76
Bygga / SV: Utväxling på volvoaxel.
« skrivet: oktober 05, 2011, 01:05:51 AM »
Trean brukar väl vara den vekaste växeln i M45-46-47-lådorna? Dom brukar inte behöva särskilt vassa motorer för att säga godnatt... och som sagt, ettan på främre lådan fyrdubblar vridet ut, som man då alltså skulle skicka in i låda nummer två. Pallar dom inte 200Nm och lite misshandel så tror jag inte att 800Nm skulle öka möjligheterna att ta sig till mål.
Skulle möjligen vara om man kunde ha t.ex. trean i konstant på främre lådan och sköta den normala växlingen på bakre lådan, det skulle "bara" öka vridet in på bakre lådan 37-47% (med de vanliga volvolådorna i listan vi har här i tråden) så det skulle möjligtvis kunna fungera en stund. Men det känns ändå som fel väg att gå, en folkracebil som ska tåla den misshandel den utsätts för på banan ska vara så enkelt byggd som möjligt, inte få en massa hembyggda extragrejer som kan gå sönder. "Keep it simple, stupid!"
Skulle möjligen vara om man kunde ha t.ex. trean i konstant på främre lådan och sköta den normala växlingen på bakre lådan, det skulle "bara" öka vridet in på bakre lådan 37-47% (med de vanliga volvolådorna i listan vi har här i tråden) så det skulle möjligtvis kunna fungera en stund. Men det känns ändå som fel väg att gå, en folkracebil som ska tåla den misshandel den utsätts för på banan ska vara så enkelt byggd som möjligt, inte få en massa hembyggda extragrejer som kan gå sönder. "Keep it simple, stupid!"