Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Jonathan Berglund

Sidor: 1 ... 5 6 [7]
91
Övrigt / SV: vrf föredrar många 99or itl för 900
« skrivet: juli 14, 2010, 08:59:36 AM »
för 99:an väger inte helt mycket (det gör visserligen inte 900 sedanen heller) och är mer stryktålig.
Plus att den är ju så sjukt mycket snyggare! :)

saab 90 väger (enligt transportstyrelsen) lika mycket (tror jag det var) som en 2 dörrars 99 (är inte helt hundra på det, men den väger mindre än en 4 dörrars iaf).
Men ändå finns det ju inte sååå många saab 90 FRbilar.. Mycket häftigare att åka 90 ju  8)

92
Volvo / SV: m47 växellåda
« skrivet: juli 14, 2010, 08:40:16 AM »
En doggbox har en annan sorts syncringar, Dogg ringar, som går i mycket snabbare (och troligtvis håller de väl bättre också?).
Och ja, ofta rakskurna drev också. finns nog även med snedskurna för de som inte vill ha så mycket "växellåds ljud" (gatbil).

Blir lite mer "trög växlat" med osyncade drev, men gör man rätt så går växlen i vare sig den vill eller inte :)

//jonathan

93
Saab / SV: kamaxel
« skrivet: juni 22, 2010, 22:47:55 PM »
Hejsa, har ett problem som verkar vara omöjligt att lösa, men det sitter en kam i min saab som jag inte vet vad det är eller hur den ska ställas in, men det står iaf FMS 306 105 grader på den nån som vet vad de kan vara för kam eller nåt  :dyrka:

Jag skulle gissa på att den har 306 graders durration och 105 graders nockvinkel. lyftet kan du mäta fram.
Grundinställning brukar vara att ställa så att insug och avgas är lika mycket öppna på 4:ans cylinder (när 1:an tänder).
Möjligen att den ska ställas fram lite med (insug mer öppen än avgas, typ 0,5-1mm).

//jonathan

94
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: juni 22, 2010, 12:08:00 PM »
Här byggs det en saab 90 :)

95
Bygga / SV: stötdämpare biltemas gula
« skrivet: juni 22, 2010, 12:06:31 PM »
nepp, gula biltema säljs inte längre.. men får man tag i dem så ska man inte bli ledsen.. är riktigt bra grejor! :)

96
Övriga / SV: växellåda 4växlad saab 99
« skrivet: maj 29, 2010, 11:11:14 AM »
Men allvarligt, på en folkracebil.. vad ska man med de växlarna till? är ju bara på det JÄTTE SNABBA banorna man behöver 3:an.

/jonathan

97
Volvo / SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« skrivet: april 26, 2010, 19:09:24 PM »
exakt vad tjänar man på bortplockat vacum?
eftersom att man vill ha högre tändning på högvarv för att den ska hinna "brinna" klar så känns det som ren idioti att plocka bort den?
Iofs gör det kanske inte så mycket skillnad på "de lägre" varven (7-8000), men på rejält trimmade mopeder (som varvar en bra bit över 10k) märks det mycket väl iaf..

//jonathan

98
Saab / SV: STD Kolvar, håller dom?
« skrivet: april 26, 2010, 18:50:23 PM »
Har inte heller hört något om att folk kör sönder kolvar, det är ju (oftast) mahle, och det håller ;)

//jonathan

99
Bygga / SV: saab framvagn
« skrivet: april 26, 2010, 18:48:34 PM »
minns inte om caster gjorde skillnad på starter, men det är hur eller hur trevligt att ha mer att då saaben har "för lite" original.
Du lägger i fler schims bak på övre bärarm(alternativt lägger du på båda, men fler bak. schimsar du både fram och bak får du mer camber, dvs den blir kobent.).
Visserligen har det ju lite med bakvagn att göra, men på "rakt fram åka bilar" brukar man stäva efter att ha bilen (relativt) hård bak, och mjukare fram, den blir visserligen troligtvis sladdig på banan men bättre starter lär man ju få. sen finns det ju alla dessa knep med att sänka motorn fram och böka också..

Det är vad jag kommer på just nu, (självklart ska man ju ha bra däck också..) men alternativet, som dessutom är mycket fränare, är ju att satsa på bra väghållning och köra ifrån motståndarna på banan ;)

//jonathan

100
Bygga / SV: saab framvagn
« skrivet: april 25, 2010, 11:09:31 AM »
Vad är det för saab?

101
Bygga / SV: saab turbo väghållning
« skrivet: januari 24, 2010, 18:43:28 PM »
turbon har alltid haft gas stötdämpare och aero har hårdare fjädrar, när den nya upphängningen kom (-88) blev gas stötdämpare standard på alla bilar.

//jonathan

102
Saab / SV: lura 9000 sprut?
« skrivet: januari 24, 2010, 18:29:49 PM »
Om spridarna kommer från turbo eller inte är skit samma, det är nummeret på dem som betyder nått.
kolla upp nummeret på dem och googla det sedan, så ska du se att det kommer fram hur mycket de flödar.
sen letar du bara upp ett par som flödar mer helt enkelt.. På turbo saabarna bruka man byta ut till de som slutar på -431 (sitter på 9000 aero).
men som sagt, om det är turbo spelar ingen större roll (fast turbobilar bruka ju iosf ha större spridare), snarare volymen på motorn =)

/jonathan

103
Saab / SV: extraktorrör till 16v
« skrivet: november 28, 2009, 18:01:34 PM »
Jag har också funderat på detta, och när bror min byggde en 240 för ett tag sedan jämförde jag 240 extraktor't med saab 16v packningen.. och det stämde nästan helt 100.. =)
sen hur och vida det passar i bilen sen är ju en annan sak.. men det borde funka fint, med lite jobb ;)

Sidor: 1 ... 5 6 [7]