Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - volvograbb

Sidor: [1] 2 3 4
1
Volvo / Volvo B20 har ingen gnista
« skrivet: mars 27, 2022, 16:56:23 PM »
Jag hjälper min pappa som precis köpt en Volvo 140 med B20 motor.

Den får ingen gnista, det är ström fram till tändspolen, och ström på kabeln från tändspolen till fördelaren men inte själva tändkablarna för få ingen gnista på dom.

Vi ha testat byta både tändspolen och fördelare, samt testat som en åt gången om man säger. Men ingen gnista.

Va tro tänker ni som är mer B20 kunniga det finns för möjliga fel ?

 :)

2
Volvo / SV: Volvo 16v topp på B230f. Oljepumps fråga.
« skrivet: mars 10, 2022, 06:24:35 AM »
Okej. Tack för svar. Den b20 oljepump jag ha är i typ bra/ok skick eller hur man ska säga. Den ha gått några mil.

Ja precis skvalp-plåt är i de b20 tråg jag har för den motorn som jag ta tråget ifrån ha med busats med  :)

3
Volvo / Volvo 16v topp på B230f. Oljepumps fråga.
« skrivet: mars 08, 2022, 20:22:15 PM »
Tjena.
Jag ska nu bygga en rakställd förgasa matad 16v maskin på b230f block, ( ha allt mer eller mindre till det )

Den ska alltså rakställas så kommer byta till b20 tråg, min fråga är klara då B20 oljepump om att leverera olja till dom hydrauliska ventil tryckarna ?

( ska sitta i en Volvo 140 så där av jag ska rakställa plus jag redan ha insug o grejer för just rakställa )
Tack på förhand.
 :)

4
Volvo / SV: Volvo B21A motor i Volvo 140 RAKSTÄLLD. Orginal förgasar fråga?
« skrivet: september 13, 2021, 17:07:27 PM »
Bara att prova  annars får man kapa i insuget  och vinkla om den eller ksk göra en spacer från insuget så den får bättre lutning.
Sen är ju uppgradering av förgasaren nästa steg på motorn och då skulle det ju gå göra/köpa insug som har rätt lutning

Okej tackar för svar.

5
Volvo / Volvo B21A motor i Volvo 140 RAKSTÄLLD. Orginal förgasar fråga?
« skrivet: augusti 13, 2021, 09:29:22 AM »
Jag håller på att sätta en B21A motor i Volvo 140 (regad isbil än) och jag håller på för rakställning.
(Lätt trimmad med fixad topp och annan kam och ex-rör. Nöjd med motorn prov körde den i en 240 i vintras)

Min fråga är då om orginal förgasaren klara av den lilla bakåt lutningen som bli från orginal läget med orginal insug och förgasare?

Pratade med en som sa det går bra, möjligen man fick ändra flottören lite.

Tack på förhand

6
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« skrivet: december 14, 2020, 13:06:35 PM »
Okej.
Ja jag tro jag ha läst de någonstans angående dom äldre motorerna du nämner där.

7
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« skrivet: december 08, 2020, 10:36:16 AM »
Okej tack för bra svar.
Okej ja för när jag byte olja första gången i min ägor va den liksom ”fin” precis som de ser ut när man byter olja. Sen ha jag byt olja en gång till efter ljudet uppstått. Och med ”fin” olja, inget metalspån eller något skit i eller något.
Jag hade en annan Volvo för några prisen men med en B230 som mins inte men ram eller vevlagret hare gett upp och vad jag minns så va de betydligt hårdare och högre knackningar och oljan klitrade så man såg att de va spån i oljan.

8
Volvo / Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« skrivet: december 05, 2020, 11:04:16 AM »
Jag ha en volvo 16v ( B234f ) och sen en, två  månad tillbaka så hade den stått ca 2 veckor kanske och när jag startade upp den så kom de lätta knackningar första tanken va då att lyftarna lätt lite för de tystnade efter några sec. Men sen efter liten tid så hör man knackningar lite till och från och längre stunder ibland. Jag kan inte höra något när man kör.
Det är inga höga eller hårda knackningar.
Både varm och kall motorn.
Mest tomgången men jag hör inget typ över 2500varav.
Håller jag typ 3000varv med motorhuven öppen och står i dörren kan jag inte höra något.
Jag ha bytt olja men den va ”fin” inget vad jag kunde se metall spån i.

Min tanke först då som sagt va hydrauliska lyftarna men borde inte det höras då med med varvet hela tiden typ?
Vev / ram lager ?
Kolv ?

Hoppas på bra svar och tack på förhand.
mvh

9
Volvo / SV: Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« skrivet: januari 11, 2015, 10:39:24 AM »
Då förstå jag! Tackar för den hjälpen :)

10
Volvo / Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« skrivet: januari 10, 2015, 17:31:17 PM »
tjena. Jag fundera på att köpa en fsv830 kam, och då stå de så här "Det finns risk att ventilfjädrarna bottnad vid höga lyft. Mät spelet på fjädern vid montering. Ev. får man sänka fjädersätena."

Hur mäter jag spelet på fjärden? Och hur så jag vet att de bottnar?
Sen undra jag hur sänker fjärdesäterna?

11
Volvo / SV: b21 kolvar
« skrivet: december 18, 2014, 20:16:40 PM »
Hehe okej låter bra! :)
Tja de är väl lite mittemellan budgetbygge eller inte, de är begagnad steg3 topp osv, nytt bli ju då lagerna i motorn å kam ej bestämt så de vet jag inte om de bli någon jag ha liggandes eller någon ny. Sen då bli de samma dubbla 45or som jag kört med ett tag.

12
Volvo / b21 kolvar
« skrivet: december 17, 2014, 14:38:50 PM »
tjena jag undra om de går att använda dessa kolvar igen. Kommer från en b21 och tanken va att sätta i en borrad b20 men nu vill jag ha hjälp om de fortfarande går att köra med dessa kolvar.
Jag kan inte känna några repor osv..


13
Volvo / SV: Volvo 240-92 kamrem haveri. Skadas motorn?
« skrivet: oktober 29, 2014, 06:53:26 AM »
Okej, tack för bra svar. Än så länge är allt orginal.

Första gången något sånt händer mig, och skulle även behöva hjälp hur jag hitta nollan igen så kam, vev å tändningen stå rätt med varandra?

När kam drevet snurra ett varv då ha kammen snurrat ett varv va? Så makeringen ska va ut förvarandra?
Och veven snurra man så första kolven är högst upp?
Och mellanaxlen för tändningen ska makeringaren va ut för varandra?

14
Volvo / Volvo 240-92 kamrem haveri. Skadas motorn?
« skrivet: oktober 29, 2014, 06:11:07 AM »
När jag att vart ute och kört en sväng och skulle parkera bilen så bara dog den, mer eller mindre sto jag på tomgång när den dog.
Efter lite sökande efter felet så va de kamremen som hade gett upp.
 
Klara motorn av de utan att ta skada? Volvo 240-92 B230f.

15
Volvo / SV: Volvo b20 hjälp, ombyggnad till brytalöst 085fördekare
« skrivet: oktober 17, 2014, 09:50:54 AM »
Okej tack för tipsen, ha du någon bra länk till ett bra system?

Sidor: [1] 2 3 4