Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ac78

Sidor: [1]
1
Övriga / SV: hur petiga är dom?
« skrivet: februari 24, 2010, 19:07:23 PM »
Det var ju bra att han slog ner på bakåtsträvorna, kan även säga att infästningen till dom inte är godkänd, så gör inte likadant på dom nya. Eftersom bakåtsträvan sitter fast i huvudbågen med en hylsa så måste man ha genomgående bultar. Man får inte skarva med hyla och enbart svetsa som det var gjort på din bil.

Och ang rutan så är det bara att byta.
En icke godkänd plastruta (även om den är 3mm tjock) blir skujkt repig såfort du använder torkarna och du kommer inte att se någonting.

Säkerheten är inget man ska pruta på...

2
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: mars 31, 2009, 20:01:37 PM »
Just nu fixas den nästan nybyggda Ascona C:n till efter 2 tävlingar

Sedan skall en Corsa A och en Kadett Caravan byggas klart, båda med mycket trevliga +++ motorer... Båda halvfärdiga, bygget fortsätter i veckan.

Sedan väntar en till Corsa A på att byggas klart, troligtvis med med en original 2.0 maskin, ev med dubbla40:or, då får toppen sig en behandling oxå, eller så sparas det till ett senare bygge.

Och så är troligtvis en Kadett GSi på väg hem. Blir ett snabbbygge, med originalmaskin, endast påställd LMM, chip, avgas och ev höjt bränsletryck...

Och så skall Gotlandsbilen hinnas byggas.
En Corsa B med en 2.3 liters 16V från Saab 9000 -94. "något" trimmad...

Jag har att göra...gäller bara att hinna med familjen oxå.

3
Bilder och filmer / SV: Grötigt
« skrivet: februari 05, 2009, 11:29:45 AM »
rödflagg???

4
Bygga / SV: Finns det nån Båge som passar bra i en Ford Sieera??
« skrivet: februari 05, 2009, 11:20:58 AM »
Här finns burar till nästan alla bilar
http://rallyimport.jetshop.se/

5
Regler / SV: Däck som personlig utrustning
« skrivet: februari 05, 2009, 11:17:21 AM »
varför måste ni ha nya däck då?

Det räcker gott och väl med begagnade. Och det finns från fina från 250-500kr att köpa.
Kolla blocket och hör med rallyåkarna i eran klubb eller liknande.

6
Övriga / SV: Ford 2.0 sohc "pinto"
« skrivet: februari 05, 2009, 11:07:03 AM »
Polaren köpte en folkracefiesta för många år sedan (eller om han fick den)
Och den fick han riktigt bra snurr på... efter att ha bytit till en välprepparerad saab B-motor.
Det är väl enda sättet...*L*

7
Regler / SV: Bältes infästning
« skrivet: januari 15, 2009, 16:08:49 PM »
FR-T 6.11 Säkerhetsbälte
Säkerhetsbälte ska vara av minst fyrpunktstyp, med minst tre (3) fästpunkter. Bälte med 4 st. infästningar ska ha 4 st. fastsättningspunkter. Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd. Endast infästningsöglor av typ som är avsedda för bälten ska användas. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska en bricka, minst 2 mm tjock och minst 40 cm2 i storlek , monteras på motsatt sida. Dimensionen på bult o mutter, samt gänga på infästningsögla, ska vara 7/16 UNF.
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, skall det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.
I detta rör fästes bältet på något av följande sätt:
1. Med en slinga runt röret
2. I en klämma av 3 mm tjockt och 30 mm brett plattjärn som bockats runt röret. I denna klämma av plattjärn skruvas bältet fast så att järnet klämmer runt röret och sitter fast.
Klämman fästes med svets i röret. Obs endast en fästpunkt per klämma.

8
Övrigt / SV: förarsammanträde
« skrivet: januari 13, 2009, 18:31:34 PM »
I Laxå var det en evighet mellan att den röda slocknade och den gröna tändes... dom brukar ju visa på förarsamanträdet så det är bara o kolla då.. men oftast går det fortare att åka när röda slocknar *L*

9
Övrigt / SV: Kägleborgs
« skrivet: januari 13, 2009, 18:27:22 PM »
Mycket rolig och snabb bana

10
Regler / SV: Blankett för avregistrering
« skrivet: januari 13, 2009, 18:19:05 PM »
Jo, det var ju en bra anledning. Annars kan man bara skita i att betala registreringsavgiften, så blir den automatiskt avskriven efter ett par år.

Mer info här på Vägverkets hemsida.
http://www.vv.se/templates/page3____616.aspx


Bilen blir inta automatiskt avskriven.. jag har tex en kadett som byggdes till folkracebil för en 7 år sedan och togs ur trafik för 8-9 år sedan och den får jag fortfarande papper på och jag har aldrig betalat dom där 60 kronorna...

11
Regler / SV: Bältes infästning
« skrivet: januari 13, 2009, 18:14:02 PM »
Infästning på´likvärdig plats gäller om du sättit infästningen genom karoseriplåt... tänk på vinklarna bara. Finns i regelboken.

Ang bältesinfästningen runt burröret så skall det gå hela vägen runt och sedan "klämmas ihop" när du skruvar fast bältet.
Man får endast fästa plattjärnet som går runt burröret med en svets, för att den skall sitta kvar, inte svetsa runt hela.

Allt står i regelboken som finns på SBF:s sida.. att det skall vara så svårt att läsa den ibland

12
Regler / SV: Däck som personlig utrustning
« skrivet: januari 13, 2009, 18:09:00 PM »
Inga däck får vara personliga enligt reglementet
Och varför ska dom vara det?

Ett par begagnade spikdäck får du för 500 kr eller ibland mindre.
Mao samma som ett par åsa-nisse eller liknande

Det finns ju nya grusdäck som kostar betydligt mer oxå. Skulle dom oxå vara personliga då eller?
Nej... vill man kosta på så får man ju skylla sig själv om man blir av med dom. Det är ju frivilligt

13
Regler / SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« skrivet: januari 13, 2009, 18:05:59 PM »
Ang bältesinfästningen i buren så handlar det om att en rallybil som har plattor svetsade i buren för att fästa bältet i så är det en cert-bur. Bur byggaren har certifierat buren så och det betyder även att den svetsen är kontrolerad.

Men när du bygger din egen bur till folkracebilen så är det ingen där och kontrolerar så det inte fins några sprickor i svetsen med ultraljud.. mao så vet du inte hur stark den är...

Alla är ju inte lika bra på att svetsa och den som besiktar bilen kan ju inte veta hur svetsen ser ut...

Hoppas du förstod vad jag menar

14
Övriga / SV: Toppar
« skrivet: januari 13, 2009, 17:50:00 PM »
nej nej nej.. passar inte!

1.2-1.4 är ett smal-block  (även en del 1.6:or) Medans 1.8 och 2.0 är ett big-block...

Du kan däremot med fördel sätta 1.8:ans topp på ett 2.0 block. Och ta med tändning och sprut osv från 1.8:an

Spm sagt. Byt maskin om du ska få någon fart i den... ingen större operation

//ac

www.cms.hemsida.net

15
Övriga / SV: skillnad på kolvar till corsa
« skrivet: januari 13, 2009, 17:46:32 PM »
Japp, byta motor lär du göra.
Byt till antingen en 18E eller C20NE (1.8 o 2.0)

Den täta lådan som sitter på Kadett GT/GSI/GTE, Vectra GT samt ev på Ascona C GT heter F16CR, den långa lådan som sitter på resterande 1.8 o 2.0 liters motorer heter F16WR

Motorn och låda passar utan större modifieringar, men du måste bygga om framvagnen, antingen genom att använda corsans ben och skarva drivaxlarna.
Du kan även byta till Vectrans ben och bygga om spindelleden så det fjäderbenet passar på corsans bärarm...
Eller så flyttar du över hela framvagnsbryggan från Vectra/Ascona C.

Mvh ac

www.cms.hemsida.net

Sidor: [1]