Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - volvograbb

Sidor: [1] 2
1
Volvo / Volvo B20 har ingen gnista
« skrivet: mars 27, 2022, 16:56:23 PM »
Jag hjälper min pappa som precis köpt en Volvo 140 med B20 motor.

Den får ingen gnista, det är ström fram till tändspolen, och ström på kabeln från tändspolen till fördelaren men inte själva tändkablarna för få ingen gnista på dom.

Vi ha testat byta både tändspolen och fördelare, samt testat som en åt gången om man säger. Men ingen gnista.

Va tro tänker ni som är mer B20 kunniga det finns för möjliga fel ?

 :)

2
Volvo / Volvo 16v topp på B230f. Oljepumps fråga.
« skrivet: mars 08, 2022, 20:22:15 PM »
Tjena.
Jag ska nu bygga en rakställd förgasa matad 16v maskin på b230f block, ( ha allt mer eller mindre till det )

Den ska alltså rakställas så kommer byta till b20 tråg, min fråga är klara då B20 oljepump om att leverera olja till dom hydrauliska ventil tryckarna ?

( ska sitta i en Volvo 140 så där av jag ska rakställa plus jag redan ha insug o grejer för just rakställa )
Tack på förhand.
 :)

3
Volvo / Volvo B21A motor i Volvo 140 RAKSTÄLLD. Orginal förgasar fråga?
« skrivet: augusti 13, 2021, 09:29:22 AM »
Jag håller på att sätta en B21A motor i Volvo 140 (regad isbil än) och jag håller på för rakställning.
(Lätt trimmad med fixad topp och annan kam och ex-rör. Nöjd med motorn prov körde den i en 240 i vintras)

Min fråga är då om orginal förgasaren klara av den lilla bakåt lutningen som bli från orginal läget med orginal insug och förgasare?

Pratade med en som sa det går bra, möjligen man fick ändra flottören lite.

Tack på förhand

4
Volvo / Volvo 16v lätta knackningar hörs vid tomgång
« skrivet: december 05, 2020, 11:04:16 AM »
Jag ha en volvo 16v ( B234f ) och sen en, två  månad tillbaka så hade den stått ca 2 veckor kanske och när jag startade upp den så kom de lätta knackningar första tanken va då att lyftarna lätt lite för de tystnade efter några sec. Men sen efter liten tid så hör man knackningar lite till och från och längre stunder ibland. Jag kan inte höra något när man kör.
Det är inga höga eller hårda knackningar.
Både varm och kall motorn.
Mest tomgången men jag hör inget typ över 2500varav.
Håller jag typ 3000varv med motorhuven öppen och står i dörren kan jag inte höra något.
Jag ha bytt olja men den va ”fin” inget vad jag kunde se metall spån i.

Min tanke först då som sagt va hydrauliska lyftarna men borde inte det höras då med med varvet hela tiden typ?
Vev / ram lager ?
Kolv ?

Hoppas på bra svar och tack på förhand.
mvh

5
Volvo / Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« skrivet: januari 10, 2015, 17:31:17 PM »
tjena. Jag fundera på att köpa en fsv830 kam, och då stå de så här "Det finns risk att ventilfjädrarna bottnad vid höga lyft. Mät spelet på fjädern vid montering. Ev. får man sänka fjädersätena."

Hur mäter jag spelet på fjärden? Och hur så jag vet att de bottnar?
Sen undra jag hur sänker fjärdesäterna?

6
Volvo / b21 kolvar
« skrivet: december 17, 2014, 14:38:50 PM »
tjena jag undra om de går att använda dessa kolvar igen. Kommer från en b21 och tanken va att sätta i en borrad b20 men nu vill jag ha hjälp om de fortfarande går att köra med dessa kolvar.
Jag kan inte känna några repor osv..


7
Volvo / Volvo 240-92 kamrem haveri. Skadas motorn?
« skrivet: oktober 29, 2014, 06:11:07 AM »
När jag att vart ute och kört en sväng och skulle parkera bilen så bara dog den, mer eller mindre sto jag på tomgång när den dog.
Efter lite sökande efter felet så va de kamremen som hade gett upp.
 
Klara motorn av de utan att ta skada? Volvo 240-92 B230f.

8
Volvo / Volvo b20 hjälp, ombyggnad till brytalöst 085fördekare
« skrivet: oktober 16, 2014, 20:57:08 PM »
Jag skulle behöva lite hjälp, de är så att jag ha satt i en trimmad b20 i min volvo 142, nu behöver jag hjälp med tändningen, jag ha orginal 085 fördelarna med brytare i, i länken ha jag hittat ett bryta löst system går de att bygga i min 085 fördelare?

http://drevdelar.se/brytarlost-tandsystem-b20-b21-b23-b230-b250
kan bygga med detta system eller går de bara till båtar?

9
Volvo / Volvo 240 GL -92 B230f trim chip
« skrivet: september 20, 2014, 11:24:12 AM »
jag undra lite över chipen som finns till b230f motorerna från typ folkraceshop, timos, bränslechipet vad gör de exakt om man jämför mot orginal bränslechip? Få man lägre bränsleförbrukning?
Min motor ha a kam ist för m kam, sen är de inget annat gjort.

10
Volvo / Bestyckning B20 R kam dubbla weber/fajs 45
« skrivet: april 20, 2014, 16:01:40 PM »
Tjena.

Jag undra lite över vad ni som kör B20 med R kam med dubbla weber/fajs 45 för bestyckning?

Jag kör med dubbla fajs 45 på min B20 med R kam, portad å planad topp lättat svänghjul. På mina så ha jag utgått från misabs bestyckningstabel!

Jag är mest intresserad av vad ni alla kör med för bestyckning och vad som funka bäst för er!

11
Volvo / Volvo B20 weber 32/36 tändning
« skrivet: april 03, 2014, 09:18:55 AM »
Tjena.
Motorn är b20 med portad, planad å något lite upptagna förbräningsrum, D kam, org grenrör.
Jag undra va jag ska ha tändningen ställd på vi fullt utslagna vikter?

12
Volvo / B20 bytt till R kam och nu går den inte riktigt
« skrivet: mars 07, 2014, 17:01:03 PM »
Jag ha bytt till R kam och satte även dit dubbla fajs 45, startade upp och den går inte riktigt, jag bytte då till solex 45 som jag kört med innan men samma problem. Så fajsen va då inte problemet.
Problemet är att den inte vill går bra på tomgången och upp några tusen varv upp, men på hel gas går den bra.
Den går då inte på dom två första cylindrarna sett framifrån, jag drog av tändhaten och märkte ingen skillnad på dom två.
Jag ha 0.40 i ventilspel, rätt?
Vad kan felet vara?

Nu hoppas jag ni kan hjälpa mig.

13
Volvo / co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« skrivet: december 17, 2013, 21:49:33 PM »
Jag skulle behöva hjälp på hur mycket jag ska skruva på co skruve för att få bästa inställningen för bäst effekt?
Volvo b20 motor trimmad, portad topp annan kam osv.

14
Volvo / dubbla 45:or från B20 (2.0 borrad till 2.1), skiljer bestyckningen ?
« skrivet: november 16, 2013, 18:08:27 PM »
Jag skulle behöva lite hjälp, jag ha en B20 motor just nu och fått köpa en B20 som är borrad till 2,1
Jag kommer att köra med samma Topp, Kam och Extraktor mm, så allt är samma förutom att de kommer bli 2,1, mina dubbla 45 är bestyckade efter kam...

Så nu undra jag om jag behöver bestycka om dom när jag sätter allt på de andra blocket som är 2,1 ?

15
Volvo / behöver hjälp med synkning av dubbal solex 45
« skrivet: oktober 21, 2013, 17:24:03 PM »
Tjena.
jag ha rengjort och byt packningar och så vidare, satt dom på motorn och nu skulle jag behöva lite hjälp med synkningen?

Vad ska jag ha blandskruven "inställd" på, ha den något att göra med synkningen?
Hur börja jag synka, synka jag alla portar ?
Kan ni hjälpa mig? :)

Sidor: [1] 2