänken.
Det är synd att det inte ligger uppe mera lätt tillgängligt om bromsningar med olika chipp mm på internet (jag har inte hittat mycket av värde iaf)

Kecke det värkar iaf som du har fått ihop en lyckad motor:)

307
Volvo / SV: fördelare från volvo 240 på 940.
« skrivet: februari 21, 2014, 22:44:37 PM »
Helt klart bättre och fränare med webrar och mer effekt ger det också så länge det är 45er eller större :P
men det går ju chippa bort varvstoppen i lh 2.4 också det blir billigare än webrar iaf :P

308
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: januari 25, 2014, 18:22:35 PM »
189hk med 40er var då i högsta laget den bänken är nog inte jättesnål direkt men det måste ändå ha blivit riktigt bra harmoni i motorn:)
Men vilket som med webrar eller andra förgasare eller insprut med separata insug och bra justeringsmöjligheter går det använda vassa kammar (över ca 260gr/1mm dur) på gatan med någorlunda lågvarvsregister.
Använder man den till dubbla su eller ett original eller chippat volvosprut (så länge inte chippet är gjort för liknande kam iaf) är risken stor att bottenregistret blir väldigt dåligt den ska helst ha separata insug för och få ett bra bottenregister.
Har själv provat fs296 med dubbla su egenportad 530 (lik den jag lagt upp i dummietråden) och extraktor och den blev väldigt orkeslös på låga varv och lite ruppig gång den gick köra utan problem men en snällare kam hade vart betydligt trevligare vid stadskörning.

309
Volvo / SV: Problem, B20 med dubbla solex 45 addhe.
« skrivet: januari 21, 2014, 09:18:14 AM »
ta isär förgasarna och rengör och blås ur kanalerna till lågfarten med tryckluft och titta så allt är så det ska så blandskruvarna börjar fungera går det fortfarande inte få den och sluta nysa gå upp i storlek på lågfartsmunstyckena som jag redan skrivit en gång så ska det nog fungera :P

310
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: januari 21, 2014, 03:23:52 AM »
jo är ett chipp inte gjort på rätt sätt så ger det ingen effekt heller och effektökningen är långt ifrån dom 15-20hk som utlovas på en sugmotor dock får man ju varvstoppen uppflyttad.
En turbomotor ger inte heller någon stor effektökning av det utan och ställa upp laddtrycket men där gör det ju hela skillnaden.
På tjejens 850 monterades ett chipp innan jul (170hk sugmotor) och där var skillnaden ganska stor till det bättre.
Mellan 1500 och 3000 varv var det stor skillnad sen 3-5000 är det ingen skillnad alls sen 5-6500 så är det mätbar skillnad om än inte stor (kört samma sträcka och filmat en axrepa sen kollat sekunder och fart) så där var det ett lyckat byte iaf.
Men där volvo själva har optimerat för effekt (3-5000varv) blev det ingen skillnad alls som gick mäta
 i en bromsbänk hade det säkert gått se nån hk skillnad men troligen är det redan ganska optimalt där för originalmotorn.
Därför jag har mer eller mindre tjatat i tråden om att man måste ha ett chipp som passar den grundmotor man har för annars blir det inte bra
Dock är det ju riktigt dåligt om ett chipp gjort för en originalmotor ger mindre än standard över hela registret :/
Fast åt Volvo tror jag dom sk voc chippen mm ger effektökning och bättre register då det är lagt ner väldigt mycket tid på och optimera voc bilarna
Det finns ju dom som byggt så dom kan bromsa och flytta ljuddämparna under bilen och provat flöda 7-8 org topplock och insug för och se vilket som är bäst (det finns små skillnader i jutningen) mm för och få dom sista 3-5hk så då borde det vara lagt minst lika mycket tid på och få bränsle och tändning lika optimala
Att ställa upp bilen i bromsbänk en dag och hålla på och justera kan nog kosta allt från 1000-2000 hos någon privatperson till 3-5000 hos en firma

311
Volvo / SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« skrivet: januari 13, 2014, 03:02:14 AM »
Prova vrid kammen åt båda hållen och se var den känns gå bäst troligen är iaf ett fel där annars är ventilspelet rätt på alla cylindrar?
kollat efter tjuvluft?
Hur står tändningen på tomgång och fullt utslagen? fick inte fram av texten hur den stod
kamremmen behöver man inte byta så länge spännarens slaglängd räcker till.
Vid planing över ca 2.5mm brukar man sätta dit en kortare då org inte blir riktigt spänd då med risk för att det kuggar över.

Vad heter kammen?
Har för mig nån av månen 5 elr 8 hade 292 gr vid ventilspel skulle det vara någon av dom kammarna skulle dom nog vilja ha mer än en org förgasare för och fungera riktigt bra dock bör den ju iaf på varv kunna gå rent.
dock kan tomgången vara svår och få bra och under ksk 15-2000 varv så går den ruppigt (eller hur man nu ska uttrycka det) om det är en vassare kam.
mvh

312
Volvo / SV: Problem, B20 med dubbla solex 45 addhe.
« skrivet: januari 12, 2014, 00:39:26 AM »
Troligen är det sopparelaterat att den nyser i förgasarna är ett tecken på för lite bränsle gör den det på jämn gas på lägre varv så skulle du ha gått upp en storlek på lågfartsmunstyckena
Annars om det bara är då du trycker ner på låga varv så prova ställa mer på axpumparna

Men börja prova blåsa ur kanalerna till lågfarten om den inte svarar alls på lågfarts skruvar  och prova skruva ut dom sedan tills den slutar smälla går det inte så är det större munstycken som gäller.
En bra riktpunkt på tändningen max utslagen är ca 35 grader utan vacum inkopplat sen får man höja tills det börjar spika och sänka lite.
bränsletrycket är bra och så länge det inte har satt igen med skräp någonstans så brukar det börja flöda över istället för och gå snålt då nålventilerna är dåliga
Flotörnivån går dock kolla så den är rätt vet inte utantill hur den skulle vara med det går ju googla fram :P
Föresten kollat så det inte drar tjuvluft någonstans?

Att det är rätt enligt Misab är inte en garanti på att det är bra alla motorer är lite individuella då det gäller bestyckning men oftast kan det ses som ett bra riktmärke eller startbestyckning för och sedan finjustera lite.
mvh

313
Volvo / SV: Räcker original 530 till?
« skrivet: januari 10, 2014, 01:09:28 AM »
Tänkte inte på det med k-jet men på 405erna är det ju spridarhål (ksk inte på dom från b23et)
men det är ju jobb och pengar och leta en sådan topp också.
så enklast är ju och bara plana 530in och använda den ev kolla så ventilerna är täta

Då jag portar använder jag en tryckluftsslip sen lite olika slipstift beroende på vad och vart man ska ta bort material.
sen finportningen gör jag med sandpapperstrissor med 80 kornstorlek ev finare på avgas sen så stora som möjligt som går bra och få plats med i kanalen tycker det är enklare och få det likadant då.
portningen jag la upp i dummietråden är en sk steg 1 portning

vill man lära sig så är det ju bäst och börja på en skrot topp man inte ska använda eller bara göra väldigt små ingrepp.
Första toppen jag gav mig på var till en folkracer då jag var 16 år och det blev troligen inte bättre alls än före jag började men då det byttes kam och förgasare samtidigt gick den bättre iaf så då fick man då ha självförtroendet kvar :P

tackar för komplimangerna :) men någon expert är jag inte på långa vägar (än iaf 8)) men har gjort några toppar (ca15st) experimenterat en del och börjat lära mig räkna på kanaldimensioner insug/grenrörslängder kamaxlar mm.
och eftersom det finns pengar så köper jag verktyg för och göra mera avancerade saker :P

314
Volvo / SV: Räcker original 530 till?
« skrivet: januari 09, 2014, 18:30:14 PM »
Det fungerar säkert bra med en org 530 topp där fast en org 531 hade vart bättre och en rätt portad 530 hade vart bäst:P
men om du har isär toppen så slipa iaf in ventilerna och jämna till gjutkanter och ev runda till innerradien lite det är en bit åt rätt håll och inte direkt avancerat (typ 30 min jobb) :P
bilderna värkar ju inte finnas kvar i dummietråden men där fanns en del enkla ingrepp som gör av sig ganska mycket :P

Över bakaxeln tror jag man behövde en 90gr böj och 2st 60gr (en universal bakaxelkrök passar ju inte på långa vägar :P) sen kapa och pussla ihop bara.
Enklast tycker jag är och domma upp bilen lite under bakaxeln och sen ta lös däcket så slipper man ligga under bilen för och se.
Sen får man kapa till bitar och punkta ihop och prova, 2.5 tum går bra 3"
är jävligare speciellt med org tanken kvar :P
 
Höja systemtryck eller sänka styrtrycket på k-jet behövs bara om bilen går snålt
V-power ska inte göra någon direkt skillnad om man inte behöver det extra knackmotståndet dvs bara hälla i det ger inget men tankar man det kan man höja tändningen några grader till innan det spikar så det ger lite
mvh

315
Volvo / SV: Räcker original 530 till?
« skrivet: januari 09, 2014, 12:45:03 PM »
Det beror ju på vilka effektmål du har och vad du har för övriga saker i motorn :P
ska du köra nån Volvo originalkam är 2.5mm nästan mycket och plana.

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 35