Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Brago

Sidor: [1]
1
Regler / SV: Båg svetsning
« skrivet: oktober 03, 2010, 01:04:02 AM »
Helt klart att det är bättre med riktiga svetsar men jag skulle inte slipa efter "färdigsvetsande", tidigare har det stått i regelboken att ingen efterbearbetning av svetsarna är tillåten men det har dom tydligen strukit...

Ska snitta bort krysset å svetsa om, lättare nu när bågen är lös :)

2
Regler / SV: Båg svetsning
« skrivet: september 29, 2010, 15:50:38 PM »
Citera
FR-T 6.10 Skyddsbur
FR-T 6.10.1  Definitioner för skyddsbur
...
FR-T 6.10.2  Uppbyggnad
...
Svetsinstruktioner: 
...
All svetsning ska vara av hög kvallite med genomträngning.


Reglerna säger inget om slipning, men eftersom det årminstone går få ett hum om hur bra en oslipad svets är genom att titta på den, och det är omöjligt att göra samma sorts bedömning av en avslipad (och antagligen övermålad) svets borde det inte vara tillåtet. Å andra sidan har det ju godkänts ett och annat skräckexempel, bland annat en VW som blev rätt mosad under ett folkrace i Vimmerby förra året. Det hade visst blivit lite för långt mellanrum för att kunna svetsa ihop rören på ett ställe, så ljushuvudet hade stoppat in en mutter imellan för att ha nått att svetsa på - och ändå lämnat stort gap bredvid muttern...  :banghead:

Är endast krysset som de va "distanssvetsat" på, så de har ja redan kapat bort.. sen så har ja "bättrat" på andra, då de fanns hål och vissa svetsar satt endast fast i ena röret :S
Så de må väl va bättre att ja slipar ner dom och drar på en riktigt fog? eller?

3
Regler / SV: Båg svetsning
« skrivet: september 28, 2010, 17:39:28 PM »
det är ju en säkerhetas grej, jag hade slipat bort hela svetsan och sedan svetsat om de.

Jo exakt.. kommer att göra ett helt nytt kryss, lika bra!

4
Vem är jag? / Robin Bengtsson
« skrivet: september 26, 2010, 22:06:18 PM »
Namn: Robin Bengtsson
Född: 1992-10-18
Bor: Kaxås
Yrke: Går gymnasium med inriktning bilskade reperatör
Klubb: Offerdals mk - Team skitbra
Nuvarande Folkracebil: Volvo 740 & Vw 1303
Folkracebilar jag har ägt: Volvo 142, 244, vw 1300.
Började köra: 2009  ;)

Har heller inte alltid turen på min sida, ett bra exempel är två bilder på min förra bubbla som ville kramas lite för hårt med räcket...





5
Regler / Båg svetsning
« skrivet: september 26, 2010, 22:02:51 PM »
Tjena!
Fick tag på en bubbla förut i sommras, som hade sett sina bättre dagar.. Jag fixade den så den gick igenom, men tyckte verkligen svetsningen på bågen såg ut som skit!
Så nu är frågan, ja har nu plockat ur bågen då den ska sitta i mitt nya bygge, och ja tog å slipade ner & svetsade engång till på de skarvarna som såg ut som värst, sen tog slipmaskinen å drog ner de toppar som blev, men de är mycke "Distans svetsat"
Det är inga hål eller liknande i svetsarna...
Så frågan är, är det godkänt eller måste ja kapa loss de och bygga nytt? är vid "kors strävorna" som det är värst på!

Bild på de: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Brago&cat=101908&image=999904

Mvh/Robin

Sidor: [1]