Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - 242142

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 18, 2020, 16:55:48 PM »
Perfekt, olika möjligheter, bara beroende på hur mycket tid och pengar man vill plöja ner i projektet! Ska nog försöka med kortad fördelare alt med B20-fördelare, om man inte kommer på andra tankar.

2
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 18, 2020, 06:58:40 AM »
Fick höra nåt mer angående dessa byggen att man brukar använda separata tändspolar från någon annan bil, vet ej fabrikat, och använda den bakmonterade fördelaren utan lock med enbart tändlägesgivaren. Dessa fördelare satt väl på B230E från 740 bla. Stämmer detta?

3
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« skrivet: december 14, 2020, 11:54:41 AM »
Hej, har haft ett antal B230 av olika årsmodeller och dom mellan 85-88 hade oftast ett mindre knackande ljud. Men även B230 from 89 hade även dom ett mindre knackande ljud. Det sas angående dom äldre motorerna att det var kolvarna som gjorde detta ljud. Om det stämmer alltså. Man kunde köra hur långt som helst trots detta ljud. Ska tillägga att även om oljan var nybytt så fanns detta ljud. Och inga problem med oljetrycket heller.

4
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 14, 2020, 11:34:27 AM »
Tusen tack för svaren, då har jag kommit en bit på väg!👍 Tror nog jag provar att korta fördelaren och använder den i blocket då jag inte vill såga i torpedväggen. Annars är det ju en smart lösning att använda så att säga 2st fördelare.

Kommer förresten ihåg en som körde med 16V-bygge i en Opel Ascona och han körde tydligen med B20-fördelare på samna ställe som den sitter i B20-blocket, tror det var så iallafall. Det var nog över 15 år sen jag läste om det i Bilsport.

Man använder tydligen en kamrem från VW och spännare från Opel.

5
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 13, 2020, 18:32:35 PM »
Ska också tillägga att jag inte är ute efter extremtrimning i första hand utan bara vill att grejerna ska lira ihop.
Motorn ska monteras i en 244 eller 242, årsmodell 1983 på båda, är idag original förgasarbilar.

6
Volvo / Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 13, 2020, 18:16:56 PM »
Hej, ny här på forumet och detta ämne har nog stötts och blötts ett antal ggr. Men jag provar iallafall:

Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes.

Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn, använder 1981 års 240 GLT:s brytarlösa blockmonterade fördelare. Kortar den fördelaren om så behövs samt med krabblock från Peugeot.

Går det att montera över apparataxeln från en tidigare B230-motor med uttag för mekanisk bränslepump eller passar den ej?

Funkar det med mekanisk bränslepump för att förse förgasarna tillräckligt med bensin eller är elektrisk bränslepump det enda alternativet?

Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.

Sidor: [1]