Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Wik

Sidor: [1] 2
1
Bygga / SV: bästa bilen o bygga folkrace??
« skrivet: oktober 04, 2014, 19:12:37 PM »
Inga problem med pumpar på opel om man ser till att de inte suger i sig skit från tanken.

2
Bygga / SV: Hur ska man göra?
« skrivet: oktober 04, 2014, 19:07:59 PM »
Vänster sätts i original fäste, höger borras i tunnel/golv med platta på baksidan.
Bakåt sätts ett kort tvärstag i krysset, två plattjärn bockas runt och bältet bultas i dem.

Använd fantasin, tänk på vinklarna bara.

3
Bygga / SV: Golf mk2
« skrivet: oktober 04, 2014, 19:03:46 PM »
Sätt ett stadigt tvärstag i framaxelbryggan, mellan främre bärarmsinfästningarna.
Förstärk bärarmar.
På bakaxel sitter en lastavkännande ventil, ta bort fjädern där och bygg om så du själv kan justera bromsverkan bak. Blir en helt annan bil.
Se till att ha reservspindlar samt inre drivknutar med dig på tävling, jag förbrukade dem på löpande band.
I Växellänkaget sitter ett stag med plastbussningar, gör ett eget stag med uniballs eller se till att det som sitter där är friskt.

Rolig bil att köra med KR motorn, men ingenting höll längre stunder för mig.

4
Regler / SV: slipa svetsar på bågen
« skrivet: februari 26, 2014, 21:13:50 PM »
Jag har inget som kan backa upp mitt påstående, men jag tror inte heller man får slipa.
Lättare att dölja fuskjobb tänker jag.

5
Bygga / SV: Båge, vart köper man?
« skrivet: november 16, 2013, 22:18:12 PM »

6
Bygga / SV: tips på 740
« skrivet: april 22, 2013, 21:41:19 PM »
tror att en betongklump är svår att på igenom någon besiktning.
Gå runt och kolla lite vad andra har i bagaget, en större bil går att vikta mer utan att den blir svårkörd. Hade ex 180kg i bagaget på en omega 3000 utan att den blev svårkörd, medan asconan blev en slägga med över 100kg

7
Bygga / SV: tips på 740
« skrivet: april 22, 2013, 19:07:27 PM »
Har du koll på tekniska reglementet så löser sig det mesta. Ang kablaget vet jag ej hur fristående motorhärvan är på volvo men på oplarna rycker jag ut allt annat. Väger förvånansvärt mycket men om inte annat så blir det lite "renare" i bilen.

740 specifika tips har jag få av, är ju lätta bak så det är väl bara att vikta ner den för glatta livet.

8
Regler / SV: Regler för hur videokamera ska fästas i en folkracebil :)
« skrivet: april 18, 2013, 21:14:12 PM »
FR-T 9.3.1 Kamera

Kamera skall vara monterad vid tävlingsbesiktning och detta skall vara dokumenterat på en blankett
som efter besiktningen skall skrivas under av tävlingsledaren och anslås på anslagstavlan.
Chefstekniker skall göra en bedömning om monteringen är säker, och har alltid möjlighet att inte
acceptera kameramonteringen om han/hon inte finner säkerheten tillräcklig.
Om tävlande har kamera monterad utan att den är inbesiktigad, skall kameran ingå i bilen vid
anbud.


Tekniskt utförande:

Kamerafästet skall vara monterat på rör ingående i skyddsburen bakom förarstorlens bakre
begränslingslinje. På marknaden förekommande internationellt / nationellt godkända fästen för
kamera rekommenderas, dock måste anliggningsytan mot burröret vara utfört med rörhalvor på
samma sätt som beskrivs för egentillverkat fäste. Om fästet är egentillverkat så ska anliggningsytan
mot burröret bestå av rörhalvor med samma innerdiameter som burens ytterdiameter och minst
samma materialtjocklek som burröret. Längden på dessa rörhalvor skall vara minst 120mm och
täcka minst 3/4 av omkretsen. Ingen del av klammor får vara i kontakt med burröret. Fästarmen för
kameran får ha en längd av max 100mm och kameran skall vara fästad med både originalskruv till
kameran och en separat rem. Materialet i konsolen, dvs. rörhalvor, fästarm och fästplatta, skall vara
stål eller aluminium. Kameran, eller fästet, får inte kunna komma i kontakt med hjälmen på föraren.
Vikten på kameran får ej överstiga 500g exklusive fästet.



Jag tycker det står ganska tydligt  ;)
Original GoProfäste är alltså inte tillåtet. Men besiktningen är ju som vanligt ett lotteri, det beror på vem man frågar och om man ens frågar alls och smusslar med allt.

9
Bygga / SV: Diffa en Swift
« skrivet: december 22, 2012, 23:46:34 PM »
Har aldrig sett en sån låda men hålborren brukar lösa problemen för mig

10
Bygga / SV: Lämpligast motor i Kadett?
« skrivet: december 03, 2012, 22:37:28 PM »
Saabs sk. "kortmotor" från -94 och nyare är bolt on mot opels låda. Motor ifrån en ng900 har rätt motorfästen för att sätta i vectra osv, men vet ej hur det ser ut på 9000...
Är det första bygget rekommenderar jag en standard NE maskin (2.0 8v) då de är skottsäkra och lätta att installera.

Ang lådor och drivaxlar så är det troligen inte samma från bilen du har nu gentemot en GT eller vectra, hela drivlinan är klenare, allt ifrån låda till fjäderben.

11
Bygga / SV: bygga på Saab v4, hur ska man gå tillväga?
« skrivet: november 03, 2012, 17:34:53 PM »
Har ej byggt någon själv men pratat med de som "bara" kapat av donatorbilen vid torpedväggen, svetsat fast den i v4ans torped och sedan hängt på v4 plåt utanpå.

12
Övriga / SV: vilket sprut till opelmotor?
« skrivet: oktober 25, 2012, 19:00:24 PM »
Låda är väl smaksak, de flesta jag pratat med föredrar "långa" lådan, likaså jag. Bilen går då ca 105km/h på tvåan (mätarfart) vilket behövs ibland konstigt nog på flera banor... Med GT lådan stoppar det vid 95 om jag minns rätt. Detta med original varvstopp.
F16wr = "långa" lådan (finns med två olika slutväxlar vad jag hört men inte fördjupat mig i)
F16cr = GT lådan
F20 = lådan som sitter i 16v versionerna, har något lägre utväxling än F16wr.
F28 = 6vxl ur turbomodellerna, måste moddas för fwd bruk och kostar som en hel folkracebil i inköp så kanske inte så aktuell  ::)

F16cr växer inte på träd och kan ibland säljas för en slant som kan bekosta flera "vanliga" lådor

13
Övriga / SV: Bilder från NGK Masters i Karlstad
« skrivet: oktober 15, 2012, 15:43:42 PM »
Fint!
Du har inga fler bilder på svartvita audin som voltar i första böj i första omgången?
Suddigt, oskärpa spelar ingen roll, vill bara försöka klura ut hur tusan min bil kunde bli så demolerad...
Om någon annan har bild på samma händelse mottages de gärna!

14
Övriga / SV: vilket sprut till opelmotor?
« skrivet: oktober 09, 2012, 22:36:06 PM »
Motorn heter 18E och har ställbar tändning, ej något spec med kamdrev vad jag vet.
Då med tillhörande sprut givetvis. Kamaxeln ska vara lite värre, ja, har läst siffror på lyft och duration men ids inte lägg upp nåt här som jag inte vet stämmer.

15
Övrigt / SV: Folkrace Däck
« skrivet: april 11, 2012, 22:15:44 PM »
Tjena!
Är det någon som har testat AGIs däck och vet hur bra dom funkar. Raptor är det bra däck?

Jag har kört på raptor, riktigt bra grepp men hade inget gummi kvar efter en tävling så dom köper jag inte igen, har hört flera som oxå har haft problem med dessa däck.

Finns flera gummiblandningar av raptordäcken. Jag köpte ett par och var skeptisk till en början men höll då en tvådagarstävling som drivhjul på en audi med en tung femma i fronten. Faktiskt väldigt mycket kvar också!

Sidor: [1] 2