Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - vargen

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6
61
Saab / SV: Ventilknack ?
« skrivet: juli 28, 2011, 11:03:12 AM »
tjena grabbarna grus.

1 hur mkt man kan plana en 16v är noll mm riktplana är max0,5mm enligt saab ORGINAL handböcker för verkstäderna.

det är där man hittar hur mkt man kan ta och det garanterar full funktion.

vid trimmning så får man ju förutse dessa saker och kompensera på bästa sätt.

2 en motor med hydraliska lyftare går inte att vrida runt och höra om det tar i efter du haft den  isär hydrallyftarna är ju inte i sitt maxläge det behöver du en tillfällig stum lyftare för vid nollspel. troligen därför du kände något nu och inte tidigare.


3 dessutom har du ju vridit insug "tidigare" vilket ochså kommer göra så den träffar kolven tidigare.

LÖsningen är fräsa ur ventilgroparna 0,5-1,0mm så det går fritt sen ska du nog kunna köra.

62
Saab / SV: bygga saabmotor
« skrivet: juli 28, 2011, 10:50:14 AM »
använd du grejerna du till att börja med se till att hitta "Rätt inställningen på kammen" kräver justerbart drev .

svänget är som man säger en personlig fråga ger aldrig mer effekt med ett lättare dock kan ett lättare varva ur fortare "i depån" och längre än ett tungt.

men saabs orginal är inte tunga från början så ett lite lättat är perfekt. ger god körbarhet ut ur kurvor.

122 kam är en snäll kam  som man kan ställa som man vill men  i ditt fall hade jag ställt så insug öppnar mer än avgas "grundinställning är lika mkt öppna".
mer öppet på insug ger bättre botten vilket är det värde man anger på alla trimkammar.

hårdare/dubbla fjädrar ger inte mer effekt som säkerställer om du vill varava mkt att ventilerna inte "släpper" . så med den kammen du har är det inget du behöver fundera på.


dubbla små räcker till nästan 200 hk så du kan lungt köra med dom se dock till att dom är ordentligt injusterad "likadant typ co fjäder gummimembran" samt synkade ordentligt "öppnar samtidigt" så blir det kanon


du kommer få en bra maskin du kan köra fort med  :goodluck:

63
Volvo / SV: Tändning till volvo 16v?
« skrivet: juli 28, 2011, 10:36:51 AM »
det passar bara att skruva dit. :goodluck:

64
Volvo / SV: kamrem till b230 med 16v toppen.
« skrivet: juli 24, 2011, 00:30:15 AM »
menar du att dina stakar och kolvar passade utan justering av däckhöjden på blocket??

65
Volvo / SV: Problem med b230E k-jet.
« skrivet: juli 22, 2011, 15:44:02 PM »
var utan tvekan styrtrycksventilen.

66
Volvo / SV: tdc mått
« skrivet: juli 22, 2011, 12:31:29 PM »
är en orginal kam så den ska stå enligt markeringen.

67
Volvo / SV: Tändning till volvo 16v?
« skrivet: juli 22, 2011, 12:30:17 PM »
kan kolla dettta ikväll ska ända greja med just en sådan fördelare du pratar om kan se om den passar i 16v toppen.

68
Volvo / SV: Plana blocket B-230
« skrivet: maj 23, 2011, 20:49:21 PM »
kolvutstick på max 0,5mm är absolut max med orginalstakar.

men bloken går att plana runt 4mm men då måste man ju givetvis svarva kolvarna med.

att föredra för komphöjning är att svarva bort gropen ur b230 kolvarna sen följa efter med blocket och ge det 0,5 uppstick blir bra med komp och man slipper för små förbränningsrum.

69
Volvo / SV: Lättat svänghjul
« skrivet: maj 23, 2011, 20:43:22 PM »
sorry ingen bild men kommer nog att ge mig på detta igen väldigt snart då jag nu äger en 745 som måste få denna operation utförd.

obs finns nu en kille i köping som säljer lättade potthjul 8,5kg väger hans  400kr eller 1000kr utan inbyte. blocket.

70
Volvo / SV: kam till b230k
« skrivet: april 09, 2011, 23:42:27 PM »
svarar trots länge sedan.

kolvarna har ventilurgröpningar. och toppen bör ej planas.

går absolut att åka måne 7 /296 kam man bör dock vara noga med att kolla frigång efter inställning av kam gärna vid nästan nollspel så har man marginalen på sin sida.

kamremsras = lika med skrot av ventiler.

stakarna klarar 300 turbohästar iallafall.

631 är en mycket underskattad topp den flödar bäst av alla volvos 8 ventilstoppar! varför jo ventilen sitter närmare blocket därmed får kanalen en rakare approach mot ventilen således blir turbulensen mindre runt ventilen = bättre flöde = högre fyllnadsgrad , det är just därför dessa k motorer går billigare än övriga (om resten är friskt).

45 or  extraktor  ta bort gjutskägg i toppen  en bra kam 200hk utan större bekymmer.

71
Volvo / SV: svarva kolvar
« skrivet: april 09, 2011, 23:26:21 PM »
tyvärr b230k kolvarna blir inte bra gropen är för djup för att svarva av till en sugmotor samt ringarna kommer för nära kanten såvida man inte vill ha dom i en turbomaskin då kan dom funka bra.

72
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: april 09, 2011, 23:23:33 PM »
http://www.misab.se/dcoe.htm längst ner ser du den och det går att avarva ur halsringen lite till 41 ungefär.

73
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: april 02, 2011, 14:55:51 PM »
loop sök på weber så hittar du tabeller för halsringar /hur man räknar ut det helt säkert ingen enkel formel. jag gick efter en tabell.

luftburk eller inte klurig fråga faktiskt om man pratar 2-takts förgasare moped mc så påverkar luftburk filter hela registret väldigt mycket.

och min erfarenhet är att en felbyggd luftburk på bilmotor gör väldigt stor inverkan även skitiga luftfilter , .


vad jag menar är att alla bestyckning skall ske så som slutmonteringen ska vara, om du ska köra med luftfiler så ska dom sitta på .





74
Volvo / SV: Pumprelä ?
« skrivet: april 02, 2011, 14:46:14 PM »
om du kör med strömbrytare till pumpen så rekomenderar jag relä  då man lätt bränner brytaren annars.

75
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: mars 16, 2011, 21:13:31 PM »
hm många inlägg här.

vi kan ju förenkla ner detta lite så förstår ni snart varför jonathan byggde om sina mikuni.


1 det finns 2 olika sorters mc förgasare. vakumklocka eller acc  dom som är billiga är vacumklocka det är den svarta grejen på toppen. acc förgasarna är med accpump och  prisernas börjar vid  cirka 5000kr st det är dessa man använder i rallycross från början avsedda för diverse 2 takts monster cyklar och stora hd motorer.

jag kommer endast prata om dom billiga.

2 plenum är en kompromiss.
exempelmotorn är på 2000cc och förutsätter 1spjäll per insug. 4cyl.
för det första så är grunden man som styr storleken på förgasare ren mattematik .
1 exempel 38 mm förgasar hals / halsring avgör hur högt man kan varva obehindrat (förutsatt att motorn är avsedd för det) 38mm=6000rpm. givetvis kan man varva 8000 med men effekten kommer att dala markant med den storleken.

3. problemet med domm billiga mc är att dom är svåra att få att funka både på höga varv och låga varv ( ge max effekt) detta pga av att just avsaknaden av accpump OCH att dom har samma storlek rakt igenom samt att dom går för snabbt upp på max gämfört med motorvarvet.

förkammare/plenum gör således bara detta värre. då det blir störtomöjligt att beräkna var luften kommer passera mest.

förkammare är bara applicerbart på övertrycksmotorer allaternativt enkelförgasarkomstruktion Eller  enkel solex weber installaition där det inte lär skilja mkt i flödet genom respektive port.

3.1 trotteln styrs av flödets skapande av undertryck i förgasarhalsen högre flöde=högre undertryck trotteln åker upp och nålen följer med upp.

3,2 nålen motsvarar låg mellan högregister / tomgångsmunstycken acc respektive fullgas på en weber.(grovt uttryckt) det blir som ni förstår mkt svårt att bestycke denna korrekt. ställes med fördel på max varv för en folkracebil använd koppling och undvik segdragning.


4. det vanligaste problemet man får är att nålen går för snabbt förbi mellanregistret och går över i hög vilket resulterar i för mkt soppa.


 lösa det kan man göra men det är svårt och mkt trial and error inna man är klar dessutom kan det räcka med att ändra tändningen så får man börja om.


Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6