Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 35
406
Volvomeken så länge du koplar in vakumet någonstans mellan förgasarens spjäll och insugsventilen så den känner av undertrycket i insuget när man inte gasar för fullt så fungerar det :)

407
Gunnarsson du har helt rätt i att det är ett samband folk gör i okunskap låg tändning på tomgång och dessutom gamla originalförgasare typ dubbla su/stromberg tillsammans med vassa kammar är ingen höjdare :P

jag brukar koppla bort det men då har jag även kortat slaget på fördelaren så jag har kring 20 graders förtändning på tomgång beroende på kam (med en snäll originalkam behövs ju inte högre än org tändning på tomgång)och då tycker jag vakumet till fördelaren är onödigt.
Och så brukar motorerna dessutom vilja slå emot på starten då tändningen blir för hög då med ändrad tändkruva+ vakumstyrningen.
sen har jag vari med om att själva plattan i fördelaren med brytaren osv gått lite tungt och då har tändningen blivit oexakt.
Och har man ställt tändningen på spikgränsen så har det kunnat spika till rejält då man tvärt gått på gasen då den inte hinner med eller om man legat på typ halv gas sen gett riktigt fullt har det småspikat då den inte ändrat sista 1-2 graderna.
mycket därför jag istället för och fixa till det bara har kopplat ur det då det inte gör någon direkt nytta på en race/busbil :P

På en bruksbil däremot tycker jag att det är dumt och inte använda det då funktionen kommer till nytta och om man har vass kam och inte ändrar tändkurvan så kan det fungera bättre även på en folkracebil med det inkopplat så länge det fungerar som det ska:P

408
Köpes / SV: Volvo B20 komplett turbo kit
« skrivet: juli 31, 2013, 23:16:41 PM »
och hitta ett komplett kanske är svårt.
Är väll bara dom gamla sugturbokitten med rajay turbo och en weber på den som har sålts kompletta annars är det ju hemmabyggen:P
 men det är ju inte särskilt svårt och bygga själv beroende på effektmål mm :P
annars prova annonsera på savarturbo.se om du inte gjort det för det är ju nästan ett rent turboforum :P

409
Det räcker nog med ett till servon men lika bra och använda bägge :P
men och göra något så man får ut ett uttag till där är ju inte så svårt :P

410
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juli 30, 2013, 09:03:12 AM »
off topic men alla b230f har M kam kan möjligen finnas någon riktigt tidig med A kam annars heter dom väll fs/fx med 531 topp och vx3.
T kammen sitter i b230 ft och fk dvs turbomotorerna.
och sitter det en M kam skulle jag inte ens orkat lägga ner dom 10-20 min som det tar och byta till ett ställbart kamdrev även om jag hade ett liggandes då den kammen är det slöaste volvo har jort :P

210gr/1mm och 9.5mm lyft på en M kam
230gr/1mm och 10.5mm lyft på en A kam
245gr/1mm och 11.5mm lyft på en fs 280 
så M kammen är riktigt slö (lätt och förstå varför den inte går slipa någon vassare profil på)
bara byte till en A kam är ju ett ganska stort steg i rätt riktning :P

411
man tar vakumet från någonstans på insuget eller förgasaren efter spjället och finns det ingen anslutning måste man ju borra och gänga dit en (insuget bör vara löst då:P) annars finns det väll utgång till bromsservon där det kanske går sätta ett T-kors och få ut det till fördelaren eller något annat enkelt.
fördelaren behöver undertrycket för och ge mera tändning vid mindre gaspådrag då kommer ju mindre bränsle in i motorn och den jobbar på en lägre värkningsgrad så det går bra med mera tändning utan och spika och en renare förbränning men på full gas gör det ju ingen skillnad då man inte har nått större undertryck i insuget och skulle man tappa en hk medans man håller halv gas så kan man ju bara gasa lite mer så på folkracebilar isbilar osv brukar jag strunta i och koppla in det :P

412
Saab / SV: Få lite mer fart i maskin, Saab B-Motor.
« skrivet: juli 29, 2013, 22:11:29 PM »
nu är jag ju ingen saab åkare men mät volymen på förbränningsutrymmena och plana så du får ca 11-11.5 till ett i kompförhållande sen en fs 280 tror jag på ev fs 306 om du vill flytta upp varvtalsregistret :P
lätta svänghjulet om du har tillgång till svarv och kan göra det själv annars finns det nog bättre saker och lägga pengarna på :P

413
Det spelar inte så stor roll det går bra och köra utan är bränsleförbrukningen prioriterad kan det vara ide och ordna det  men på full gas är det ingen skillnad :P

414
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juli 21, 2013, 02:50:06 AM »
jo även på en org kam finns det hk och hitta med ställbart kamdrev dock brukar skillnaderna vara rätt små och kör man med org kam så brukar budgeten inte vara särskilt hög på någonting så det brukar man kunna skippa ev fila upp hålet i ett org kamdrev så man får till det om man planar toppen.

föresten hittade Nordqvist något fel på sin bil?

415
Volvo / SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
« skrivet: juli 07, 2013, 23:51:39 PM »
Är nålventilerna fräscha brukar det fungera utan problem men igentligen ska man ju ha en regulator som sänker trycket till ca 0.25 bar.
men börja prova med org pumpen vill förgasarna flöda då så får man ta problemet då och i så fall är det ju byta nålventiler (om inte det gjorts på senare år) och skaffa en regulator eller en elpump för förgasare som ger det trycket.

416
Volvo / SV: Varvstoppet på LH 2,2
« skrivet: juli 07, 2013, 17:55:02 PM »
Tror det är svårt då det inte är säkert att mappen i chippet räcker längre än till 6000 och chippet är ju inlött i boxen så det är nog och prata med någon chipptrimningsfirma och se om det ens går :/
Dock bara en gissning har läst lite själv och inte hittat något om det men kanske finns det någon som lyckats med det.
På Lu jetronik från volvo 360 går det tex löda in ett motstånd som höjer varvstoppen men den boxen är rejält mycket dummare :P

417
Bygga / SV: Backventil
« skrivet: juli 06, 2013, 12:37:19 PM »
Det fanns då små backventiler med 6mm slanganslutning på OK macken på orten där jag bor (Lycksele) för typ 39kr eller något sådant :P
så chansen är stor att tankmackar med lite större sortiment har hemma :P

418
Säljes / SV: b20 folkracedelar
« skrivet: juli 03, 2013, 15:07:15 PM »
byter gärna mot trimgrejer till b23 om någon är sugen
eller mot några dubbelgasare även insug till sådana för b23 kan vara intressant.

419
Volvo / SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« skrivet: juli 03, 2013, 15:03:06 PM »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67017&start=270

Det börjar vid tredje inlägget om bromsningen med su.
finns väldigt mycket intressant och läsa på sts forumet och många lite mera avanserade diskutioner där man som hobbytrimmare kan lära sig mycket :P

420
Säljes / b20 folkracedelar
« skrivet: juli 02, 2013, 19:43:26 PM »
Har lite b20 grejer från en folkracemotor jag inte kommer få någon användning av.

Topplock med 44/37 ventiler jord på äldre b20 topp inte särskilt snyggt portad (troligen jord av någon hemmafilare någonstans)men motorn gick hyfsat som en normal folkrace b20 här i norrland iaf med dubbla su, R kam ,extraktor.
Styrningarna är rätt glappa men duger gott till folkrace eller någon isbil på gatan ksk dom bör bytas.

Dubbla su från samma motor dom nyare med internt flotörhus och gas staget till en 140.
Insuget är ett gjutjärn med bortkapad grenrörsdel vet inte om det sitter några andra nålar eller så men kändes som dom fungerade rätt bra med R kammen.

Nästan ny R kam som inte gått ner sig på någon nock eller så finns lyftare (ej Volvo typ Chevalyftare) och stötstänger till.

Extraktor 4,1 rör tror det är ett typ simons inte direkt vackert och kapat vid kolektorn så anslutningen mot avgasröret under bilen finns inte kvar (enkelt och svetsa)

Pris toppen 500kr utan ventilfjädrar 700 med gulmärkta b20 fjädrar (fungerade till ca 7000 varv) fjädrarna säljes inte löst.
Su förgasarna 750kr
Kammen 500kr 1000med lyftare och stötstänger
Extraktor röret 350kr?

finns även baklyktor bromsservo och kopplingsvajer till en volvo 140 över billigt
och passar priserna inte så lägg ett bud brukar inte vara omöjlig speciellt om någon vill ha allt eller mer än en sak.
sakerna finns i lycksele skriv pm eller ring på 073-8346960 vid intresse.
skickar helst inte.
mvh

Sidor: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 35