Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bstrand

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7
61
Bygga / SV: byta bultmönster
« skrivet: maj 18, 2008, 21:41:12 PM »
Gamla Saab-fälgar som har 4 mindre hål förutom de vanliga bulthålen passar på VW. Man borrar upp de mindre hålen helt enkelt. Ska man vara seriös så ska man även svetsa dit en bricka på insidan för att få en bättre anliggningsyta mellan fälg och nav.

62
Saab / SV: Identifiera SAAB kam
« skrivet: maj 12, 2008, 16:41:24 PM »
Är det ett urfräst spår i framkant på kammen? Alltså inte där man skruvar fast kamdrevet utan i andra änden. Är det ett spår där så är den säkert från en H-motor. Är det en trimkam? Om inte så är det nog inte mycket att ha i folkrace, möjligen att lämna in i inbyte mot en trimkam.

63
Övrigt / SV: B-motor, H-motor
« skrivet: maj 10, 2008, 12:24:22 PM »
De är annorlunda uppbyggda men har samma volym och likvärdig prestanda. Enklaste sättet att se skillnad på dem är att på H-motorn sitter fördelaren framtill på ventilkåpan och drivs av kammen och på B-motorn sitter den nere i blocket.

64
Bygga / SV: Hjälp med bur bygge!
« skrivet: maj 04, 2008, 19:30:16 PM »
Sätt det så tajt som möjligt mot taket och sen kapar du upp två hål i taket för att komma åt utifrån att svetsa ordentligt. Sen är det bara att lägga en plåt över hålen när du är klar. Det röret som går över framrutan svetsar du genom att först punkta ihop det med de två rör som går från huvudbågen och framåt. Sen lossar du allt från huvudbågen och vinklar hela schabraket bakåt så du kommer åt på baksidan. Sen är det bara att trycka fram det igen och sätta ihop med huvudbågen.

65
Bygga / SV: En udda fråga!
« skrivet: maj 01, 2008, 22:13:32 PM »
Nej, det funkar bra. Det som brukar strula med folkrace-VW är snarare själva lådan, svårt att få i tvåan t.ex. är ett vanligt fel, och drivaxlar som går av.

66
Bygga / SV: En udda fråga!
« skrivet: maj 01, 2008, 17:02:35 PM »
Inte så hemskt mycket jobb, beroende på hur lätt det är att komma åt på just ditt fordon... Du använder baggens låda och lamell (annars passar ju inte splinesen på lådans utgående axel, och Volvons tryckplatta, för att den skall gå att skruva i motorns svänghjul. Bara att dra ihop det med adapterplattan i mitten. Tändsystem, förgasare/sprut mm är ju olika mycket jobb beroende på vilken motor du har tänkt använda. Enklast är ju om du kör med förgasare och brytare, då behövs ju bara en pluskabel till tändspolen, en soppaslang till den mekaniska pumpen och kablarna till startmotorn. Nytt avgas får du ju också bygga såklart...

Edit: Nya motorfästen får du ju naturligtvis bygga också.

67
Köpes / SV: B23 insug i aluminium för dubbla SU
« skrivet: april 27, 2008, 15:26:30 PM »
Ingen som vet nån som gör sådana idag och säljer? Finns ju tonvis med B230A-motorer som bara väntar på att få dubbelt så många förgasare  :)

68
Bygga / SV: Rutplast
« skrivet: april 22, 2008, 14:40:48 PM »
Vore kanon om du kunde kolla vart det var. Pratade precis med en glasmästerifirma och de hade 2 x 1,05 meters bitar 1mm tjockt för 440 kronor. Tyckte jag var lite väl saftigt för lite plast... Enligt han jag pratade med var plasten dyrare än glas nu. Har kanske att göra med höjda oljepriser, olja är ju en av råvarorna vid plasttillverkning.

69
Bygga / SV: tipps om knapp panel
« skrivet: april 22, 2008, 14:37:25 PM »
Men allra bäst är såklart att ha kvar original torkarspak och koppla enbart torkare på läge 1 och sedan tork+spol på läge två så man bara behöver slå ner spaken vid behov när man kör.  ;)

70
Saab / SV: Inställningar på Månen 122
« skrivet: april 15, 2008, 22:06:55 PM »
Ingen som vet detta? Har precis satt i en sån kam i en H-motor nämligen, så jag är väldigt intresserad... Eller har nån numret till denne "Månen"?  :)

71
Saab / H-motor toppar
« skrivet: april 13, 2008, 15:32:52 PM »
Är det samma toppar som sitter på alla H-motorer, oavsett om det är insprut, en eller två förgasare? Tänker på sånt som kyl/oljekanaler, portarnas utformning, tjocklek, ventilstorlek mm. Jag vet ju att det skiljer en hel del på Volvos toppar beroende på vilken sorts motor den satt på och när den tillverkades. Är det samma djungel på Saab?

72
Saab / Topp-identifiering
« skrivet: april 13, 2008, 15:29:51 PM »
Har en B-motor topp som är märkt VB -00, nån som känner igen det och vet vem som kan ha gjort den?

73
Volvo / SV: FS280/FS320 trimkamar
« skrivet: april 09, 2008, 21:40:23 PM »
160 kanske, beroende på hur bra portad den är.

74
Bygga / SV: Rutplast
« skrivet: april 04, 2008, 08:47:42 AM »
Hur många sidoruter på ett ungefär räcker en 79-kronors bit till då?

75
Bygga / SV: Biltema plasttank
« skrivet: april 03, 2008, 21:43:07 PM »
Ok...har de sådana lösa?

Hur är det förresten med matarpump om man har insprut? Måste man ha det om man sätter huvudpumpen lägre än tanken? Original sitter det ju en pump nedsänkt i tanken som matar fram soppa till huvudpumpen som är den som trycksätter soppan.

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7