Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - holmsjon

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7
61
Bygga / SV: Framhjusdrivet vs bakhjusdrivet
« skrivet: augusti 06, 2008, 08:30:33 AM »
Kul me lite variation tycker jag.

Med framhjulsdrivet blir man oftast efter i starten och man får därefter vara lite extra taktiskt vad gäller alternativspår och dyligt. Men å andra sidan får man då även köra om en hel del bilar under sina heat! ;)

62
Bygga / SV: Vattenpump Saab b-motor
« skrivet: augusti 06, 2008, 08:26:50 AM »
Jag rekomenderar att när du ska knacka upp drevet med glidhammare så vrid drevet samtidigt som du slår, annars kommer du att med all säkerhet förstöra drevet. Men det är klart.. ska du köra med elpump spelar de ju ingen roll men man vet ju aldrig... onödigt att ha sönder grejer i onödan! :P

63
Köpes / SV: B23 insug i aluminium för dubbla SU
« skrivet: augusti 03, 2008, 20:10:07 PM »
Var länge sedan ja va in där... men de fanns inte insugsfläns till saab 16v då iaf.  Inte heller dubbel weberfläns med rätt c-c mått mellan 2an och 3ans cylinder till dito saab modell.

64
Övrigt / SV: En fråga om anbud
« skrivet: juli 30, 2008, 19:13:11 PM »
Trodde väl de ja... :P

65
Köpes / SV: B23 insug i aluminium för dubbla SU
« skrivet: juli 30, 2008, 18:02:11 PM »
Kan det inte vara intressant att bara sälja flänsar (Insugsfl./Grenrörsfl./Förgasarfl.) så får folk tillverka sina egna insug och grenrör? Laserskär dem i 8-10mm stål och sälj dem så kan vilken bonntrimmare som helst knåpa ihop ett eget insug/grenrör.

Jag har färdiga ritningar på datorn till insug saab 16v, förgasarfläns weber/dellorto 40 samt 45 om intresse finns. Ritning till någon volvotopp tror jag också jag kan gräva fram.

66
Övrigt / SV: En fråga om anbud
« skrivet: juli 30, 2008, 17:50:53 PM »
Hur är det...

Får jag lägga ett eget stödanbud mha min anmälningsblankett samtidigt som jag lägger ett bud på en annan bil?

Förstår ni... en och samma kille lägger anbud på två olika bilar...?

67
Saab / SV: Plana topp på 16v
« skrivet: juli 30, 2008, 17:42:17 PM »
Oftast har väl 16v motorerna relativt högt kompressionsförhållande redan orginal. Är 2,3 som 2,0 så har den ett förhållande på 10.1:1 vilket är helt okej. Varför ens bråka med det så till vida motorn inte har kokat sönder förståss.

Sedan känns det kanske som om den är känsligare för spikningar eftersom det är fler rörliga delar då det är dubbelt så många ventiler!?

68
Saab / SV: Byta 2,0 mot 2,3 i SAAB 9000
« skrivet: juli 30, 2008, 17:37:05 PM »
Tror det är precis samma grejer bara det att 2,3:ans block är högre.. Har för mig att styrsystemet är densamma också. Se till att du har 2,3:ans spridare iaf för de är större.. inte bra om bilen går för snålt.

69
Saab / SV: Vattenkanaler i Saab-insug
« skrivet: juli 30, 2008, 17:27:06 PM »
Ska utveckla svaret lite.

Vattenkanalerna i insuget är ett för inlopp och ett för utlopp. Detta är bara en förvärmning av bensinen innan den ska förbrännas.

70
Bygga / SV: volvo 240 bakaxel
« skrivet: juli 30, 2008, 17:23:56 PM »
Är det inte ganska vanligt att man monterar 4-link från nån 245?

71
Bygga / SV: bygg"guide"!?
« skrivet: juli 29, 2008, 10:01:48 AM »
Sidorutor+bakruta är väl härdat original. Bara framruyta som e laminerat. Härdat är bara förbjudet i som framruta

Stämmer bra de...

72
Saab / SV: Vattenkanaler i Saab-insug
« skrivet: juli 27, 2008, 09:34:28 AM »
Vatten kanalerna i insuget behövs inte...

73
Bilder och filmer / SV: Har du hittat något coolt klipp på YouTube?
« skrivet: juli 09, 2008, 08:30:57 AM »
 ;D

Visst står det i reglementet att pickup, minibuss samt terängbilar är förbjudna? Blev lite shockad när jag såg det här klippet...

74
Saab / SV: B-Motor! Lite tips sökes
« skrivet: juli 04, 2008, 08:32:21 AM »
Den mildaste/billigaste B-Motor kammen som ligger på FR shop; MÅSTE man byta ventiler eller annat godis i toppen för att det sak över huvudtaget fungera? Går original sönder/slitna?

Du behöver inte byta ventiler för att få det att hålla och fungera.

Nån som har bild/tips/illustration på ett fäste, som man bygger själv, till 2 st enkelförgasare? Alltså, 2 förgasare som suttit på enförg.motor. Dom är ju större, så det ska vara "problem" att få dit dom har jag hört. Så om nån har bild eller kan förklara så blir jag skitglad

Jag gissar att det är SU-förgasare du ska montera. På en bil jag haft har de svetsat dit två större aluminiumklumpar på insuget med rätt hålbild/storlek och sedan planfräst det. Bifogar bild på motorn. http://i24.photobucket.com/albums/c46/holmsjon/DSC00008.jpg

Extractor gren till en B-Motor. Existerar det ens? Och vart hittar man det, förutom skroten ( har letat och hittar inget)? Finns det nån som tillverkar till ett humant pris?

Jag har då ännu inte hittat något som passar folkraceplånboken.

Mina planer är: Planad topp, kam, svets diff, extractor + 2'5 hela vägen från gren, dubbel enkelförgasare, simondämp och polera insugskanalerna.

Jag skulle inte polera insugskanalerna om jag vore du.. finns olika skolor om detta men vissa påstår att det kan bildas "pölar" i insuget om det är för blankt. Med en något ruggad yta "rivs" bränslet mot insugsväggen och pulveriseras vilket ger bättre fyllning. Men som sagt det finns olika skolor. Så här gjorde jag på en bil. http://i24.photobucket.com/albums/c46/holmsjon/DSC00096.jpg

75
Volvo / SV: Lashcaps
« skrivet: juli 01, 2008, 09:28:34 AM »
Lashcaps vs. schims? Vad är skillnaden? ???

Är det samma sak så... skippa orginal schimsen. Svarva nya och planslipa dessa tills de har rätt tjocklek. Jag tillverkade mina av en kolvstång från en gammal stötdämpare... STENHÅRT material!

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7