Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Granbacken

Sidor: [1]
1
Bygga / Backventil
« skrivet: juli 05, 2013, 21:27:21 PM »
Hej,
Är det någon som har något tips på vad man kan använda som backventil till luftledningen på bensintanken? Eller var man kan köpa lämpliga backventiler till folkracelämpligt pris?

2
Bygga / castervinkel
« skrivet: december 05, 2010, 20:49:42 PM »
Hej!
Jag brukar ha fasta knep för att ändra castervinkeln och förbättra väghållningen på min Saab 99:a, men nu har jag en gammal häckig kaross som kräver mer justeringar för att bli bra. Då undrar jag om det finns något enkelt sätt att mäta castervinkeln och vilket mått man bör sträva efter?

3
Saab / Megasquirt
« skrivet: december 05, 2010, 20:43:58 PM »
Hej!
Har börjat titta lite på möjligheterna att bygga ett Megasquirt sprut till min Saab 99:a.
Det finns gott om forum sidor som tar upp bygget av den elektroniska delen, men det är betydligt svårare att hitta information om hur man får ihop bränslesystemet. Vilket insug skall man använda t.ex, behöver man något särskilt bränslehuvud?
Har funderingar på att använda ett L-jetronic som utgångspunkt, skulle det kunna fungera, vilka delar behöver man behålla och vilka skall tas bort eller bytas ut? Skall man satsa på MS I eller MS II?
Idag använder jag ett K-jetronic sprut.

4
Saab / Axel och lager trycktes ut vid frikoppling
« skrivet: oktober 31, 2010, 17:34:31 PM »
Under min senaste tävling råkade jag ut för något som jag aldrig varit med om tidigare under de 15 år som jag har hållt på med folkrace. När jag skulle växla upp till tvåan i starten så slutade den driva. Trodde först jag hade missat växeln, men ingen annan växel funkade heller. Tillbaka i depån så visade det sig att axeln mellan motor och låda hade tryckts ut framåt och likaså kullagret. Vi ficka använda mycket våld för att få tillbaka kullagret och axeln så det måste ha varit ordentliga krafter som fick det att tryckas ut framåt. Vi fick dock ihop allt igen och kunde köra sista heatet, men jag undrar ändå om någon vet vad som kan ha orsakat detta? Det vore bra att veta så att inte felet återkommer. :help:

5
Saab / Ändra styrtryck och systemtryck på K-Jetronic
« skrivet: april 12, 2010, 16:02:08 PM »
Hej!
Tänkte höra om det finns några gurus som kan förklara hur man lättast ändrar styrtrycket och systemtrycket på ett K-Jetronic sprut?
En kompis till mig hade för sig att man kunde gänga upp ett litet hål på baksidan av styrtryckventilen och skruva in en skruv där som man använder som justerskruv, men när jag läst lite i andra inlägg på detta ämne så har det inte stått något om den metoden.
Systemtrycket antar jag bestäms av bränslepumpens kapacitet, eller finns det modifieringar som kan göras i bränslekretsen för att höja systemtrycket till de 5 bar som rekomenderas? ???

6
Saab / Ford V6 kolvar i en B-motor
« skrivet: januari 05, 2010, 16:52:55 PM »
Halloj!
Håller just nu på att skruva ihop en B-motor med 93 mm Ford kolvar. Nu är det så att det finns en liten pil i toppen av dessa kolvar, vilket håll skall den peka åt?
I original kolvarna är det ju ett hack som jag har för mig skall peka bakåt i motorn.
Tacksam för svar.

7
Saab / Spridare till K-Jettronic
« skrivet: februari 07, 2009, 09:01:30 AM »
Hej!
Jag har lite taskiga spridare i min K-Jettronic som jag funderar på att byta ut. Då slog det mig, finns det ev. några vassare spridare att använda, t.ex om det sitter större spridare i någon Turbo modell eller dylikt som kan passa? ???

8
Saab / Fräsa ur förbränningsrummen
« skrivet: februari 01, 2009, 19:27:26 PM »
Hej!
Jag är riktig sugen på att prova att fräsa ur förbränningsrummen då detta skall ge ett bättre flöde runt ventilen.
Problemet är att veta hur mycket man kan ta ur för att inte få för dåligt kompressionsförhållande. ???
Det är en B-motor med 95mm blockpackning, så jag hade väl tänkt fräsa bort ca 2mm åtminstone runt insugsventilen, runt avgasventilen är jag osäker på om jag skall fräsa överhuvudtaget.
Jag tar tacksamt emot svar från de som har erfarenheter i ämnet.

Sidor: [1]