Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: [1] 2 3 ... 34
1
Volvo / SV: Trött vid fullt gaspådrag
« skrivet: september 28, 2021, 22:26:27 PM »
Kollat om det finns några felkoder?
Har felet kommit av sig själv eller samtidigt som några av delarna bytts?
Spelar varvtalet någon roll då den tappar eller växelvalet? Skulle det spika eller va bränslebrist brukar dom bli känsligare på tex 3an än 1an
Givaren går ju mäta upp om du misstänker den.
Har du lamdamätaren inkopplad på en separat sond eller samma som bränslesystemet känner?
Är tändchippet också folkraceshops?

2
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: september 13, 2021, 08:46:30 AM »
Njae tyvär inte någon direkt effektökning av det en modernare spridare är ju dock bättre och har betydligt bättre sprutbild.
Vet inte hur mkt det gör i praktiken men blir iaf inte sämre.
Org spridare räcker till ungefär den effekten med chippade boxar även insuget stryper däromkring.
Sen beror de på vilken bromsbänk det mätas i där skiljer det ganska mkt och om man bara är ute efter en toppnotering eller om det ska leverera i längden

3
Volvo / SV: Volvo B21A motor i Volvo 140 RAKSTÄLLD. Orginal förgasar fråga?
« skrivet: september 13, 2021, 08:40:33 AM »
Bara att prova  annars får man kapa i insuget  och vinkla om den eller ksk göra en spacer från insuget så den får bättre lutning.
Sen är ju uppgradering av förgasaren nästa steg på motorn och då skulle det ju gå göra/köpa insug som har rätt lutning

4
Volvo / SV: Vibrationer i kardan.
« skrivet: september 13, 2021, 08:35:16 AM »
Kollat om något av knutkorsen sitter ocentrerat är väldigt glappt eller går jättetungt att röra på om det finns någon böngla eller annat fel på kardanen så den kastar.
Det borde inte behövas göra någon ny balansering bara allt är rakt

5
Säljes / SV: Kamaxel.
« skrivet: september 13, 2021, 08:31:51 AM »
B230E i 740 har V kam och 131hk 
B230E i 240 har A kam och 129hk
Sen fanns det K kam i några som såldes till andra länder eller något sådant väldigt ovanliga att hitta iaf och enda K kammarna med fördelarspår.

6
Bygga / SV: Spikdäck isdäck. Är det nån idé?
« skrivet: augusti 31, 2021, 22:58:13 PM »
Det går ju alltid göra diverse ful lösningar tex en skruv med bra form på skallen som inte når igenom däcket går doppa i lim och skruva in dom brukar dock inte hålla så länge eller så vässar man bult och sätter med bricka igenom ett vanligt däck med lagomt utstick som dubbar då får man köra med slang och ev något skydd mellan slang och däck på insidan för att det ska hålla.
Men det borde ju gå hitta några som någon rallyåkare som kör på hög nivå tycker är för dåliga och säljer billigt.

7
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: augusti 31, 2021, 22:50:46 PM »
Är det en så kallad högohms spridare går det rakt av vilket bränsletryck beror på spridarens flöde.
Det finns många olika spridare till vitsexorna man får söka på boschnumret för att se vad som är lämpligt en b230f spridare brukar uppges ha 214-217cc flöde vid 3 bars tryck tror dom jag använde för många år sedan var på 249cc
Är  systemet ett lh2.4 blir det relativt liten skillnad om du ligger inom det boxen kompenserar för då den efter en stund kommer reglera ner hela mappen baserat på att det går fetare än vanligt på låglast där lamdan jobbar.
Ett lh2.2 är inte adaptivt på samma sätt där går det bättre att reglera på det sättet.

8
Bygga / SV: Spikdäck isdäck. Är det nån idé?
« skrivet: augusti 30, 2021, 07:47:29 AM »
Det blir en helt annan sak med rikiga däck jämfört med vanliga vinterdäck.
Vanligast är ju dom sk rallydäcken med 8mm dubbar med sånna blir det som att köra på blöt asfalt eller hård grusväg nästan om man ska jämföra.
Dom är ju dock förbannat dyra så är nog bara att leta begagnat även om de saknas lite dubb och dom är några år gamla blir det som dag och natt mot standarddäck

9
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 18, 2020, 10:43:50 AM »
Bygger man med ezk tändningen från en b230e från 740 går det använda en sådan fördelare med givare eller om man styr tändningen med tex ett ms kan man ju välja fritt om man vill trigga på veven, kammen, med en blockmonterad fördelare osv.
Men då kan man ju lika gärna köpa spjällhus istället för förgasare och styra bränslet med det också.
Styr man tändningen med ett ms kan man också använda nästan valfri tändspole/tändspolar.
Bland det vanligare är nog ett sk coilpack och sen wasted spark om man bara använder en trigger.

10
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 15, 2020, 12:34:30 PM »
Jo på tex en folkracebil där man bara kan göra plats med en slägga eller om motorn ska sitta i en bil där det ryms borde det fungera bra med 2 fördelare.
En b20 fördelare borde gå använda men man får göra någon lösning för att montera den där vevhusventilationen sitter och driva den med oljepumpsdrivningen sen göra en ny  vevhusventilation.
För att korta en bör man ju iaf ha tillgång till svarv gärna kunna svetsa alu.

11
Volvo / SV: Montera 16V-topp på b230F-block
« skrivet: december 14, 2020, 07:06:30 AM »
Agregataxeln från äldre b21/b23 passar och mekanisk pump går använda den kan dock ge lite högt tryck så en filterking eller liknande kan behövas för att inte förgasarna ska flöda.

Fördelaren måste kortas/byggas om alternativt om man bara använder den för givaren utan locket och låter fördelarlocket på toppen fördela ut gnistan.

Så måste man ju lösa kamremsbiten minns inte på rak arm vilken rem man brukar använda och så får man ta drevet på veven och remskivan från b234 alternativt svarva av originalet så den inte kommer längre ut och fläkt/generatorremmar slutar linjera.

12
Volvo / SV: Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« skrivet: december 08, 2020, 06:59:14 AM »
Knackningar från lyftare kan bete sig som du säger hade en 740 för några år sedan som betedde sig så den brukade kunna börja ticka om man körde längre sträckor med motorvarvet kring 2000 kopplade man och varvade typ de dubbla 3-4sek brukade det tystna.
Den hade gått kring 40k mil och var nog inte direkt bortskämd gällande oljebyten innan min ägo.
Ofta kommer sånna problem av cox som sätter sig under lång tid så man behöver inte se något i oljan.

13
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: november 26, 2020, 11:35:11 AM »
2,5 är väldigt gränsfall det kan bero lite på märket på rem sträckare mm  är bättre att byta remmen till 1 kugg kortare så kan man plana lite mer också.

14
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: november 24, 2020, 19:29:42 PM »
Ja om kammen sitter rätt justerad remmen spänd osv är det oftast som närmast att ta i lite efter kolven passerat tdc och insug öppnar.
Då ksk man har 2mm mera kamlyft än det rekomenderade tdc lyftet och kolven bara hunnit röra sig en mm neråt sedan får kolven upp farten neråt och drar ifrån ventilen.
Utan att ha mätat gissar jag att med en A kam skulle man kunna plana ksk 8mm innan det tar i.
ksk 5,5mm med kl kammen du tänker köra eller 3,5 med en rejält vass rallycrosskam innan det tar i med allt rätt justerat.
Och eftersom man sällan behöver plana mycket mer än 3,5mm för att få rätt kompa så är det bara på extrema motorer man får kolla på lösningar som att fräsa ventilerna djupt eller ha ventilurtag i kolvarna mm för att det ska gå fritt.
Annars är det bara om kammen står still med ventiler i maxlyft och vevaxeln snurras det blir skador

15
Volvo / SV: hur mycket kan jag plana?
« skrivet: november 09, 2020, 22:40:18 PM »
Den har större förbränningsutrymme än 530 toppen från början så kompan blir lägre osäker på om avståndet till ventilerna är mera men är iaf inte mindre.
Sen så länge man sätter kammen rätt krävs det ju ganska mkt innan det tar i annat än om kamremmen går av.
På rallycrossmotorer med 3,5-4mm planat och kamaxlar med 15-16mm lyft behöver man hålla koll på avståndet kring tdc

Sidor: [1] 2 3 ... 34