Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - holmsjon

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7
46
Säljes / Saab 99
« skrivet: september 22, 2008, 08:51:29 AM »
Tänkte hör om någon är intresserad av att köpa en 99:a med 16v motor?
Inte ens körd 10 tävlingar. Byggd i år. Först nu mot slutet som den börjat prestera.

Rallydämpare fram.  Grind fram. Kanske ingen A-finalsbil i Herr men en medelmåttig bil med fräsch kaross. Lämplig bil till dam eller junior. Väldigt rostfri.

Står mitt emella Skellefte och Ume.

Bilder finns för de intresserade.

47
Bygga / SV: kamkedja - Saab b-motor
« skrivet: augusti 27, 2008, 19:05:54 PM »
om kjedjan ligger rätt allså att den ligger på kuggarna så kan man ju kunna nåla motorn å nålla kammen å dra upp fördelaren och nålla den.. borde man ju kunna göra med motorn i

 ??? Fatta ingenting... Vad menar du?

48
Bygga / SV: kamkedja - Saab b-motor
« skrivet: augusti 25, 2008, 20:01:43 PM »
Ut med motorn. Skruva lös gaveln så du ser hela kedjan. Spännaren sitter med två skruvar. Skruva lös den. Vrid tillbaka spännaren och montera. Du fattar när du ser det framför dig.

49
Bygga / SV: En funderare inför nybygget
« skrivet: augusti 21, 2008, 13:00:34 PM »
En camaro-89 med hyvelbänk faller knappast in under kategorin skadliga byggen!

Det finns väl fler sådana i USA än vad det finns vodkaflaskor i Ryssland! ;D

50
Saab / SV: Borra/Stroka motorn
« skrivet: augusti 18, 2008, 16:56:39 PM »
När du strokar så måste du byta vevaxel till en 2,3 med 90mm slag. Det enda andra alternativet är om du excenterslipar men det kostar mer än det smakar.

Jag har forskat vidare i detta och enligt rekomendationer så bör man inte stroka saabmotorn då det blir för aggresiv vinkel på vevstaken i nedre dödläge. Resultatet blir en mindre varvvillig och "nötande" motor.

Opel kolvarna tror jag du ska ta från rekord eller omega 2,0. Ska komma från opels CIH motor. Nackdelen är att komphöjden inte stämmer så du måste svarva ner kolvtoppen 5mm vilket gör att de lätt spicker.

Om du vågar så borra 96mm. Cylinderväggarna kan spricka eftersom godset blir så tunnt men du kan använda volvos B230 kolvar. Samma komphöjd och samma diameter på kolvbulten.

Annars har jag fått för mig att fords 2,9 v6 kolvar ska passa. Dessa ska vara 93mm men jag är inte säker.

51
Saab / SV: Borra/Stroka motorn
« skrivet: augusti 13, 2008, 08:02:51 AM »
Haha... det får nog bli en klubbmästerskapsmotor. Då kanske man får behålla den ett tag...

52
Saab / SV: Borra/Stroka motorn
« skrivet: augusti 12, 2008, 20:23:09 PM »
Jaha... trodde jag kollat i shopen... :-X  ;D

Då är det bara att borra då... tillsammans med 2,3 litersveven blir det närmare 2,5 liter! Stabilt ;)

53
Saab / SV: Borra/Stroka motorn
« skrivet: augusti 12, 2008, 13:25:37 PM »
Men b230/b23 har ju 96mm kolvar!?

Hur är det kolvbulten... är det samma diameter på volvo och saab?

En till fråga också... Var får man tag i en toppackning i överdimmension?

54
Saab / Borra/Stroka motorn
« skrivet: augusti 12, 2008, 09:07:20 AM »
Tänke borra och stroka ett Saab H-block och undrar om någon vet hur mycket man törs borra samt vilka kolvar man fördelaktigt använder sig av...

Tycks ha hört att opels 2,0 kolvar (95mm) är populära.

Vore ju enkelt att använda sig av någon volvokolv med tanke på utbudet men då vet jag inte hur det passar.

Någon som vet?

55
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: augusti 12, 2008, 09:02:48 AM »
Orginal 2,0 kolvar används eller om det var från 2,3???

Från -92 eller något sånt kom det en annan motor men jag vet inte om det bara var på turbomodellerna... så där ifrån tror jag inte veven passar.

2,3:ans topp har större portar i insuget.

56
Bygga / SV: svets
« skrivet: augusti 12, 2008, 08:58:22 AM »
Gemensamt svar på dina frågor. JA

57
Bygga / SV: Tvåan hoppar ur på Saab 90
« skrivet: augusti 12, 2008, 08:57:32 AM »
Instämmer med föregående talare.

58
Bygga / SV: 323f
« skrivet: augusti 11, 2008, 08:52:15 AM »
Tänk på att inte slarvbygga ihop en bil! Det lönar sig att ta tid på sig... tro mig!

Tänk på att kapa ur hjulhusen och bygga en riktig grind!

Några nybörjarmissar:
*För korta kablar till elhärvan. Leder till att kablar dras ur vid kollision.
*Felaktig placering av komponenter. Leder till problem vid riktning.
*Ej stummonterade motorfästen. Leder till knäckta drivaxlar/svårväxlad låda.

59
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: augusti 09, 2008, 10:12:05 AM »
(Tror) att man använder 2,0 stakar iaf. Sedan måste man ibland ta bort lite material från cylinderväggarna då staken i vissa fall kan ta i...

60
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: augusti 07, 2008, 12:01:05 PM »
Enkelt kan man ju ta och skruva fast registerkåporna, fram och bak på växellådan. Lägg veven löst i packboxarna på dessa så ser du ngefär vart och hur mycke du behöver slipa. 8)

Lät som ett bra sätt!

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7