Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Morsole

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
76
Volvo / SV: Ställa styrtryck
« skrivet: april 04, 2009, 11:35:19 AM »
Styrtrycket ställer du med styrtryckventilen, co skruven ger bara annat resultat i tomgång. Har själv konverterat till etanol, och då tog jag ut fjädern som sitter i styrtrycksventilen, putsade av den på slipduk, återmonterade. Efter två försök fick jag lyckat förminskning av styrtryck, dvs mera bränsle. Ökade även lite på arbetstrycket genom att ändra på spänningen i fjädern som sitter i sidan på mängdmätaren. Har inga spec tryck att ge dig, utan ställde så det lät/kändes bra!

Mvh Johannes i Sjöbo

77
Övriga / SV: Strömkran/reostat för elektrisk vattenpump
« skrivet: april 02, 2009, 21:39:27 PM »
Har just plockat av en gammal bensinvärmare från bilen, och där satt ju en liten pump, som mycket väl ska kunna agera cirkulator vid motoravstängning; dvs den kopplas ihop med fläktreläet så den går i gång när fläkten går; den går ju även efter stopp.
Sen har jag höjt arbetstrycket lite på mängdmätaren; så nog fan går bilen bra. Den drar strax över litern etanol nu när värmen kommit till Skåne; 2mms planing gör lite slag i saken. Sen har jag ställt kammen för bottendrag, så den drar närmast som en Volvo traktor nu.
Har andra planer nu för nästa motor, det får du höra om sen...

Mvh Johannes

78
Övriga / SV: Strömkran/reostat för elektrisk vattenpump
« skrivet: mars 26, 2009, 20:49:58 PM »
Håll tillgodo!

Mvh Johannes

79
Saab / SV: Tjockare gods i b212 (2.1l) block?
« skrivet: mars 18, 2009, 11:56:19 AM »
Inga som borrat dessa block??
Hade varit kul borra till 95mm och sen petat i en 2.3l vev!?

Mvh Johannes

80
Saab / SV: Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 18, 2009, 10:47:37 AM »
Jo men visst går fläkten som den ska, är på g sätta dit en fläkt till, och samtidigt dra in en knapp i kupén så jag kan köra manuellt, nu öppnar fullt för värmen innan jag stannar motorn, och det funkar det med...

81
Saab / SV: drivaxlar?
« skrivet: mars 17, 2009, 09:24:20 AM »
Menar givetvis INTE rakt av utan du delar i knuten...
Drar ut drivaxeln ur knuten, osv


Mvh Johannes

82
Saab / SV: drivaxlar?
« skrivet: mars 16, 2009, 10:23:43 AM »
Eftersom det till tider finns en hög med drivaxlar hos skrotarna, och de inte själva vet till vilken bil, så går det alltså att ta till vilket som, antingen 99 eller 900. Det går även att byta sida för den delen, om det inte finns tillgång till rätt.
Allt går att lösa med lite fantasi...

Mvh Johannes

83
Saab / SV: Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 14, 2009, 21:36:12 PM »
Det är vid stopp som det blir hett. Men antagligen löser det sig när jag får tummen ur och sätter i kontakt till kylfläkten, som jag då kör manuellt vid stopp. Ska även stoppa i en extra fläkt i kylaren så det händer något.
Annars går bilen mycket bra, drar lite över litern etanol nu innan det har blivit varmt, det kan man inte klaga på. Obs! Det är en gatbil, inte för bana!

Mvh Johannes i Sjöbo

84
Saab / SV: drivaxlar?
« skrivet: mars 14, 2009, 21:32:50 PM »
Beroende på årsmodell: 75-80 har du skivorna på insidan av navet, from 81 på utsidan, ny modell.
Antar att du sysslar med efter 81; då kan du, om det är problem, dela på drivaxeln i knuten, där sitter en segersäkring, som du delar med tång/skruvmejsel, sen drar/slår lätt ut drivaxeln. Det skiljer på 90/900, så du kan alltid dela på axlarna där. Även när du kommer till 85-86, när det blir annan storlek på de inre knutarna. Ha förtröstan, alla knutar löser sig!

Mvh Johannes i Sjöbo

85
Saab / Tjockare gods i b212 (2.1l) block?
« skrivet: mars 14, 2009, 10:35:56 AM »
Undrar om det är tjockare gods i blocken till b212 (2.1l) än 2.0?
Någon som vet?

Mvh Johannes i Sjöbo

86
Saab / SV: Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 10, 2009, 17:39:43 PM »
Det är möjligt att jag inte behöver nån kolvkylning när jag fått på oljekylaren; som det är nu får jag köra ner motorn i temp när jag stannar för att det inte ska bubbla över i expans kärlet efter en stund. Nu kör jag med vintertermostat för att hålla lite högre temp i motorn, och det har så klart sina nackdelar att köra med snäva toleranser, även i temp.
Jag har 2mms planing, så det blir rätt så varmt i maskinrummet!

Mvh Johannes

87
Saab / Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 09, 2009, 11:27:09 AM »
Hej!

Undrar om någon satt oljekylning på h-motor? Har en 900I jag kör på etanol, skulle vilja få ner "innertemperaturen" lite.

Mvh Johannes i Sjöbo

88
Saab / Renovera växellådor og900
« skrivet: mars 06, 2009, 22:31:36 PM »
Hej, en fråga till!
Vem ska man anlita om man bor i södra Skåne angående renovering/evt ändring till osynkad låda?
Eller bara allmänt översyn?
Mvh Johannes

89
Saab / SV: B212I Hur mycket plana toppen
« skrivet: mars 06, 2009, 22:26:49 PM »
Tack så mycket för info!

Mvh Johannes

90
Saab / B212I Hur mycket plana toppen
« skrivet: mars 06, 2009, 11:29:15 AM »
Hej!
I går köptes en 900I-92 med kass växellåda och 32k mil på mätaren. Tänkte hona blocket och plana toppen, slipa ventiler osv.
Hur mycket vågar jag ta på denna toppen? Har läst olika svar, så jag frågar igen?
Vilka orig kammar ger bäst effekt på denna motor?

Mvh Johannes i Sjöbo

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9