Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 16
46
Bygga / SV: Torped/ kardantunnel???
« skrivet: juni 30, 2012, 19:30:18 PM »
Torpedväggen får "bulas", så kapa där du är säker på att du inte är för långt ut, och smek sedan ut kanten som är ivägen med släggan.  ;)

47
Volvo / SV: Trimma Volvo B230 K motor
« skrivet: juni 30, 2012, 19:23:11 PM »
det fanns ju både 630 och 631 toppar på dom. vilka satt på vad?  :o
Aldrig hört talas om 630-topp. Nån mer info om dom?

48
Volvo / SV: Tändstift till B230E
« skrivet: april 06, 2012, 13:18:52 PM »
...och då tyckte jag det känndes som att han gick bättre men det kanske bara är en inbillning.
Byter man från dåliga stift till friska är det ju inte ovanligt att motorn går bättre, åtminstone tills man dräpt dom nya stiften också vilket inte behöver ta så lång tid om det är fel värmetal eller soppamängd.

Detta har för övrigt övertygat många att Halotändstift, flerelektrodsstift och andra liknande hopplösa påhitt ger mer effekt än standardstift när skillnaden i själva verket enbart beror på att standardstiften var slutkörda...  :doh:

49
Volvo / SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« skrivet: januari 27, 2012, 00:17:17 AM »
Huvudsakliga skillnaderna mellan B23, B230 1985-88 och B230 89- är just bottendelen, går inte skifta delar mellan dom som man vill eftersom det är olika storlekar på lager, kolvbultar o.s.v.
B230 1985-88 är hur som helst inte rätt grejer att utgå från om man siktar på mycket effekt, sedan går åsikterna isär lite om vad man ska ha av dom andra två alternativen. 

Jag tror inte kostnaden för större ventiler kommer bli en stor del av byggkostnaden oavsett om du väljer 8 eller 16 ventilstopp, det är liksom fråga om att ALLT ändå måste bytas eller modifieras för att gå använda. Detta är inget litet projekt, det finns en tumregel som säger att sugmotortrimning kostar 1000kr per hästkraft om det ska göras seriöst (så det håller alltså) och även om det kanske är lite överdrivet så säger det en hel del när du vill öka effekten minst 90hk även räknat från Volvos vassaste 2.3l sugmotor (16-ventils).

Vi vänder på det hela... Hur mycket pengar har du råd att plöja ner i motorn?

50
Volvo / SV: trimma som fan utan turbo (b230e)
« skrivet: januari 26, 2012, 15:40:16 PM »
Finns visst rallycrossmotorer "baserade" på Volvo rödblock med 3,05l volym, praktiskt taget allt är specialtillverkat så det är inte fråga om att trimma en B230, man bygger en motor av nya delar. De siffror jag hört är att dom ger omkring 280-300hk beroende på vilken bromsbänk dom testas i, och kostar i runda tal 100 000kr. Kanske lite dyrare än du hade tänkt dig?  8) En sån motor är heller inget man brukskör och bara byter olja och tändstift en gång om året...

Å andra sidan finns ju alltid möjligheten att använda kompressor, då bör effekten inte vara allt för svår att uppnå. Dock tror jag att din -88 har dom klena vevstakarna, kanske inte rätt motor att basera ett sånt bygge på.

Sedan finns ju även 16-ventilstoppen på B204/B234, har inte nån större koll på vilka effekten den hänger med till vid sugtrimning men uppåt 300hk ur 2,3l lär bli marigt.

51
Volvo / SV: b200?
« skrivet: januari 15, 2012, 21:40:13 PM »
Vad ska du ha motorn till?

Vad är det för årsmodell på motorn? Är den möjligen från den tidiga generationen av B2*0 med klena stakar? I så fall hade jag nog satsat på att skaffa en senare generations B230 från början istället, inte lönt att lägga jobb och pengar på grejer som ändå inte riktigt blir bra...

52
Volvo / SV: Shimsning av 1030 bakaxel??
« skrivet: januari 12, 2012, 22:25:27 PM »
Det har han inte? Däremot ska han byta utväxling i axeln...  :angel:

Såvitt jag vet kan felshimsat leda till haveri ganska omgående, när fel del av kuggen belastas kan det gå åt h-e när som helst.

53
Bygga / SV: Räcker B20 vattenpump i vw?
« skrivet: januari 09, 2012, 20:45:18 PM »
Ökar man hastigheten på en pump finns det risk att den börjar kavitera, i princip bara vispa omkring bubblor istället för att pumpa vatten. Har ingen aning om hur det ligger till med B20-pumpen, men det kan vara bra att veta att ökat varvtal inte nödvändigtvis betyder att det pumpas mer vatten.

54
Volvo / SV: kamaxel
« skrivet: januari 07, 2012, 21:23:11 PM »
Googlade namnet, hittade inga data men varvtal 3500-8500 nämndes.  :o

55
Volvo / SV: B230 TURBO+16V
« skrivet: januari 04, 2012, 16:27:49 PM »
Har för mig att jag läst någonstans att turbokolvar och/eller avsvarvade sugmotorkolvar för turbobruk kan gå fritt från ventilerna, men varför i hela världen skulle man vilja kompsänka en sugmotor på det viset? 16V-toppen må vara bättre än 8V, men inte så mycket bättre att man behöver sänka effekten för att få grejerna att hålla...  :angel:

56
Volvo / SV: B230 TURBO+16V
« skrivet: januari 04, 2012, 13:22:54 PM »
Fräs ventilurtag i kolvarna?

57
Övrigt / SV: ventilfjädrar
« skrivet: december 28, 2011, 11:57:09 AM »
Kasta aldrig hela grejer, förr eller senare kommer det till användning.  ;)

58
Bygga / SV: koppla el
« skrivet: december 07, 2011, 09:47:33 AM »
Nja, detdär är ju ett vanligt standardrelä, vill du ha den funktionen får du nog antingen använda ett "riktigt" pumprelä som ska styras från tändningen eller använda ett brytande relä kopplat till oljetryckslampan (när manpan tänds bryts strömmen till pumpen) - kräver dock lite extra pyssel om du inte vill ha en stegstartad bil för att du behöver nöta runt den på startmotorn tills oljelampan slocknar innan den ens börjar få soppa, t.ex. ett vanligt relä som drar igång pumpen när du kör startmotorn.

59
Bygga / SV: original utförande!
« skrivet: december 05, 2011, 12:32:26 PM »
Citerat ur reglementet:

Citera
FR-T 1 STOMME
FR-T 1.1 Bärande delar och deformationszoner
Fram:
Förstärkning är fritt mellan torpedvägg, fram till en linje dragen genom framhjulens centrum. Infästning mot torpedvägg ska förses med en platta av minst 60 cm2 yta, plattans tjocklek minst 2mm. Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt. Fronten får innanför frontplåt, förses med en grind bestående av max 2 st horisontella fyrkantsrör med max dimension 28 x 28 mm eller 2 horisontella rör med max dimension 28 mm.
Godstjockleken i båda alternativen max 2,6 mm. Mellan de båda horisontella rören får max 3 st vertikala rör fästas. Infästning ska ske längs fram i bilens front och kan förstärkas med en platta max 5 mm tjock, max 80 mm bred samt maxhöjd = grindens höjd + 50 mm. För kontroll av godstjocklek i grindens rör ska mäthål med diameter 6 mm upptagas.

60
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: december 03, 2011, 21:59:44 PM »
Du drog 20 och 60 Nm, right? För du nämner ju enbart grader...  ;D

De senare skruvarna med smal midja ska helt riktigt dras först till 20, sedan 60Nm, och sist vinkeldras 90 grader. De äldre jämntjocka skruvarna ska enbart momentdras, först 60 och sedan 110Nm.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 16