Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 35
346
Volvo / SV: Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk
« skrivet: oktober 02, 2013, 18:02:07 PM »
okej vad mer är gjort med motor och vad för insprutning ska du använda?:)
på en turbomotor behöver man inte ha så vassa kamaxlar även på högre effekt uttag och högre varv man kan ju som en jämförelse räkna bakåt på sitt effekt/laddtrycksmål och se vad som krävs utan laddryck tex 150sug hk och sen två bars laddtryck på det blir 450hk det går ju ofta inte räkna rakt av men det ger iaf en fingervisning.
men lite beroende på grenrör osv så kan nog en fs280 fungera ev en fs122 om motorn är någorlunda effektiv men för 350hk kan en H k eller V kam fungera dock ger ju en modernare kam den effekten vid lite lägre laddtryck och ksk ett lite bredare register.
annars är ju sts247 axt275 och enem16v mm populära kammar för turbotrimning

vi har en turbomotor med ms2, portad topp som den jag visat i dummietråden, H kam, extraktor med en kkk27 och den gav räknat på spridarna 380hk vid 1.3 bars ladd 
och drar från fullt laddtryck vid 3500 till varvstopp på 7500 så en enkel motor kan prestera bra med större spridare och 1.8 bar skulle den gett mot 450hk med bottnad turbo

347
Volvo / SV: Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk
« skrivet: oktober 02, 2013, 00:32:51 AM »
vad ska du göra i övrigt då du skriver trimma?
Den kamaxel som passar till en 4-600hk motor med stor dieselturbo portad topp mm fungerar skit i en chippad originalmotor.

med original turbon så brukar man byta från T kammen till A D V eller VX eller en väldigt snäll trimkam för turbobruk med en vassare kamaxel blir det sämre då turbon går i botten redan på en chippad org motor så ska man inte ha ut mer effekt än kanske 250hk så kan man lägga pengarna på andra saker som ger mera och bara köra på en vassare original kam.


348
Volvo / SV: val av trattar till dubbla 45:or ?
« skrivet: oktober 01, 2013, 02:45:04 AM »
För och kunna ge ett bra svar på det behöver man veta mera om motorn.
 insugslängden från ventilsäte till trattkant diametern i insuget och kamaxelns dur förväntat toppeffekts varvtal vilken puls man stämmer av på spelar in på motorns register så man bör välja trattar för och få rätt total längd från trattkant till ventilsäte sen blir det långa trattar så får dom gärna kona lite typ från 45 till 48-50 innan själva radien fullradietrattar har enligt vissa presterat sämre i bromsbänk än dom med en 90 graders radie pga att dom suger luft runt tratten som bromsar den luft som kommer rakt mot förgasaren men skillnaden där är ksk 1hk på en normal motor så jag skulle köpt det billigaste i lagom längd.

och tex med en kam på kring 300 graders ventilspelsdur tex fs 296 och fs300 kan 350mm eller just över vara ganska lagom från ventilsäte till trattkant (tredje puls och toppeffekt vid ca 6200-6500 om allt annat hänger med) för ett lägre register så 10-15mm längre
med en fs122 eller liknande med 270-280gr dur kanske 340mm då den kammen har ventilen öppen en kortare tid så kommer avstämningen på ett lägre varvtal trotts att insuget är kortare (har inte räknat på det men tror det är en ganska bra gissning iaf)
sen hur stor effekt avstämningen gör vet jag inte (har mest räknat i formler från böcker och i program sen kört på det och inte haft möjligheter/ekonomi och testa mig fram) men ska du köpa trattar så har du iaf lite riktlinjer
har du redan trattar så kör med dom och om du ramlar över några andra så prova dock kan ett byte av trattar göra att motorn går lite fetare eller snålare på vissa varv så skillnaderna visar sig lika mycket på det som på den ändrade längden.
mvh

349
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 01, 2013, 02:03:23 AM »
Det beror på vilket register du vill ha motorns användningsområde och vad som är gjort på motorn i övrigt är det en originalmotor med 405 topp och h/k kam nu eller är det en motor från typ 84 med 398 topp och A kam?

350
Övrigt / SV: Nmsare eller från övnorra
« skrivet: september 29, 2013, 23:28:52 PM »
vi är ett par från Västerbotten iaf dvs "rätt" sida av landet  ::)

351
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 27, 2013, 11:07:17 AM »
på första sidan i tråden har jag svarat på frågorna om fs 122 fs280 h och k...

Då det gäller dur och lyft blir det väldigt invecklat och det skulle ta lång tid och klara få över det till ord för det beror på allt annat runt omkring också
men för att göra det så enkelt som möjligt bör man eftersträva så högt lyft som möjligt och så lite duration som möjligt som ändå ger nog mycket tid/aria för den effekt  man är ute efter.
då får man bredast register och oftast ger mera duration ett sämre bottendrag då ventilen istället för och stänga när kolven är längst ner är öppen ett tag till medans kolven går uppåt.
på låga varv börjar motorn alltså trycka tillbaka luften ut i insuget men på högre varv har luften så hög fart i insuget att den fortsätter strömma in i cylindern även fast kolven vänt och man försöker få kamaxeln och stänga just i det ögonblick luften stannat och så mycket som möjligt är inne i cylindern.
sen finns det ju väldigt många andra faktorer som gör att man får kompromissa tex om toppen insuget mm är för litet så vinner man ju ingenting på och ha väldigt högt ventillyft då det stryper längre upp i kanalen och inte kommer igenom mer bränsle/luft iaf då är enda vägen till högre effekt mer dur
sen när man slipar om kammar så kan man ju inte slipa för långt ifrån original kamaxelns profil då det inte finns material till det och så kan man ju bara axelerera med en viss hastighet med en orginal 33mm tryckare annars går ju kamnocken utanför och trycker tryckaren i sidled istället för neråt med ras som följd.

352
Övriga / SV: Kylaren bak,
« skrivet: september 26, 2013, 16:54:38 PM »
Det fungerar  men använd grova rör och så lite böjar som möjligt och när du drar rören osv tänk på vart luftfickorna blir och ha gärna luftningar både framme vid motorn och bak vid kylaren för det kan vara ett helvete och få ut all luft ur systemet när rören blir så pass långa och man får högre punkter både fram och bak än rören så luften vill stanna där den är :P

353
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 26, 2013, 16:25:53 PM »
Nästan allt beror på vad bränslesystemet och tändningen är gjorda för har man dubbla weber med rätt bestyckning ett eftermarknadsinsprut med separata spjällhus 4stycken mikuni eller liknande och ett tändsystem som antingen går ändra tändkurvan i själv eller med en anpassad tändkurva för sakerna man har så går det åka på gatan med vassa kammar motorn blir orkeslös på låga varv men den går iaf rent.

köper man chipp som är gjorda för en originalmotor så bör motorn vara original eller iaf likna en orginalmotor till registret annars går motorn orent och kanske blir helt utan tomgång vill sura ihjäl sig på låga varv och går snålt över 5000 varv där originalmotorn slutar ge effekt så effekten uteblir där också.

så det enda jag kan rekomendera är att ordna chipp som är tillverkat för liknande saker som du ska använda i övrigt.

har rekomenderat fs122 en topp portad som är portad som den jag gjort i dummietråden alt orginal eller småportad 531/405 och ett voc chipp förut i tråden det bör fungera eftersom det liknar en voc motor ganska mycket och ger under optimala förhållanden kring 170hk.
annars får man tillbringa en eftermiddag och ringa runt till chipptrimningsfirmor och se vad dom kan erbjuda till den budget man har eller så får man läsa på och exprimentera sig fram och försöka få bilen och gå bra
jag har tyvär bara trimmat med lh 2.4 på en turbomotor så jag vet på ett ungefär hur insprutningen fungerar men kan inga fler knep på hur man ändrar saker än det som man kan googla sig till på 10 min.

354
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 25, 2013, 22:23:04 PM »
insprutningens uppgift är ju och ge motorn en lagom mängd bensin till luften den suger in.
den mängden bensin är olika beroende på om man är ute efter max effekt bra avgasvärden eller bränsleekonomi
volvos org chipp går mot bäst avgasvärlden konstant under 3000 varv och ger inte optimal bränsleblandning för effekt över det heller och inte snålare för bättre bränsleekonomi (inte mycket man kan vinna på det men kanske lite)

med ett trimchipp försöker man optimera det och få rätt mängd bensin på full gas och kanske låta den gå lite snålare vid låg belastning efter landsväg
sen brukar ju varvstoppen vara uppflyttad accelerationsberikningen kan ha höjts för och ge bättre gassvar mm
sen är det en väldigt feg tändmapp original med lite förtändning (tror dom ska klara gå på 89 oktan som finns i tex usa eller nått sådant)

sen vilket chipp som passar bäst vet jag inte det som är gjort på rätt sätt av en kunnig chippare till en motor som är så lik din som möjligt eller ett mappat chipp direkt för din motor men det är dyrt.
men på bränslesidan så har ju motorn många givare till hjälp för och kunna ge rätt mängd bensin därför kan det klara en del skillnader och fortfarande fungera bra kanske går lite småfett eller snålt någon stans men inget som gör något så länge motorerna är hyfsat lika

355
Bygga / SV: svetsa i bakaxeln
« skrivet: september 25, 2013, 18:37:31 PM »
har inte svetsat själv i någon axel men har haft en 140 med fyrlink och där var det då bara svetsat fast fästena direkt i rören (mellan klump och nav) med mig och det höll ett antal fr tävlingar iaf innan karossen blev för dålig och skrotades
har dock hört att man inte ska bränna på mer än nödvändigt då rören kan slå sig om man svetsar mycket på ena sidan vilket ger andra hjulvinklar men främst bryter det lite i drivaxlarna så dom håller sämre

356
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 25, 2013, 18:25:20 PM »
Det blir ju inte optimalt men på bränslesidan kanske det fungerar ganska bra då insprutningen kan kompensera en del med alla sensorer så länge kammarna inte är för vassa har mycket överlapp stänger insug sent efter kolven redan vänt osv.
Men på tändningssidan så spelar ju kompförhållandet kammen och allt annat in som inte går kompensera för kan ju backa tändningen om knacksensorn varnar men det blir inte bra.
Likadant kanske man får för lite tändning på någon del av registret osv så där tycker jag man bör säga mer exakt vad tändchippet är gjort för iaf kompförhållande och ungefär vilken kam.
Tex har man bränsle och tändchipp för en voc motor bör det fungera på en gatmotor med småportad topp och fs280 också men en helt standard motor med M kam får nog lite fel tändning
och om man då tar en kam gjord för rally och ett varvtalsregister från 3000-7500 så ändrar man ju motorns karaktär totalt och både bränsle och tändning blir helt annars den vill nog tex ha 7-8 grader högre tändning på tomgång än gatmotorn

357
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 25, 2013, 10:24:34 AM »
men är det ett vanligt mpre chipp då eller något annat eller kan den killen mappa lh 2.4 eller iaf har gjort chipp till llite värre sugmotorer?

fs 296 har 296gr dur vid ventilspel 276gr/1mm 12.2mm lyft och 108gr nock
ky7 har enligt den sidan 300gr dur vid ventilspel 276gr/0.9mm 12.2 i lyft och 108gr nock
så det kan vara olika profiler men om man tittar på andra profiler dom säljer så är dom lika folkraceshops så därav antog jag att det var samma

men vilket som så är dom nog ganska lika karaktär på (båda motsvarar ungefär en månen7)och fungerar som gatkam med dubbla weber och rätt inställd tändning men blir bottensvag och vill nog ha en del soppa :P
har sett dom som sagt att nh164 (nisse hedlund) motsvarar en månen7 och det är en helt annan profil men ganska lika på papper och ger nog ett liknande register
då den såldes av Ståhlmotor som smr 4 så beskriver dom den som vass gatkam

358
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 24, 2013, 11:19:03 AM »
Ett mpre chipp för en original b230f är jag rätt säker på att det inte fungerar varken med ky 126 eller ky7
KY7 och fs296 har jag för mig är samma kamaxel slipad av Axelsson Engineering köper man den av Axelsson heter den axt7 så även den behöver en hel del av motorns övriga delar.

förutsätter att toppen fått en portning och att avgassystemet är anpassat typ 2.5" och extraktor gärna ihop med portning av insug större lmm spjäll och spridare för bättre resultat.
men då chipparen kunde göra chipp för hans setup antar jag att det är någon som kan mappa chipp mm och inte ett 10+hp chipp för en standardmotor...

359
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 23, 2013, 23:35:25 PM »
Om han kan göra ett speciellt chipp för din motor med anpassad bränsle och tändkurva så borde det inte vara några problem
Vill få ännu bättre resultat så porta insuget där spridarna sitter bygg dit tre tums spjäll och tre tums lmm  från en 16v motor och sen typ 30% större spridare till det så räcker det längre och motorn får lättare och suga åt sig luft
Men det går säkert bra med allt original också ev lite större spridare  (vet inte riktigt hur långt org räcker men har för mig dom inte räcker längre än till ca 170hk)
bara man får dit ett mappat chipp för det
Men motorn lär inte vara så gatvänlig då en sådan kam behöver varv för och vilja ge någon effekt och det gäller att han som ska göra chippet kan sin sak för med vassa kammar är det betydligt svårare och få bra gång vid låga varv och på tomgång

360
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 23, 2013, 21:53:15 PM »
inte testat den och ligger lite info om den på deras hemsida men en grov gissning är att den är någorlunda lik en fs300-13 kanske ännu lite mera varv villig men då kanske lite sämre bottendrag behövs minst 45er portad topp och x-rör för att den ska komma till sin rätt

Sidor: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 35