Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - bstrand

Sidor: [1] 2
1
Saab / Drivaxlar Saab
« skrivet: augusti 15, 2009, 19:00:26 PM »
Är det nån som säkert vet och kan klara ut en gång för alla vilka drivaxlar gäller för olika årsmodeller och bilmodeller.

Är det t.ex. samma på en Saab 900 -86 och en nyare Saab 900 från -88 och framåt? Om inte, vad skiljer?
Vilka axlar passar på Saab 90? Från 99:an eller från 900 eller bara från en annan Saab 90?
Är de olika längd på axlarna på alla Saabar? Höger längre än vänster?

Osv...

Eller om nån har tips på nån sida där detta finns beskrivet.

2
Köpes / m46/m47 till 240
« skrivet: december 22, 2008, 22:43:05 PM »
Söker en m46 eller m47 i BRA, fullt fungerande skick att sätta i en vägbil. Måste vara med uttag för hastighetsmätare. Ska konvertera från m45 så jag behöver också ha en främre kardan som hör till lådan. All kringutrustning som spakställ, selenoid/relä till OD osv vill jag också ha med.

Maila gärna på [email protected] om du har nåt liggande. Helst i Östergötland med omnejd.

3
Volvo / 142, B23, extraktor
« skrivet: december 22, 2008, 22:37:15 PM »
Har en 142:a med B23 (eller just nu egentligen B21, men en 23:a ska i). Vill ha på ett extraktor, men finns det nåt som passar utan att kapa sönder halva innerskärmen? Några tips på tillverkare?

4
Saab / Identifiera 16v motor
« skrivet: november 02, 2008, 21:15:19 PM »
Har en Saab 900 16v som jag skulle vilja veta om det sitter ett 2,0 eller 2,1 block i. Finns det nåt att titta efter för att ta reda på det? Motorn är förmodligen ursprungsmotorn från när bilen byggdes, så om det kan sitta nån klisterlapp med info någonstans på karossen så kan man nog gå på det också.

5
Bygga / Saabkopplingar
« skrivet: oktober 26, 2008, 17:07:23 PM »
Kopplingen på Saab är ett sorgligt kapitel får man väl ändå säga. Håller på med tre olika bilar där detta vållat större eller mindre problem, med olika nipplar framförallt.

Är det någon i detta land som kan reda ut vad det är för gängor på Saabs olika huvudcylindrar och slavcylindrar, räknat från de tidigare 99:orna upp till 900 -93? Inte ens på min lokala Biva-verkstad kunde de svara på vad det var för gängor, och inte kunde man köpa lösa nipplar heller utan bara hela rör. Grejen är ju då att det inte går att kombinera olika årsmodeller osv.

Mer specifikt håller jag just nu på med en gammal kaross med slaven utanpå sprängkåpan. Slaven är kass och det är stört omöjligt att få tag i en ny. Repsatser finns inte heller. Jag har därför skruvat bort kopplingen och kommit fram till att en nyare slav passar rakt på de gamla bulthålen vid transmissionen. Grejen är nu att det är olika gängor på nippeln som sitter i bilen, och i den nyare slaven. Dessutom är kopparröret för grovt för att passa i den nippel som hör till slaven. Annars hade jag ju bara kunnat kapa röret, kona om och sätta på en annan nippel.

Nån som är klok på denna djungel?

6
Övrigt / Pressenning
« skrivet: augusti 22, 2008, 10:30:09 AM »
Det har ju blivit vanligt med pressenning under bilen i depån nu. Jag anser att detta enbart är ett spel för galleriet och man har infört det för att kunna säga till miljöansvariga på kommuner och länsstyrelser att "Titta, vi har pressenning under bilen så inget läcker ut i marken".

Jo, det låter ju bra, men vad händer när tävlingen är slut? Jo, pressenningen vänds upp och ned och eventuell olja skakas/rinner till stor del av, för man vill ju inte ha med sig en kladdig pressenning hem.

Samma sak är det väl med uppsamlingskärlen. Om det är nåt i dem så vänds de upp och ned och töms lite vid sidan av, innan de kastas in på golvet i folkracebilen.

Jag har väl egentligen ingen poäng med detta inlägg...har bara reagerat på att det är sånt hyckleri med detta.

7
Bygga / Tvåan hoppar ur på Saab 90
« skrivet: augusti 11, 2008, 17:28:11 PM »
Har en Saab 90 där det klassiska fenomenet att tvåan hoppar ur har infunnit sig. Vad exakt beror detta på, oftast? Är det att lådan är sliten eller att motorn/lådan flyttat sig i förhållande till spakställ? Eller finns det nån annan orsak till detta något irriterande fenomen?

8
Saab / Weberinsug Saab
« skrivet: juli 22, 2008, 17:55:37 PM »
Har fått tag i ett Weberinsug till Saab. Nu undrar jag om man måste tänka på nåt särskilt när man drar dit det på en H-motor? Det jag främst tänker på är vattenhålen som finns i toppen och även i original dubbelförgasarinsug. Där finns ju uttag för vatten på två ställen i insuget, dels i mitten och dels ett långsmalt hål under 3:an och 4:ans insugskanaler.

Sätter jag dit mitt insug så blir det ju stopp i alla kanaler, borde inte det vara obra på nåt sätt?

9
Saab / Vattenkanaler i Saab-insug
« skrivet: juli 22, 2008, 16:02:52 PM »
Har fått tag i ett Weberinsug till Saab och funderar lite på det här med vattnet. I original insug sitter ju en vattenslang i mitten, mellan de två paren med insugskanaler. Likaså finns urtag och  hål för vatten i anliggningsytan mot toppen. Inget av detta finns i mitt nya insug utan där är det enbart plant överallt.

Vilka kanaler måste egentligen finnas? Hur går vattnet genom motorn?

10
Saab / H-motor toppar
« skrivet: april 13, 2008, 15:32:52 PM »
Är det samma toppar som sitter på alla H-motorer, oavsett om det är insprut, en eller två förgasare? Tänker på sånt som kyl/oljekanaler, portarnas utformning, tjocklek, ventilstorlek mm. Jag vet ju att det skiljer en hel del på Volvos toppar beroende på vilken sorts motor den satt på och när den tillverkades. Är det samma djungel på Saab?

11
Saab / Topp-identifiering
« skrivet: april 13, 2008, 15:29:51 PM »
Har en B-motor topp som är märkt VB -00, nån som känner igen det och vet vem som kan ha gjort den?

12
Bygga / Biltema plasttank
« skrivet: april 02, 2008, 16:04:57 PM »
Ni som använder Biltemas plasttank när ni bygger, hur gör ni med avluftningen och returledning? Har läst/hört/sett tidigare att denna tanken är smidig att använda.

13
Bygga / Rutplast
« skrivet: april 01, 2008, 20:31:50 PM »
Var handlar ni rutplast? Har varit runt på några byggvaruhus men de har ju bara mindre bitar 1,5 mm till orimligt dyra priser. Jag har ju sett lite varstans i depåer och så att folk har rullar med vad jag antar är 1 mm plast. Var får man tag på det? Några tips?

14
Bygga / Svetsinköp
« skrivet: mars 30, 2008, 18:09:38 PM »
Ska till att bygga min första bil och har även numera tillgång till ett garage med 3-fas. Tänkte då passa på att införskaffa en svets som klarar av att svetsa båge lite bättre än den 230V flusstrådssvets som jag har haft hittills.

Ni som svetsat bågar förut, vad rekommenderas för minsta Amperestyrka?

Jula har en ESAB som heter C170 och alltså är på max 170A för 7999:-. Räcker en sådan?

De har nåt annat märke också, Telwin, som finns i en 180A-variant som kostar 6595:-

Eller är det bättre att satsa på en begagnad, mer robust variant?

Tips och råd emottages tacksamt  ???

15
Saab / Fila upp kamdrev
« skrivet: mars 24, 2008, 21:48:53 PM »
Nån som vet hur man ska fila upp kamdrevet på en Saab H-motor när man byter från originalkam till en Månen 122? Alltså, ska man fila åt bägge håll, så man kan vrida åt bägge, eller bara åt ena och hur mycket behövs?

Eller är det så enkelt att standardinställningen funkar bäst även efter kambyte?

Sidor: [1] 2