Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - MarkusSellgren

Sidor: [1]
1
Köpes / Söker insug till dubbla weber45 b230
« skrivet: juli 14, 2014, 21:59:26 PM »
Som rubriken lyder, söker alltså insug till dubbla weber 45or. Ska passa b230 (530 topp).

Helst i närheten utav Helsingborg, örkelljunga. Men skriv ifall du har, allt går att lösa.

MVH sellgren

2
Köpes / Söker b230 8v extraktor! 740 -88
« skrivet: mars 11, 2014, 21:00:12 PM »
Som titeln lyder: B230 8v extraktor sökes te 740!
Helst i närheten av Skåne / halland!

3
Volvo / B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« skrivet: mars 09, 2014, 20:30:05 PM »
Halloj, bygger en b230f motor till min 745 -88. Stannat upp lite för att få mer kött på benen och framförallt tips från andra som byggt (Bygger) på samma motorer.
Angående effektmål så har jag inget direkt mål, men att tillägga är att det är en gatbil.
Så det handlar INTE om någon banbil men däremot ska den gå hårt på träffar - Asfalt är det den ska möta.

Nog med romaner, nu till planerna:
  • Helrenoverad std botten, nya lager, packningar, honade lopp.
  • Rätt grov hemmaportad 530, planad 2mm, mirad med std ventiler å relativt vass kam är tanken- Ang ventilstorlek blir det std men fjädrar, tryckare beställs efter valet av kam så det absolut inget som är hugget i sten. Utan tänkte att denna tråd e.v kan lösa den biten ;D
  • Det är LH 2.4, -016 LMM & 962 bränslebox, samt diagnosbox på vänster fjäderbenstorn så antar att det talar för goda möjligheter till e.v chippning.
    Så efter valet av kam så kan man diskutera bränsle & tändningsmotgångar.
  • Extraktor från FS med 2.5" hela vägen med en dämpare längst bak är tanken, e.v rensad katt.
  • Elfläkt från saab 9000.
  • M47 med org svänghjul(För att få en vridvillig botten), 6-puck tillsammans med turbotryckplatta eller eftermarknadstryckplattor.
  • Svetsdiffad bakaxel
  • Ställbart BTR för att hissa trycket lite är tanken.

Nu till konkreta frågor: FS280 verkar vara en snäll kam, kanske för snäll. Är den alldeles för lik V-kammen tro? För isåfall känns det inte som att det är någon större idé med bytet, men fs296 och fs311 lockar även. Att motorn blir "lite" orolig på tomgång är inget som bekommer mig, så länge det går att ge kammen vad den behöver i -bränsle och tändningsväg för fint register är jag nöjd.
Känns rent spontant som att 296an kan ge mig relativt fin gång på gatan samtidigt som den kan ge mig däckrök å goa åkturer om så önskas.

Någon som kan rekommendera e.v passande chipp & setups till någon av dessa kammar?
Även lite mer info angående kammarnas gång och register med liknande setups sökes - Helst egna erfarenheter och inte "jag har hört".

Vid eventuella felskrivningar så rätta gärna - Ingen är perfekt, om man ändå vore det!;)
Synpunkter om setupen är väl uppskattat, helst konstruktivt!
Hoppas att alla kommer ut ur gömmorna å bidrar te goa diskussioner å e.v lösningar!:)


Mvh, Sellgren

Sidor: [1]