Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Haapasaari

Sidor: [1]
1
Volvo / Rost på kamaxel
« skrivet: november 01, 2014, 16:19:01 PM »
Fick hem en kam som var rostig, ska jag skicka tillbaks den? slipa bort de på något sätt eller bara klappa ner den och se glad ut?

2
Volvo / Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 10, 2014, 19:30:30 PM »
Tjena, gällande min b23E -84 då, läst runt en heldel på internet, jag har A-kam? eller H kanske? och de klenare lagren? Nåja bygger iaf folkracer på denna bil. Hade nu tänkt mig trimma denna lite iaf! tänkte mig följande-
-Orörd topp
-Extraktor, 2.5 tums avgas
-Kam, NH 187. Denna kam? Farsan påstår nu att den kommer från en rallycrossmotor. Har sökt på internet om denna kam utan någon framgång alls. Någon som har info om denna kam? Mätte bascirkeln och den ligger på ungefär 33.1mm, vad är bascirkeln på orginal och vilka lashcaps är rekomenderade isf? om de krävs. På baksidan av kammen står de 3 saker ristat, (NH 187), 15 och 102° eller 10.2 ° men antar de är 102 ° nockvinkel, kan de stämma?

Ni som nu är rutinerade tror ni alls på detta recept isf? kommer jag behöva hårdare ventilfjädrar? ställbart kamdrev? har säkert glömt en massa jag kunde nämnt. Alla tips är varmt välkomna och uppskattade!

tackar på förhand för svar! :)  :goodluck:

3
Volvo / Renoverar samt småtrimmar b21e
« skrivet: juni 19, 2013, 21:31:08 PM »
Tjena, som rubriken lyder renoverar jag en b21e motor. Eftersom jag bara är 15år så är min budget mycket låg och försöker alltså bygga den så billigt de går med delar jag sitter på hemma. Jag har 3 kammar att välja mellan och här kommer problemet vilken kam bör jag använda? vill förstås bygga en så rolig motor jag kan till vinterns lek med grabbarna ute på isen :D

kammar jag ligger på:
A-kam
D-kam
och en okänd kam jag inte hittar någon bokstavsmärkning på, de märkning om finns är
- 18^7 (18upphöjt till 7 ) eller 182
- 10^2 (10upphöjt till 2 ) eller 102
- 15
- (NI) i en cirkel eller N1 i en cirkel
vad kan de vara för kam? kanske jag förklarat dålig. :( nå iaf vilken kam bör jag välja? behöver jag ställbart kamdrev?    ???

kan också informera om att jag ska köra med dellorto 48or och lätt portad topp. orginaltopp från b21e motorn antar att det är en 405a men kanske är helt fel ute.  :laugh:

tackar för alla svar  :dyrka:
mvh: Patrik

4
Bygga / Komplettering av vagnsbok
« skrivet: maj 08, 2013, 17:20:06 PM »
Tjena, de är så att jag just tagit licens för folkrace och har debut den 25/5 och funderar över vad som kan behövas kompletteras på en gammal folkracebil en Opel Manta som sist haft vagnsbok i slutet av 90 talet. Har läst på sbf.se men inte fått allt riktigt klart för mig. Men de jag vet är iaf följande

-Kors i buren
-Ny stol och bälten
-Huvudströmbrytare
-Se över bromsar och motor
-Nya plexirutor
-Dörr fäste (Om de inte är godkänt)

bilen har vart igång fram till 2009 har gått på byns isbana

Lite bilder

Bilen
http://oi39.tinypic.com/9hnj44.jpg

Motorn
http://oi44.tinypic.com/6775sx.jpg

Dörren (Funkar detta i besiktningen.)
http://oi44.tinypic.com/236wp4.jpg
De är ett runt rör som går inte i ett fyrkantigt rör och sen ett gummi fäste man drar åt på insidan.
Står dock på sbf's hemsida att "Orginal dörrlås på framdörrar får ej tas ur funktion ". Men då är ju problemet framme hur ska man hitta ett orginal dörrlås till en Opel manta, de är ju inte så vanliga som en tex en volvo 240.

5
Övrigt / Volvo 740 startar inte ?
« skrivet: februari 16, 2013, 16:26:04 PM »
Tjena var i förra helgen och körde på isen med 740in då den stannade efter 8-10 "lugna" varv. Vi tänkte att den var slut soppa (jag och min far) men vi tankade bilen testade starta, funka inte.  :(
740 GLE -87

- Den får soppa, förbi filtret uppe vid torped väggen
- Den ger gnista
- Vi har bytt kamrem, då vi tänkte att remmen hade kuggat över.
 
Tack för svar   :)

6
Övrigt / rallydäck, Något fabriks fel ?
« skrivet: januari 31, 2013, 17:19:11 PM »
Inget med folkrace att göra men kanske någon som vet  :D

Ska inte dubbarna sitta längre in i däcken eller ska det se ut så här?

en bild http://i49.tinypic.com/2lbzvah.jpg
(bilden var för stor för maxgränsen)

tack för svar

7
Bygga / Väghållning på 740in
« skrivet: januari 24, 2013, 00:22:30 AM »
Tjena bygger en 740 folkrace bil, men har ett dilemma.

Det är så att jag har fått olika bud när jag frågat om väghållningen vissa menar på att det är bättre att bilen är mjuk bak och hård fram och vissa menar på att det skulle vara tvärtom. Vad är era tankar och erfarenheter?

Tack för svar  ;)

Sidor: [1]