Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 16
76
Bygga / SV: Utväxling på volvoaxel.
« skrivet: oktober 05, 2011, 01:05:51 AM »
Trean brukar väl vara den vekaste växeln i M45-46-47-lådorna? Dom brukar inte behöva särskilt vassa motorer för att säga godnatt... och som sagt, ettan på främre lådan fyrdubblar vridet ut, som man då alltså skulle skicka in i låda nummer två. Pallar dom inte 200Nm och lite misshandel så tror jag inte att 800Nm skulle öka möjligheterna att ta sig till mål.  ::)

Skulle möjligen vara om man kunde ha t.ex. trean i konstant på främre lådan och sköta den normala växlingen på bakre lådan, det skulle "bara" öka vridet in på bakre lådan 37-47% (med de vanliga volvolådorna i listan vi har här i tråden) så det skulle möjligtvis kunna fungera en stund. Men det känns ändå som fel väg att gå, en folkracebil som ska tåla den misshandel den utsätts för på banan ska vara så enkelt byggd som möjligt, inte få en massa hembyggda extragrejer som kan gå sönder. "Keep it simple, stupid!"

77
Volvo / SV: B200 kam?
« skrivet: oktober 02, 2011, 21:31:01 PM »
Hade ingen specifik motor i åtanke, men Chevas 5-liters V8 (eller åtminstone versioner av den) har tillräckligt lågt vrid för att vara godkänd i 740 och är rätt populär till V8-740, andra stoppar ner en 225-hästars turbofemma från 850 som också nätt och jämnt klarar vridmomentskravet. Lär ju vara en del jobb för att få grejerna att passa, men som sagt, ska man lägga pengar på en omreggning bör man åtminstone byta till en motor som är lite trevligare än en sunkig B230F.

Mappningen av sprutet lär skilja mellan 200 och 230-motorerna, eventuellt mer.

78
Bygga / SV: biltema mig 90
« skrivet: oktober 02, 2011, 19:23:26 PM »
Rent generellt... så kommer man ångra sig om man köper en billig svets.

79
Volvo / SV: B200 kam?
« skrivet: oktober 02, 2011, 19:20:50 PM »
Krävs regbes med nya motorn, och den behöver ha med sitt styrsystem, avgasrening o.s.v. Men ska man nu lägga pengar på det kan man lika gärna välja en mer intressant motor, Volvo 240/740 (som jag gissar att det gäller) är ju faktiskt godkända för hyfsat mycket effekt utan att man behöver göra några större modifikationer.

80
Bygga / SV: Utväxling på volvoaxel.
« skrivet: september 30, 2011, 17:39:35 PM »
Folk med hyfsat vassa motorer lyckas väl få problem med overdriven redan vid normal användning, att klappa in den på 1:an så den får ~4 gånger högre vridmoment medan man dessutom kör ganska våldsamt känns som ett bra recept på haveri.

81
Volvo / SV: borra b20
« skrivet: september 28, 2011, 12:00:25 PM »
Någon hemmapulare eller bekant som gör det efter jobbet kan säkert göra det billigt, ska man låta en firma göra jobbet med kvitto drar det ju iväg mer pengar. KG Trimning anger priset 1795kr för att borra "2-5mm, t.ex B20 till B22". Förmodligen kostar det betydligt mer att skaffa kolvar till det borrade blocket än att borra det.

82
Volvo / SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
« skrivet: september 19, 2011, 20:00:22 PM »
Om motorn roterar medurs (framifrån sett) och toppen flyttas neråt dras kammen bakåt när spännaren går ut längre för att ta upp extraslacket på remmen.

83
Volvo / SV: b20 vev
« skrivet: september 17, 2011, 00:25:45 AM »
Läste något om att B20-veven är smalare än B21/23 någonstans, tror det var i framänden. Den används i tidiga B21 men med en extra ring runt den smala delen för att få rätt diameter. Dom senare B21/23-vevarna ska tydligen inte ha den lösa ringen, så den är för tjock för att gå använda i B20-blocket. Men det är bara vad jag läst någonstans, så jag har ingen aning om hur bra det stämmer.

84
Övrigt / SV: Uppdatering av forumet
« skrivet: september 13, 2011, 23:09:01 PM »
Verkar fungera fint på alla sätt nu!

85
Övrigt / SV: Uppdatering av forumet
« skrivet: september 13, 2011, 21:10:20 PM »
Betydligt bättre! Bara de sista tre bokstäverna i alfabetet kvar då!  :villha: Om det inte redan är fixat... ÅÄÖåäö

86
Övrigt / SV: Uppdatering av forumet
« skrivet: september 13, 2011, 20:28:46 PM »
Mjo, jag hittar ett relativt stort problem: texten i inläggen visas inte! Enda sättet att få veta vad det står i ett inlägg verkar vara att trycka på "citera" så jag får upp texten som citat i svarsrutan. Och så fungerar inte ÅÄÖ heller, men det är ju i jämförelse ett ganska obetydligt problem.

87
Volvo / SV: hjälp mig att trima
« skrivet: augusti 28, 2011, 23:40:29 PM »
Börja med att inse att det är olämpligt att säga "få ut så mycket häst som möjligt" utan att sätta några begränsningar i övrigt. Det finns väl 3-liters B230-"baserade" rallycrossmotorer med omkring 300hk utan överladdning, prislappen ska visst vara omkring 100 000kr. Misstänker att det är långt utanför din budget, men vi har ju inte mycket att gå på... Budget? Maskintillgång? Kunskaper?

88
Övrigt / SV: Intresserad men förvirrad
« skrivet: augusti 06, 2011, 19:29:33 PM »
Det får inte vara möjligt att köra bilarna snabbare än 80km/h, men det är bansträckningen som ska hålla nere farten - alltså inte direkt något du behöver tänka på mer än att eventuellt anpassa bilen efter den fart du klarar att köra med.
Lägre utväxling kan ge lite bättre acceleration, men det kan samtidigt ge andra nackdelar i stil med att en raksträcka som förut gick köra på en växel nu kräver att du växlar upp i slutet av rakan, och sedan växlar ner igen. Inget större bekymmer, men vinner du mest på den sänkta utväxlingen eller på att slippa växla ett par gånger extra? Kommer säkert skilja beroende på föraren, banan o.s.v, så nått att testa sig fram till för att se vad man trivs med. Men oavsett vilken utväxling du har så får du inte mer effekt, så några underverk kan det inte göra.

Turbo och annan överladdning är inte tillåtet, så det är klassisk sugmotortrimning som gäller. Kolvar och andra delar i bottendelen av motorn har relativt begränsad inverkan på motoreffekten, största vinsten med bättre bitar där är att man kan få en hållbarare motor. Med andra ord väljer de flesta folkraceåkarna att inte bry sig så mycket om det, rasar det så rasar det och är det billiga grejer gör det inte så mycket - det har bytts rasade motorer i depån mellan heaten på många tävlingar. ;D Övre delen av motorn är det mer intressanta, alltså förgasare/insprutningen, topplock, kamaxel, och grenrör/avgasrör. Modifikation och/eller byte av dom prylarna ger effekt, med lite kunskap och rätt maskiner/verktyg kan man ordna mycket av det själv för småpengar.

Sedan får man inte glömma att motorer behöver justeras in också. En kille gjorde en noggrann inställning av tändningen på en standardmotor i en Volvo 240 för några år sedan, skillnaden mellan fabriksinställningen och den optimala inställningen blev 7hk - inget enormt, men om man kan få fram något liknande genom justering på soppan också så har man helt plötsligt en motor som är klart överlägsen originalet. En trimmad motor kommer vara i större behov av korrekt justering, och därmed även ge större vinst när det görs rätt...

89
Övrigt / SV: Intresserad men förvirrad
« skrivet: augusti 06, 2011, 03:13:31 AM »
Att bilen måste säljas efter tävling för ett fast pris om någon vill köpa den är en metod för att hålla nivån på bilarna jämn. Tanken är att bilar som går extra bra blir sålda, och därför kommer folk inte lägga för mycket pengar och jobb på trimning eftersom det bara leder till att dom blir av med bilen. En vacker teori, även om den kanske inte stämmer helt med verkligheten alltid...  ;D

Min egna åsikt är att det är lämpligare att lägga tid och pengar på att lära sig köra bilen och prova olika enkla och billiga trick för att förbättra väghållningen. Oavsett hur mycket effekt man har kommer det inte gå fort om man inte kan hantera bilen, å andra sidan kan bra förare i ganska tama bilar få överraskande bra resultat.

90
Volvo / SV: Tändning till volvo 16v?
« skrivet: juli 29, 2011, 02:34:29 AM »
Tsss... Det finns mängder av tändsystem/styrsystem att välja på oavsett vilken motor man använder. Säg som det är, ingen vill betala för bra grejer!  :P

Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 16