Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Carfreak

Sidor: [1] 2
1
Volvo / SV: kam 740 turbo
« skrivet: november 24, 2009, 08:20:23 AM »
tänkte byta kam i min volvo 740 turbo 8V någon som vet vart man kan hitta någon bra kam till en bra peng ?
skulle vilja ha ett extraktor rör också någon som vet vart man kan hitta d ?

En kg kam rekommenderar jag.. Ang extraktor så finns det ju lite var stans för turbo maskiner.. KL Racing har la?!

2
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 13, 2009, 19:37:42 PM »
Har ett annat problem nu.. FÅr fasen inte till spjällägesgivaren. Måste nollställa allt osv och börja om med inställningen. Vissa säger att det ska finnas någon kontakt någonstans som man ska jorda för att ställa in grundvarvtalet innan man ställer in spjällägesgivaren. Någon som vet var denna kontakten sitter??

Jaja, nu har jag slut på idéer, tror nog att toppen behöver portas en del då denna kammen verkar alldeles för vass för min motorsetup i dagsläget.
Även provat med MPRE boxar och visst bilen blir vassare men är inte riktigt perfekt.
Stiften har en fin färg.

Sparar just nu pengar till en redig portning av toppen samt nya ventilsäten..

3
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 13, 2009, 15:09:30 PM »
Okej! Jaja, får prova med den nya LMM´n..
Bytt LMM nu, svarar bra på gasen, äntligen det problemet ur världen!!

4
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 13, 2009, 13:48:11 PM »
Ett grövre rör sitter på, från lmm sitter det 2,5" kanske lite större..
Men om du LMM är trasig, ger den då det symptomet att bilen går ryckigt vid gaspådrag vid låga varv? Den går ju klockrent när jag tar ur kontakten, sätter jag sen in den igen och nollar koderna kommer de inte tillbaka utan enda som händer är att bilen går dåligt igen.

Även fått en kod på motortempgivaren nu..

Motortemp givaren bytt å felkoden borta!
Nu återstår LMM koden, ska byta den idag och se om det blir någon skillnad.. Förhoppningsvis blir det bättre! Som sagt, utan LMM går bilen underbart förutom att tomgången blir låg men..

5
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 13, 2009, 12:49:55 PM »
Sådär, felet hittat, är luftmassemätaren som ballat ur!
Dock har jag fler felkoder:

1-2-1 = Luftmassemätaren
2-3-4 = Spjälläges kontakt
2-2-3 = Ledningar tomgångsventil

Kan de 2 sistnämda orsakas av luftmassemätaren som är trasig tro ?!

Är det någon som vet bosh nummret till den luftmassemätare som min volvo ska ha?!
Är en 740 -90 med LH2.4 Tillverkad år 89 mån 10
Just nu sitter det en 017 mätare på men tror det ska vara en 007 mätare.

6
Volvo / SV: fs 309
« skrivet: november 13, 2009, 07:29:45 AM »
Rekommenderar FS300 alt. FS280, FS300:an kräver mappning alt. chip!

7
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 13, 2009, 07:28:55 AM »
Tror inte det chippet fungerar bättre än MPRE chippen dock.
Problemet är det att om jag trycker ned gasen vid 1000RPM så blir det precis som att något stoppar gasen, motorn liksom vill inte/orkar inte gå upp i varv. Trampar jag lätt på gasen varvar den upp ganska fint. Är likadant om jag tex. kör på 2:an, släpper gasen och trycker ned den igen när varvet är runt 1500rpm så rycker den och vill inte gå upp i varv.. Vette tusan vad det kan vara!!
Kan det vara så enkelt att org. spridarna inte räcker till även om jag har chip ?! Idag skall 850 t5 oranga spridare testas, mina org. är på 214cc och de oranga är på 310cc så 96cc ökning.

8
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 12, 2009, 15:28:23 PM »
Nu har jag monterat de nya boxarna, märkbar skillnad, dock går den fett istället :s
Sitter nya NGK BP6ES stift i.. Hmm, kan de nya boxarna ha ändrat mina spridare efter org. tryck? kör med ca. 4bar nu, 3bar org.

9
Volvo / SV: bygga is bil, behöver hjälp med maskin
« skrivet: november 10, 2009, 08:58:49 AM »
Rekommenderar Tommy Luhr, han är duktig på att porta toppar. För en 531:a så tar han omkring 1500:- för en portning!!

10
Volvo / SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: november 07, 2009, 21:42:28 PM »
Allt installerat å klart, ventilspelet perfekt, kammen inställd perfekt!
Nu till nästa problem, verkar som org. styrenheterna ballar ur totalt då motorn går snålt :p
Som tur är får jag låna 2st MPRE rally boxar för att testa med. Löser sig problemet då så är det bara att köpa dem. Org. boxarna brukar la hänga med till 160-170hk iafall? Isåfall känns det rätt kul att man har runt dem hästarna i motorn :) FS300:a kammen är verkligen att rekommendera, får en härlig svajjande tomgång med mycket kraft! :p

Återkommer med svar när jag testat de nya boxarna :p

11
Volvo / SV: Inställningar på Månen 7
« skrivet: oktober 31, 2009, 12:06:30 PM »
När vi ändå är inne på inställning. Hur är det med org. markeringen för TDC på b230f, brukar den stämma?!
Hur är det när man monterar lashcapsen, skall man fortfarande använda dämpgummina ?

12
Volvo / SV: Inställningar på Månen 7
« skrivet: oktober 30, 2009, 10:37:14 AM »
Hur är det med lashcapsen, är det för att få en grov inställning av ventilspelet?
Ja, du får använda dom vanliga brickorna för finjustering...

kammen och drevet har anlänt till terminalen ;)
Skall betala idag också!

13
Volvo / SV: Inställningar på Månen 7
« skrivet: oktober 29, 2009, 22:25:09 PM »
om man ökar ventilspelet till 0.40-0.45 blir det bra mycke mer drag så justerar jag alla mina toppar som jag gjort

Hur är det med lashcapsen, är det för att få en grov inställning av ventilspelet?

14
Volvo / SV: Inställningar på Månen 7
« skrivet: oktober 29, 2009, 11:04:12 AM »
Nej,

TDC lyft:  4.2-4.5mm
 
Lämpligt ventilspel 0.30 in 0.35 ut.

Står på hemsidan.

Okej! Tackar och bockar :)
Lyftet är beräknat på 4:an insugsventil?

15
Volvo / SV: Inställningar på Månen 7
« skrivet: oktober 29, 2009, 10:42:53 AM »
Är det samma inställningsvärde på FS296?
Ja

Antar att det är samma för FS300:an också?

Sidor: [1] 2