Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Jonathan Berglund

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7
61
Regler / SV: Anbud i Småland 2011
« skrivet: januari 20, 2011, 22:00:01 PM »
Och är man så rädd att bli av med sin "pärla" kanske man ska söka sig till Rallycross istället.


Exakt, är ju det som sporten går ut på istortsett..


Lär ju kunna bli bra mycket mer bud nu, ta med en tusenlapp extra och du har 10 bud liksom  ::)

Budrekord semesterracet 2011, Här kommer vi! :P

62
Volvo / SV: passa chippen här ifrån shoppen i volvo b234f??
« skrivet: januari 20, 2011, 21:55:00 PM »
Vår glt16 gick med vanlig box iaf (i detta fallet var det en voc-box), hur den gick sen är en annan femma. men rent gick den och den lät piggare. (stillastående)

//jonathan

63
Övrigt / SV: Ang Köp av utrustning inför folkrace.
« skrivet: januari 10, 2011, 23:09:47 PM »
Ser inte heller några nakdelar med balaklava, visserligen har jag ju inte kört folkrace med det då jag ska börja iår, men körde med balaklava på moppen i höstas bl.a, är inte det minsta obekvämt :)
Plus att man ofta har dumma miner när man kör som inte syns med balaklava ;)

64
Saab / SV: Inställning Månen 108
« skrivet: december 30, 2010, 20:28:04 PM »
Tackartackar, Hur är den att köra? Snäll, trött, varvillig, mycket botten?
Gott nytt år btw

//jonathan

65
Övrigt / SV: Folkrace Däck
« skrivet: december 30, 2010, 12:03:39 PM »
Det brukar stå enbart för tävlingsbruk på dom  :P

Står även i lagen hur mycket mönster man måste ha, men det struntar många också i ;)

66
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: december 22, 2010, 18:57:41 PM »
Är det inte nåt mysko med blocket också? bör väl finnas nån anledning till att så många bygger om rödblocken till 16v?

Dom håller inte för varv

Exakt det svar jag ville ha fram, var det jag trodde :)
Hur kommer det sig egentligen? har hört nåt om nån mysko torrsump eller nåt, men det kanske jag bara har drömt? :P

67
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: december 22, 2010, 16:03:15 PM »
Är det inte nåt mysko med blocket också? bör väl finnas nån anledning till att så många bygger om rödblocken till 16v?

68
Saab / SV: Inställning Månen 108
« skrivet: december 17, 2010, 22:12:35 PM »
Snart 200 som kollat på tråden men ingen som skrivit, verkligen ingen som åker med 108 kam?

69
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: december 17, 2010, 14:37:06 PM »
Håller helt med Gunnarsson, hoj förgasare är nästan mer värt att satsa på.. köpte mina mikuni 40s för 2000:-, ska tydligen flöda lika bra som weber 48 sägs det.. Sitter iaf på Yamaha R1, en 1000cc hoj med runt 180 häst vid en bra bit över 10k rpm vill jag minnas.. så de räcker ju till om man bestyckar upp dem!

Kostar ju ofta mer med webrar/dellorto/solex än vad mikuni/keihin gör, sen när fick man fräscha 45or för runt 2 lax? det är då inte ofta iaf =)

Fö. kan jag tillägga att jag läste på Sävarturbo nån gång att det är rätt många som hänger dig weber 48or, extraktor och "vanlig" tändning på 16 ventilarna och plockar ut effekter kring 180hk, med std kammar etc. frågan är ju vad blocket tycker om folkrace? är det inte b234 som an nån anledning inte gillar varv? (har hört nåt om det iaf)

//jonathan

70
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: november 29, 2010, 22:01:29 PM »
Angående inte "blank" yta i portar:

en del "proffs" (nu snackar vi HÖG nivå på kunskaper) gör små håligheter i ytan för att få bättre flöde. det fungerar på samma sätt som en golfboll, den har ju inte alla hål bara för skojs skull utan den flyger ju längre än en jämn boll med samma vikt.
så man "ska" ha rugglig yta av fler anledningar är bränslet i sig :P


Avgas där emot kan man tjäna lite på att ha blankt, för då fastnar inte sotet.

I förbränningsrummet ska det också vara rugglig yta, då fastnar sotet och isolerar så att värmen stannar i förbränningsrummet (detta tjänar man visserligen inte lika mycket på sugmotor som turbo).


Och som sagt, portningen är ju inte jääätte svår. se till att ha en topp som inte gör nått om du råkar slipa lite på en ventiltätning (test topp så att säga, så man vet hur man ska göra.. men blir den bra kan man ju använda den :) ) eller så, sätt dig med en slipmaskin (finns på jula, kostar nån hundring.. använd gärna den med långt skaft) och roterande filar (biltema tex. finns ofta på tradera och så också) och porta så som tidigare person sa, ta även bort gjutskägg eller förstora porten också, men om du inte vill räkna nåt så tar du en packning och portar efter den. se till att porten blir jämn.

sedan i förbränningsrummet slipar man ner "knölen/vårtan" vid tändstiftet, man kan även vinkla den "raka" delen av förbränningsrummet. sen planar du den ett par mm så blir det kanon! :)

//jonathan

71
Saab / Inställning Månen 108
« skrivet: november 14, 2010, 23:28:47 PM »
Tjenare, har suttit och letat efter hur 108 kamen ska stå nu ett tag men har inte funnit något..
Hur ska den stå egentligen?
Övriga uppgifter om kamen skulle kunna vara kul att veta också :)

MVH jonathan

72
Bygga / SV: saab 99
« skrivet: november 13, 2010, 22:32:37 PM »
Vettiga stötdämpare och fjädrar, något sänkt, lägg i fler schims vid de övre bärarmarna (dock mer på bakre infästning än främre för ökad caster).. Vettiga däck också så ska det funka bra :)

Men som det tidigare sagts: SÖK först, fråga sen.

73
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: november 13, 2010, 22:25:52 PM »
annars så kan man montera en vridpot istället för vattentemp avkännaren, så kan man få motorn att tro att den är kallare = mer bränsle. På 16v iaf, 8v är det totalt meningslöst då det som bror skrivit tidigare i tråden sitter LITEN mängdskiva i 8v med lambda = dåligt flöde. då är det bättre att köra med det "vanliga" makaniska sprutet. =)

74
Volvo / SV: vad krävs för 200hk b230?
« skrivet: november 06, 2010, 22:18:34 PM »
Exakt, är ju rätt hyffsade effekter de har i voc elite  :)
harmoni är viktigare än värstinggrejer.

75
Volvo / SV: vad krävs för 200hk b230?
« skrivet: november 05, 2010, 22:08:08 PM »
Porta (531 skulle ju inte sitta fel men 530 funkar ju), renovera, vikta och balansera. med en vettig kam så kommer man långt. är inte så haj på kamprofiler men FS har en kamprofil som är som Månen 7, som är en rätt omtyckt kam så den funkar säkert fint. som sagt, jag vet inte riktigt :)
sen är ju en 2,5 vev inte dumt heller, men det går ju att få ut effekt ur en 2,3a också :)

Om man får ut 200 ärliga häst med det vet jag inte, men det är närmre än utan dessa grejor iaf :P

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7