Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Jaeger

Sidor: [1]
1
Köpes / Framruta Saab 9000
« skrivet: maj 24, 2009, 21:54:24 PM »
Köper en framruta till en 9000. vet inte om det skiljer nåt mellan årsmodellerna, men jag har iaf en -92 CS. Tror att rutorna borde vara samma.

OBS: Till ett mänskligt pris!

2
Köpes / Köpes: Stol!
« skrivet: maj 19, 2009, 19:31:15 PM »
Stol godkänd för folkrace, med uttag för 6e punkten. Helst sidomontering, inga värdelösa skenor bara :)

Färg är mindre viktigt. Kom med förslag via rallyfrasse (snabel-a) hotmail.com


3
Övriga / Opel Kadett City
« skrivet: april 09, 2009, 18:46:58 PM »
En polare har ett gammalt Opel lik, Kadett City, kombicoupe-modellen. Den är helt slut i golv osv, och då började planeran smidas. Tänkte bygga den till folkracebil, blir nog att vänta ett tag dock, inget som händer imorrn direkt. och är då lite nyfiken. Nån som har erfarenhet av att trycka ener en b23 i en sådan modell? Är det överhuvudtaget möjligt och vad gör man, förutom att fixa nya motorfästen. Måste men bygga om torpedvägg, kardantunnel osv?

Och när man bygger nytt golv, funkar det med vanlig 0,7-0,9 plåt, eller ska det va nåt speciellt?


Skulle bli en ganska häftig räser ute på banorna! :D

4
Vem är jag? / Niclas "Jaeger" Jägerhult
« skrivet: april 02, 2009, 00:41:15 AM »
Namn: Står på Rubriken ;)
Årsmodell: 1989
Bor: Vallentuna, Sthlm
Klubb: Vallentuna MK
Yrke: Bilmek aka. Oljebadare
Började med FR: 2006
Kör: Bara Saab i folkrace hittils. Volvo eller annan bakladdare står på önskelistan efter man köpte 240 som privatbil :P

Har kört sen 2006 utan större framgång. Anledning till att man började va väl till att Farsan kört en hel del rally och liksom morbor, och kusinen körde en hel del folkrace i sina yngre dagar och nu rally. Så det ligger i blodet, dock märks det inte då man kör som en påse sågspån ;) Hatar att meka, och angegerar mej ofta för sent (helst natten innan).


Första bilen som jag byggde själv. Saab 90. När den fortfarande var fin. Blev 2 rullningar (Ena i A-final första tävlingen, bästa resultet hittils) och en del sidlägg med den. Ett par heatsegrar. Byttes mot en mins lika rutten 900 kaross, efter sista rullen, då ja tröttnade.


900 som jag bytte till mej. Blev rullning i första tävlingen med den med. Efter ett halvt varv i E-tuna med den. Pappa var inte glad :P.

Har en 9000 CS -92 som ja inte har nån bild på nätet än. Men det kommer väl det med :)

Hemsida: http://teamjagerhult.blogg.se/
Bildsida: http://www.pixbox.se/usr_show_id44469_page0_order1.html


5
Säljes / SAAB 900 Kaross GRATIS!!!
« skrivet: februari 18, 2009, 18:03:50 PM »
Saab 900 KAROSS bortskänkes!

Skulle skrotat min gamla 900, men tänkte om nån ville ha den. Inte mkt rost vad jag kan se.
Årsmodell: -89, 2 dörrars.

Den hämtas utan dörrar, utan servorem (fäste och remskivor sitter dock kvar), ruta med
sprickor som sitter dåligt, utan spakställ, utan kylare, utan topp, utan avgasrör. Motorbottendel och
växellåda medföljer (sitter i), växellådan behöver dock renoveras som det verkar då backen
hoppar ur (pinjong?)

Perfekt folkracekaross!

Maila eller adda på msn för mer info: RallyFrasse[A]hotmail.com

Eller ring på 073-916 36 42

Bilen står i Markim, en liten bit utanför vallentuna! PRIS: GRATIS!!!

Har inte plats för den, hämta den om du vill ha en helt okej kaross!!!

6
Volvo / Hjälp med 740!!!!
« skrivet: januari 17, 2009, 15:33:18 PM »
Ska köpa en polares 740. Det är nåt fel som gör at motorn inte går. Enligt ägaren går soppapumparna, men inte när dom ska (fel tidpunkt osv.), dom har provat med massa andra pumprelän men inget resultat. Dom gissade på nån givare el liknande vid sprängkåpan. Vad kan detta vara för givare, och har ni andra något förslag på vad felet kan vara??

Har aldrig mekat med en gammal volvo, på sin höjd bytt bromsar. Så alla möjligt och omöjliga förslag mottages :D

Årsmodell -88 GL  med sprut


Dessutom innehåller vattenslangarna fryst vatten, men fryspluggarna är intakta. Hur får jag reda på om motorn är dålig, annat än att starta den?

7
Bygga / Dubbla dämpare ^^
« skrivet: oktober 28, 2008, 17:17:57 PM »
När man kör dubbla dämpare, kör man dubbla std dämp eller dubbla rallydämp?

Nyfiken ;)

8
Saab / Månen 12.1
« skrivet: oktober 25, 2008, 18:07:21 PM »
Har köpt en kam till b-motor. Misstänker att det är Månen då den är märkt med 121 vid kamdrevsinfästning såattsäga. Nån som vet info om denna: ventilspel, durationer, förtändning och allt sådant godis som ni kan komma på som jag behöver veta när jag trycker ner den i 99an?

9
Regler / Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« skrivet: augusti 11, 2008, 20:00:17 PM »
Skulle besikta "nybyggda" 9000 för några helger sen. Blev nerlsag på: Bur, stol coh bälte + bältesinfästningar.

stol och själv bältet fattar jag, för dom är förbjudna (fick med dom när jag köpte bilen halvklar). Det jag inte förstår är detta.

Bakåtsträvorna i buren är fästa i nåt som kan kallas stötdämpartorn som sitter i anslutning till hjuhusen (inte jag som byggt buren). I reglerna står det: "Bakåtsträvans infästning i huvudbågen ska vara så nära taket som möjligt, och bakåt infästes i hjulhusen för att ge maximal stadga åt huvudbågen."

Det jag inte fattar är varför ska man sätta skiten i just hjulhuset när stötdämpartornsinfästningen var fan så mycket stabilare! Nån som kan förklara?

Sen med infästningen till bältet. Då måste man ju antingen dra en plåtbit runt själv buren och sen göra en infästning med bältesöglor i själva plåtbiten, eller bara dra bältet runt burbågen. På denna bil satt infästningarna direkt i buren (inte jag som gjort heller), alltså en liten platta svetsad i buren och sen öglorna i plåtbiten (den var alltså inte dragen runt buren). Hur fan tänkte SBF där? Jag menar; i Rally har du ju förfan såna infästningar? Jag begriper inte.

10
Saab / Plana topp på 16v
« skrivet: juli 11, 2008, 14:22:55 PM »
Har hört at tman inte ska plana toppen på en 16v, varför?

Bilen är en Saab 9000 2.3 16v

11
Saab / Månen 121 kam? Eller?
« skrivet: juli 08, 2008, 23:25:42 PM »
Skulle behöva hjälp med en kammärkning. Enligt säljaren står det 121 på kammen, till B motor om jag förstått det rätt. Är det Månen eller?

Enda anledning till att jag vill veta är att jag vill veta ventilspelen, förtändning osv osv osv. då han inte har några papper.

12
Bilder och filmer / Lite ego filmer från min bravader ;)
« skrivet: juli 04, 2008, 00:02:26 AM »
Lagt ut lite som jag har klippt ihop från min egen åkning genom åren (3). Far som filmar :D

Moments -06 -


Moments -07 -


Senaste rullningen -

13
Saab / B-Motor! Lite tips sökes
« skrivet: juli 03, 2008, 23:58:35 PM »
Har lite frågor då jag intehaft många FR bilar i min hand (1 som jag bygde själv för 3 år sen som jag haft hittils och nu en 900a med den första bilens motor) och det enda trim jag haft är en kam och planad topp + diff.

Fråga: Den mildaste/billigaste B-Motor kammen som ligger på FR shop; MÅSTE man byta ventiler eller annat godis i toppen för att det sak över huvudtaget fungera? Går original sönder/slitna?

Nån som har bild/tips/illustration på ett fäste, som man bygger själv, till 2 st enkelförgasare? Alltså, 2 förgasare som suttit på enförg.motor. Dom är ju större, så det ska vara "problem" att få dit dom har jag hört. Så om nån har bild eller kan förklara så blir jag skitglad :D

Sen; Extractor gren till en B-Motor. Existerar det ens? Och vart hittar man det, förutom skroten ( har letat och hittar inget)? Finns det nån som tillverkar till ett humant pris?

Mina planer är: Planad topp, kam, svets diff, extractor + 2'5 hela vägen från gren, dubbel enkelförgasare, simondämp och polera insugskanalerna. Är det för mkt slit om man inte har en riktigt topp? Eller gör alla sin funktion liksom? Med andra ord; är det värt att sätta dubbelfugge utan att ha portat ordentligt, tex.

Alla svar och tips tas emot med enorm glädje så möts vi på lördag i E-tuna med blåryks saaben :D

Sidor: [1]