1
Volvo / Ang. planing av modifierad 530-topp!
« skrivet: augusti 08, 2013, 16:07:25 PM »
Tjabba!
Håller på och trimmar min bruks/vinterbil lite och tänkte rådfråga er angående planing utav en modifierad Volvo 530-topp.
Har portat kanalerna själv och även öppnat upp kring ventilerna i förbränningsrummet. Detta gjorde att volymen på förbränningsrummet steg ifrån 51,7cc till ca 59-60cc. Så nu är frågan hur mycket toppen måste planas för att nå ett vettigt kompressionsförhållande. Har hört att 11,5:1 är lagom, stämmer det? 9,8:1 är väl original?
Kom gärna med tips och vad ni tror blir bra!
Motorn är en b230f, sitter i en 240 -88 med lh 2.2.
Bild på förbränningsrummen:
Håller på och trimmar min bruks/vinterbil lite och tänkte rådfråga er angående planing utav en modifierad Volvo 530-topp.
Har portat kanalerna själv och även öppnat upp kring ventilerna i förbränningsrummet. Detta gjorde att volymen på förbränningsrummet steg ifrån 51,7cc till ca 59-60cc. Så nu är frågan hur mycket toppen måste planas för att nå ett vettigt kompressionsförhållande. Har hört att 11,5:1 är lagom, stämmer det? 9,8:1 är väl original?
Kom gärna med tips och vad ni tror blir bra!
Motorn är en b230f, sitter i en 240 -88 med lh 2.2.
Bild på förbränningsrummen: