Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 35
316
Volvo / SV: Volvo B20, vev, svänghjul ??? (bild finns)
« skrivet: januari 07, 2014, 22:12:37 PM »
Det borde gå det om ingen har gjort om veven på något sätt.
passar ett org stödlager där när dobben är borta så bör det inte vara något problem.
mvh

317
Volvo / SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« skrivet: december 28, 2013, 23:44:29 PM »
orkar inte gå och kolla på mina förgasare men tror att om man skruvar in den så får man kortare slag och ut längre dvs ut är mera soppa men prova dra in dom ett varv och se blir det sämre så dra ut ett varv och håll koll så du skruvar lika på bägge förgasarna.
ger det ingen skillnad även med två varv ut/in så är det något skit som satt igen i pumpen, dåligt membran eller så finns det även axmunstycken i dom men tror det ska fungera :)
du skrev brölar till förra inlägget så då viste jag inte vilket du menade :P

318
Volvo / SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« skrivet: december 28, 2013, 22:07:38 PM »
Axpumparna/axmunstyckena är det.
Det sitter pumpar som vid hastigt gaspådrag skjuter in extra bensin till den ökade luftmängden innan motorn hinner varva upp för just när man tvärgasar så får man ett lägre sug igenom förgasaren tills motorn börjar varva upp och då går den snålt annars.
men låter det som den går fett eller snålt?
Har inte hållit på och bestyckat och ändrat på någon Solex addhe så vet inte om det är munstycken eller justerbart slag på pumparna på dom.
men på PHH, iaf dom 40er jag har liggandes är det ett stag som går från spjällaxeln imellan spjällhusen ner till en arm under förgasaren som sen trycker på ett membran som pumpar in soppa.
på staget ner till armen sitter det en mutter som man kan prova gänga in eller ut för att den ska få mer eller mindre.
det kan vara likadant på dina addhe

319
Köpes / SV: Saab/Ford 1700 V4:a
« skrivet: december 26, 2013, 23:11:08 PM »
Tyvär händer det inte så mycket på det här forumet  men prova annonsera på Sävarturbo där brukar det vara mycket folk aktivt :P

320
Volvo / SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« skrivet: december 25, 2013, 03:13:36 AM »
Det är individuellt för varje motor då alla trimmade motorer är olika.
då allt ifrån hur toppen är portad till kammens profil ventilspel insugslängd grenrör och avgassystem påverkar.

Men luftskruvarna ger bara någon större skillnad på tomgång/lågvarv men skruva in alla i botten sen ut tex ett varv och starta motorn om den smäller/skjuter ur förgasarna går den för snålt och vill den sura om den får stå på tomgång ett längre tag så går den ju för fett men ställ därimellan någon stans då den värkar gå som bäst på tomgången.
om den inte går få och sluta gå fett eller snålt behövs andra munstycken.
mvh

321
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: december 25, 2013, 03:06:54 AM »
om det finns varvstopp är det troligen rotorn som har en inbyggd varvstopp och det är ju inte direkt svårt och byta :P
k-jet är jag själv inte förtjust i (har inte hålli på med det direkt heller) men till mildare trim fungerar det och om man lär sig justera det så kan man få rätt bra snurr.
men det kan vara en del jobb innan det fungerar bra med vassare kamaxlar då luftsliden är beroende av undertryck för och bestämma bränslemängden vilket vassare kammar brukar ha dåligt om.

322
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: december 13, 2013, 17:26:46 PM »
Bosch LH jetronic 2.4 heter själva datorsystemet som styr bränsle och tändning det finns i flera olika versoner beroende på årgång bilmodell mm och finns i volvo 240efter 88 740 88b-91 och 940.
Det sitter i saab och en massa andra bilar också dvs det är Bosch som gjort systemet sen gjort små ändringar beroende vilken biltillvärkare som köpt det från dom.
LH 2.4 finns ingen direkt gräns för vilken effekt det klarar då det bara är en fråga om rätt chipp/mappning men på en b230 sugmotor sätter org spridarna stopp vid ca 170hk.
Insuget fungerar nog till kring 180-200 med lite portning och annat spjäll ksk 200-220 är möjligt men det blir inte optimalt då man inte kan ändra längd och diameter och stämma av det efter övriga motorn.
sen har man ju nackdelen att det viktigaste för insprutningen är luftmassemätaren så den måste man ha kvar och det är ju en strypning på en hårt trimmad sugmotor då man vill ha separata spjäll på varje cylinder mm.

på turbomotorer har jag för mig att jag har sett bromspapper på närmare 600hk på lh 2.4 (är inte säker men tror det var så mycket iaf) men då måste man kunna mappa systemet sen är det ju trots allt gjort för 100-200hk motorer så det är inte direkt och rekomendera även om det är möjligt.

så man kan nog säga att till kring 160 eller absolut max 190-200 sug hk fungerar lh 2.4 bra ska man ha mera är det ändå inte många kronor billigare och få det och lira än en uppsättning weber 48er eller ett ms eller liknande insprutning med ett hemmabyggt avstämt insug med separata spjäll.

Då det gäller turbo så chipp vassare originalkam (A V VX D) sportluftfilter och annat avgassystem med 1 bars laddtryck ger 220-230hk och där bottnar spridarna.
3" lmm och 968er (465cc/3.8 bar) är nästa steg och ihop med en större turbo typ en TD04HL-16T eller liknande och ksk lite portning eller 531 topp ger uppemot 300hk
ska man plocka mera så går det bygga en egen lmm som är sörre än 3" och köra med större spridare men då börjar det vara svårare och få det bra och troligen behöver man kunna mappa systemet.

sen så kan effekt och effekt vara ganska olika beroende vem man frågar för enligt vissa trimmare ger ju en maxad 2150 motor ca 225hk och andra säger 255hk.
och körde man båda motorerna i samma bromsbänk skiljde det nog inte mer än 5-10hk och likadant är det med all trimning många trimmare lägger på lite extra för att det ska låta bra :P




323
Volvo / SV: lh 2.2 / 2.4
« skrivet: december 11, 2013, 07:25:33 AM »
Det är en del jobb med men det är bara och märka upp alla kontakter till insprutningen riva ut härvan och rensa bort kablar till lysen osv sen flytta över och koppla in är man nybörjare på och skruva allmänt så kanske det är rätt svårt:P
men annars ska det gå fixa
lh2.2 är inget höjdarsystem för trimning finns inga chipp mm för och höja varvstoppen och ändra bränsle och tändkurvan men ska man köra standard motor eller kanske 130-140hk och inte varva mer än 6000 fungerar det bra bara och ställa upp bränsletrycket lite annars vill den gå snålt.
det går ju plocka betydligt mera än så med lh 2.2 också men inte optimalt direkt.

324
Volvo / SV: b230fb förgasarkonvertering:-)
« skrivet: november 28, 2013, 10:23:11 AM »
just ja det är vx i dom motorerna.
men jag tänkte eftersom du skrev att det var portad topp med större ventiler då kanske kammen också var bytt till något bättre :P
men det nog bra det som du tänkt dig :goodluck:

325
Volvo / SV: b230fb förgasarkonvertering:-)
« skrivet: november 27, 2013, 12:01:02 PM »
Du har ju redan skrivit ett bra recept på en folkracemotor att tänka på är att drevet på aggregataxeln för blockfördelaren kanske inte finns på din motor så du kanske måste byta den (är ju inte svårt direkt och passar från alla äldre motorer)
sen så kolla upp vad du har för kam i toppen nu om det är nån fart på bilen lär det inte sitta original M kam iaf då den är väldigt slö så du kanske inte behöver någon ny kam beroende på vad som sitter där :P

326
Volvo / SV: dubbla 45:or från B20 (2.0 borrad till 2.1), skiljer bestyckningen ?
« skrivet: november 17, 2013, 20:57:07 PM »
Risken finns att den går snålt men jag skulle inte ändrat bestyckningen fören jag provkört iaf.
Gissar att det märks mest på tomgång då den orkar suga ett högre undertryck men den lär ju starta och gå utan problem
kanske behövs det inte ändras något med lite tur :)

327
Bygga / SV: bästa bilen o bygga folkrace??
« skrivet: november 14, 2013, 02:31:19 AM »
Håller helt med där och gillar då 240in bättre av dom då jag upplever att den har bättre bakvagn och viktfördelning så det går fortare och lättare och få ner fästet i backen.
Dock är en 740 grymt lättkörd men det går mer på sniskan än dit man vill :P

328
Volvo / SV: Katalysator och Lambdasond vara eller inte?
« skrivet: november 14, 2013, 02:25:50 AM »
Som vebotrimmarn sagt så katten kan du strunta i dock lär den behövas på besiktning (om det är en sådan bil) annars blir avgasvärdena för dåliga.
Lamdan bör du helst ha kvar är det lh 2.2 (86-88)går motorn lika bra utan dock kanske den drar lite mer bensin då lamdan känner av vilket blandningsförhållande motorn går på vid dellast och tomgång.
Är det lh2.4 som är nyare satt från 88b och framåt på Volvo möjligen tidigare på 740 16v så får du en felkod om du tar bort den och boxen går ev i någon typ av felsäkert läge så motorn går sämre.

Med regina (vissa sena 740is) och motronik (vissa 85-86 med elektrisk insprutning) som också fans men är rätt ovanliga så har jag ingen aning då dom systemen är mindre populära.

men det finns billiga muttrar med rätt gänga (tror det var m18/1.5) att köpa sen bara svetsa fast på ett valfritt lämpligt ställe på det nya avgasröret

329
Bygga / SV: bästa bilen o bygga folkrace??
« skrivet: november 10, 2013, 19:07:04 PM »
Inte det mest konkurenskraftiga i originalutförande men en volvo 240 måste väll vara bland det enklaste och mest populära då det finns hur många som helst och billiga delar mm även bra med billigt trim osv.
om du inte är ute efter framhjulsdrift?
men det är nog rätt likt med arbetstimmar oavsett bil om du väljer något äldre med förgasarmotor och till en början åker standardmotor mm då det brukar räcka för och ha roligt i juniorklassen sen får man ju oftast behålla bilarna.
Tex ett nybygge med 200hk webermotor och lite fixad väghållning lär man ju inte få behålla mer än en tävling :P

330
Övriga / SV: lamell
« skrivet: november 10, 2013, 18:14:43 PM »
Fördelen med en sinter är att den greppar ca 25% mera än en vanlig organisk vid samma tryck.
Nackdelen är att den nöter nått enormt på tryckplattan och svänghjulet vid kopplings slir då ytan på en sinter är som ett sandpapper sen så vill kopplingen bli lite mer av och på så ska bilen gå i stadstrafik för och flytta ändan så tror jag det är bättre och titta på en hårdare tryckplatta om kopplingen bettar för dåligt.

Då det gäller fjädrar och ofjädrad har jag inte känt någon skillnad men meningen med fjädrad lamell är ju samma som med hardyskiva dubbelmasse svänghjul mm dvs att ta bort ryck mm så bilen går mjukare men om fjärdarna är för lösa vid hård körning så blir det som ett glapp i drivlinan så den får utstå hårdare ryck mm som den tar skada av.
så där skulle jag valt en ofjädrad den blir då även lättare (ksk marginellt) men det gör att det blir lite lättare med snabba växlingar på högre varv.
men vad är det för bil koppling och effekt :P?

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 35