Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 16
61
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: november 27, 2011, 15:30:48 PM »
Citera
skriv upp de på en lapp och sedan bara handla nya

Innan man börjar handla är det givetvis värt att kolla om några av dom gamla blir rätt på en annan ventil än dom suttit på så man slipper köpa alla nya, och så går det ju se vad som finns på andra toppar man har liggande eller som kompisar har skrotat men inte gjort sig av med än.

62
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 26, 2011, 21:18:17 PM »
Med det trycket lär det vara en pump avsedd för förgasare.

63
Bygga / SV: Bakflyttad förarplats
« skrivet: november 23, 2011, 22:37:55 PM »
Kreativa regeltolkningar, det gillar vi!  ;D Synd bara att reglerna är för otydliga och inkonsekventa för att ge ett bra svar...

Skummade igenom reglerna med dina planer i åtanke och kom egentligen bara fram till att få folkracebilar verkligen följer reglementet. Ratten kan vara personlig om passande ersättningsratt monteras, men det står ingenstans att originalratten får bytas ut, därmed bör allt annat än originalrattar vara förbjudet. Ratt och rattstång får placeras på valfri sida av bilen, men det står inget om ifall det får bytas ut mot annat, förlängas, förkortas, flyttas uppåt/neråt eller framåt/bakåt - alltså är endast originalbitarna godkända med placering i höjd och längsled exakt som original, men valfritt i sidled.

Å andra sidan står det heller inte ett ord om att hjulupphängningar får förstärkas eller modifieras, men det finns väl knappt en enda 240 som inte har förstärkta länkarmar? Den dagen alla bilar med förstärkta länkarmar inte får starta för att dom inte följer reglerna lär det bli upplopp i depån... så bygg bilen som du vill ha den, det verkar ju inte som att reglerna följs i besiktningen så du har nog goda chanser att få köra oavsett om regelboken tillåter det eller inte.  :goodluck:

64
Volvo / SV: problem b230e
« skrivet: november 22, 2011, 11:09:05 AM »
Brukar synas rätt tydligt på kamnockarna på dom kammar jag sett i alla fall, men man behöver ju veta hur det ser ut från början så man har nått att jämföra med...

65
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 20, 2011, 22:09:57 PM »
Två F-pumpar i serie borde klara tillräckligt tryck för K-jet, om det ska ha knappt det dubbla trycket. Man tager vad man haver...  ::)

66
Bygga / SV: få tag i dämpare
« skrivet: november 15, 2011, 12:03:41 PM »
Skroten och biltema brukar vara de flesta folkraceåkares favoritställen att shoppa, med tanke på priserna.

67
Bygga / SV: Nybygge Ford mondeo
« skrivet: november 07, 2011, 02:34:06 AM »
Original dörrklädsel eller plåt. Åter igen, står i reglerna.  8)

68
Volvo / SV: inkoppling b230e
« skrivet: november 06, 2011, 21:59:53 PM »
Kallstartsspridaren är helt enkelt en extra spridare som ger extra soppa några sekunder vid kallstart, styrs av en givare i topplocket. Kan som sagt köras direkt från strömbrytare istället, så har man kontroll på vad som egentligen händer.

Styrtrycksventilen innehållet en bimetallfjäder som sänker bränsletrycket när motorn är kall. Elkablarna går till ett värmeelement som ska höja bränsletrycket till "normalt" tryck ganska fort när motorn kommit igång, utan el värms det bara av motorvärmen så det tar mer tid men resultatet blir detsamma.

Elektrisk tillsatsluftslid är om jag inte misstar mig ganska motsvarande, även där finns en bimetallfjäder som stänger sliden när temperaturen ökar, och ett elektriskt värmeelement som ska få upp tempen ganska fort.

69
Volvo / SV: inkoppling b230e
« skrivet: november 06, 2011, 21:11:58 PM »
De elektriska prylarna på insprutningen är enbart till för att öka soppamängden vid kallstart, så där bör det inte finnas något att hämta. Du kan ju plocka loss någon spridare och lyfta luftvågen manuellt när pumpen är igång för att se om det kommer någon soppa alls.

Säkert att tändning och kamaxel är någorlunda rätt monterat?

70
Volvo / SV: inkoppling b230e
« skrivet: november 06, 2011, 20:03:51 PM »
K-jet behöver inget elektriskt (förutom bränslepumpen) för att fungera, så om du bara har pump och tändsystem inkopplat ska det räcka. Däremot kan det ju bli rätt svårstartat utan extrasoppa vid kallstart, så det kan vara en smidig lösning att koppla kallstartspridaren till en egen tryckknapp så den kan användas som choke vid behov.

71
Bygga / SV: Nybygge Ford mondeo
« skrivet: november 04, 2011, 21:02:13 PM »
Kan rekommendera att du sätter dig och läser igenom reglementet ordentligt. Mycket av det du undrar är besvarat där. (Gå sedan på tävlingar och kolla hur andra har byggt, vissa delar av reglerna verkar vara rätt accepterat att inte följa...  :o)

1: Den är godkänd att bygga på. Om det är en bra bil är en annan femma...

2: Har du verktyg så du kan kröka rör och svetsa allt ordentligt kan du bygga själv. Krav som måste uppfyllas finns i reglementet.

3: Ja. Olika sätt bältet får fästas står i reglementet.

4: Startsnabbt och framhjulsdrivet motarbetar varann... Särskilt om man har en ovanlig folkracebil, som ingen annan provat massa olika saker på för att se vad som fungerar.

5: Lite svårt att lösa på ett bra sätt med en vanlig billig enpolig brytare eftersom man enligt reglerna ska bryta allt och om man bryter kopplingen mellan batteri och motor/generator etc. kan generatorn fortfarande låta motorn gå - eller bränna alla styrdatorer för att generatorn inte funkar som den ska utan att vara kopplad till batteri...

6: Man får köra med vanliga däck, så länge man uppfyller dom grundläggande kraven i reglementet. Räkna inte med lika bra grepp som avsedda folkracedäck...

7: Se vad reglerna tillåter, köp den bästa godkända som du har råd med. Snåla inte med säkerheten.

8: Utan krockkudde går original använda.

9: Öppen hjälm krävs, integralhjälm är inte tillåten.

Det blir sällan billigare att bygga en folkracebil själv än att köpa en färdig. 1500 för en burbyggsats från Finess, åtminstone 2000 för nya folkracedäck (begagnade rallydäck kan gå hitta billigt), diverse plåt, rör, tank, svetsgas & tråd, några hundra för att få vagnbok... Man behöver bra kontakter med folk som säljer rätt sorts grejer billigt för att komma under 6500.

72
Volvo / SV: b230 montering fördelare
« skrivet: november 01, 2011, 18:04:55 PM »
Axeln som driver oljepump/fördelare har inte kugg för fördelaren på många motorer som inte sålts med blockmonterad fördelare. Man får byta till rätt axel.

Vilken tändning man kör till meksprutet spelar ingen roll.

73
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 26, 2011, 02:00:48 AM »
Tändning kollas med strobb mot remskivan och markeringarna på kamremskåpan.

Skaffa en justerbar BTR istället, då kan du prova olika inställning och gå tillbaka om det blev för mycket. Ska sitta justerbart original på några 90-talsfordar, måste gå hitta för en näve växelmynt på skroten.

74
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 23, 2011, 22:55:51 PM »
För att en motor ska gå bra måste alla inställningar vara någorlunda rätt, och även om du råkar hitta ett chip är det inte särskilt troligt att det är mappat efter en motor som är trimmad på ungefär samma sätt som din. Med andra ord kommer chippet inte vara optimalt för din motor, i bästa fall tillräckligt rätt för att den ska gå hyfsat...

Varför inte satsa på något som faktiskt går justera? T.ex. Megasquirt om du ska ha elektroniskt sprut, K-jet om mekaniskt sprut duger, eller förgasare om du föredrar det.

75
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 06, 2011, 00:11:08 AM »
146,1mm, om minnet inte sviker.

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 16