Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 35
361
Volvo / SV: slipa nålar på dubbla su hif6or
« skrivet: september 23, 2013, 20:11:10 PM »
Det låter som det bör fungera
jag tänkte att du skulle ställa fast den dvs börna medan någon annan filmar förgasarna det är nog enklare än och sätta fast en kamera under huven.
för trottlarna lyfter inte lika mycket då man tomvarvar som med jämn belastning och om man ställer fast den på ett halt underlag så tar ju inte drivlinan stryk :P
vill den gå snålt vid gaspådrag alltså just första sekunden man gasar men går bra om man trycker ner gasen sakta så kan du prova med mera eller tjockare olja i förgasarna det påvärkar bara just då man tvärtrampar på gasen
sen går det ju justera munstycket på förgasarna så den går bra på så stor del av registret som möjligt innan man försöker slipa nålarna

362
Volvo / SV: slipa nålar på dubbla su hif6or
« skrivet: september 23, 2013, 18:29:32 PM »
Jo man måste ju lyckas ta bort lika mycket på samma ställe på båda har för mig att det är nog svårt och slipa till en nål så man får rätt bränsleblandning.
men försök och filma när du har igång motorn typ ställ bakhjulen på nått halt underlag och ställ fast den och bromsa så det blir lite motstånd och håll lite olika varv medan du har full gas så ser du hur högt nålarna ligger då den går snålt sen slipa endast nån sekund på varje nål innan du byter och slipar likadant på nästa :P
då borde du ha störst chans och lyckas :P

363
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 23, 2013, 12:10:55 PM »
Det finns ju säkert speciella oljor som ska vara jättebra på alla vis:P
 men då är ju en dunk olja dyrare än en ny motor ??? så frågan är ju om det finns någon fördel med det alls då en volvomotor håller 50k mil ändå bara den underhålls :P

Tempen borde snarare ha lättare för och stiga om du är utan fläkt har kört utan och på sommaren vill det koka om man lämnar bilen på tomgång ett tag eller belastar den hårt i lägre fart då fartvinden inte kyler nog mycket tex om man börnar börjar tempen stiga direkt men på vintern fungerar det hur bra som helst utan fläkt iaf här uppe  i Norrland :P
till 99% chans är det termostaten som öppnar för tidigt men det kan ju även vara givaren eller i instrumenthuset det jävlas

364
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 22, 2013, 20:23:04 PM »
Då det gäller en vanlig volvomotor är det nog inte så noga tror det är bättre och köpa billigare olja och byta ofta än och köpa någon dyr sk long-life olja
dock så om motorn gått typ hela sin livstid på mineral olja och aldrig varit isärtagen så kan en helsyntetisk olja vilja tvätta motorn så allt koks mm som bränt fast med tiden släpper och en massa skit pumpas runt i oljesystemet.
men vilken vanlig delsyntetisk olja som helst bör fungera har man en modernare motor med hydraultryckare eller turbodäremot bör man köra på helsyntetisk olja.
oljan jag häller i mina bilar brukar vara Biltemas Hossabs eller OK,s billigaste delsyntet så länge det inte är något speciellt och jag har då inte haft något problem bara man byter med rätt intervaller :P
I en rally rc eller turbomotor som ska varvas 7-8000 varv med högt effektuttag kan man däremot ta en dyrare olja då det är lite högre påfrestningar på sakerna där :P

365
Volvo / SV: slipa nålar på dubbla su hif6or
« skrivet: september 22, 2013, 20:09:15 PM »
Då är det en bit in på nålarna du ska slipa på och ställa lite på munstyckena för och få det på höga varv men det är förbannat svårt och få det lika på bägge förgasarna så var försiktig slipa lite i taget och kolla stiften så inte dom börjar bli olika färg alt använd bredbandslamda om du har tillgång till en sådan.
Om du har chansen så prova köra lite utan luftfilter och filma förgasarna under körning då ser du hur högt trottlarna ligger när den går snålt då är det lättare och se vart du ska slipa och om det inte är gjort så kolla igenom förgasarna riktigt innan så det inte är något annat du kan göra för och få till det för slipa nålarna är en nödlösning som jag bara skulle använt som sista utväg.
finns väll annars andra nålar och köpa till sådana förgasare?

366
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 22, 2013, 20:00:55 PM »
jo byter man lite mer saker så motorn kan andas på riktigt så går det ju gå på en vassare kam också och då börjar det bli riktigt roligt :P

367
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 22, 2013, 01:09:08 AM »
Okej tycker det låter konstigt då jag bara upplevde det positivt :P
Det är klart att fr shop har betydligt roligare kammar än Volvos originalprofiler som är gjorda för att 63 åriga Agda ska kunna krypa till affären och handla i 50 blås på 5an  ::)
Men på en b230ft med original turbo blir det inte bra med någon vassare kam än A V eller vx3 då den pyttelilla turbon förstör allt iaf :P

368
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 18, 2013, 17:58:33 PM »
En vx3 i en org turbo går betydligt bättre än en T kam typ samma till 3000varv sen lite mer däröver och mellan 4500 och varvstoppen känner man någorlunda skillnad till det bättre med den iaf på en chippad motor med 2.5" avgas dvs original i mina ögon.
Så gick inte din bättre allrep tror jag du hade något fel någonstans eller fick den en kugg fel eller liknande om inte toppen du bytte till var dålig på något sätt förutsatt att motorn var original innan...
Sen är ju VX en kam med volvos V profil på insug och X på utblås dvs lite snällare än en V kam dock med lite mer nockvinkel därför folk brukar rekomendera den till turbomotorer men den är ju bara marginellt vassare än en A kam i en sugmotor så som Folkraceshop skriver så dör den av på varv som med Volvos andra snällare kammar

369
Volvo / SV: Problem med nybygge = B230A, Mikuni BDSR40, FS296. Går orent
« skrivet: september 10, 2013, 00:59:13 AM »
Det värkar vara en svår nöt och knäcka :P

men har du kollat igenom förgasarna om det är något som satt igen eller så då den värkar gå på 4an och är dom använda i bil förut så bestyckningen är någorlunda rätt?

annars när du provat byta fördelarlock har du kollat stiften efter det då en förklaring skulle kunna vara att lacken på insidan fördelarlocket börjat släppa så gnistan hoppar ner och jordar igenom fördelaren till blocket på alla utom 4ans cylinder väldigt långsökt dock men kanske skulle kunna ge ett sådant symtom så det gnistrade om det inte är enormt dålig kontakt mellan fördelaren och blocket så det är därför men det värkar ännu mer långsökt.
bästa vore nog och få skicka över hela tändsystemet från en fungerande bil rengöra alla kontaktytor mm för och kunna utesluta det (om det inte var det du gjorde när du bytte alla saker) :P

370
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 10, 2013, 00:37:57 AM »
jo det kan det men dom har ju en bussning i varje ände så det är ju isåfall antingen bussningarna eller skruvarna som håller dom :P

tomgången är jag mer osäker på lh 2.4 ska ju justera den själv med tomgångsmotorn till rätt varvtal det kanske går ställa upp spjället eller göra nån liknande ful lösning men går den bra på tomgång och inte går ojämt skulle jag bara låtit det vara.
men har du kollat felkoder?
ligger tomgången på det varvet oavsett om den är varm eller kall?
blir det någon skillnad om du släpper ner den på tomgång sakta eller varvar upp den och sen bara tar foten från gasen?
blir det skillnad då kanske tomgångsmotorn kärvar.

371
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 09, 2013, 13:36:42 PM »
Om det inte är nån dålig bussning stötdämpare eller någonting som sitter löst så känn om bakaxeln är mycket glapp om du domar upp den på ena sidan bak hur mycket kan du röra det hjulet innan kardanen vill snurra?
Ev känn på knutkorsen och så alla skruvar på kardanen sitter som dom ska men blir knutarna dåliga så brukar det vibrera rätt bra i hela bilen hela tiden om det är ett hörbart ljud därifrån.
annars kolla om det ser ut och ha tagit emot någonstans under typ i avgassystemet eller så.
är väll det jag kan komma på nu som kan jävlas :P

372
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 05, 2013, 20:10:14 PM »
skönt med ett så enkelt fel :)
det finns ju en pump i tanken också men den ger inte särskilt högt tryck så då gick den nog väldigt snålt :P

373
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 04, 2013, 00:36:29 AM »
för och ta ut ventilstyrningar har jag en svarvad pinne som passar i styrningarna sen pressar man ut dom har även svarvat om ett dorn till en tryckluftshammare så man kan köra ut dom med den men då brukar styrningarna bli skadade så bara på nån folkracetopp som jag återmonterat styrningarna efter den behandlingen.
finns nog inte så många andra sätt ska dom inte användas igen så kan man ju ta något som ligger emot hyfsat och bara banka ut dom :P

374
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 03, 2013, 12:44:10 PM »
På ljudet tycker jag det låter som den går snålt men det går ju pröva ändra kammen ett steg åt varje håll och se om det blir någon förbättring.
men har du läst ut felkoder? (visst var det lh 2.4?)
tror inte oljepumpen ska kunna rassla sådär om inte motorn är helt tom på olja kanske generatorn eller spännrullen till kammen som är dålig?
men kolla felkoder och prova ta lös en spridarkontakt åt gången medans motorn står på tomgång reagerar den inte alls när du lossar någon av dom så är det troligen antingen den spridaren eller tändproblem på den cylindern och ger de inget se om det kommer bränsle i returen man kan skruva lös den och dra en slang därifrån till en flaska och se hur lång tid det tar för den och fyllas (kan vara bra och vara två då) kommer det nästan ingenting där så orkar den inte bygga soppatryck som den ska :P
tändningen styrs av vevaxelgivaren och den går inte och sätta fel och går den sönder så brukar man tappa både tändningen och insprutningen så den blir stendöd

375
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 02, 2013, 14:11:33 PM »
om något är ett halvt varv fel ska den inte starta men kolla med en skruvmejsel i tändstiftshålet när 1an är i topp och kolla hur markeringen på remskivan på vevaxeln är så den kan vandra iväg som den vill ibland på b230 dreven med inbyggd svängningsdämpare jag har haft ett som var 20 grader fel då vi skruvade ihop motorn sen när toppen blev löstagen för lite mera uppdatering nån månad senare hade den vridit sig ca 10 grader till då vi hade ihop den första gången och litade på markeringen gick den minst sagt dåligt och tog ett tag innan vi hittade felet :P

Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 35