Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Codriver

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6
16
Övriga / SV: Opels fyra med insprut?
« skrivet: juli 16, 2011, 08:05:55 AM »
Opel CIH 8 ventils topplock är mycket bättre än volvo och saab 8 ventilstoppar när det kommer till att flöda mycket luft.
Med ganska enkla grepp kan man få de att bli riktigt bra. Finns en hel del på nätet, sök på opel CIH.
Kickmaier har bromsat 267 hk ur en 2 liters CIH motor..

Men det är väl en OHC i Omegan. Samma som i Kadett/Vectra m.fl.
I så fall finns det både trimkammar och chip att köpa som kan ge lite bättre knuff.

17
Volvo / SV: weber 36
« skrivet: juni 23, 2011, 12:09:23 PM »
Och kolla bränsletrycket med. Får inte vara för högt.

18
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: juni 15, 2011, 12:09:38 PM »
Det jag funderar på är vad som händer efter man fått så gott flöde det går genom förgasaren. Vad händer med effekt och vrid då? Blir det en effektkurva som är "platt"?
Låt oss säga att man når 190hk som max vid 5500rpm. Kan man bibehålla denna effekt en bit upp i registret men vridmomentet dalar eftersom den inte får in nog med bräsnle/luftblandning?

Man får ju ett mer eller mindre konstant undertryck i insugen vid fullgas.
I alla fall ett större undertryck än med "rätt storlek" på förgasarna.

Och vid val av övriga komponenter ska man då sikta på en kam som ger bra vrid på låga varv snarare än hög effekt. Och då så klart porta med tanke på detta. Så man bibehåller hög gashastighet.

Haha, nu blev jag sugen på att bygga vridmomentsmotor  O0

19
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: juni 15, 2011, 07:39:40 AM »
Lyfter tråden en aning då det blivit lite intressant igen. Det förra projektet ramlade bort.

Stefan>> Du skriver i andra trådar att man med "för små" förgasare (weber/solex mm.) inte får ut samma effekt. Man får inte samma effektökning vid höga varv som man skulle haft med större hål.
Innebär det att jag upp till den effekten inte har några nackdelar med mindre förgasare?
Vad händer när man når toppeffekten? Kan man varva hyggligt i alla fall?
Det innebär att man tappar vrid på höga varv?

20
Övrigt / SV: Folkrace Däck
« skrivet: maj 02, 2011, 15:31:52 PM »
Någon som testat Åsa-Nisses asfaltsdäck?
Eller som testat Gullabos Sportline?

21
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: mars 24, 2011, 20:59:46 PM »
Innan man ens börjar, sågäller det att ha lagom motstånd i luftburken/filtret och vettig dragning av ventilationsslangarna till trotteln.

Detta är den uppgift jag fått även från andra håll.
Så klart kommer då följdfrågan vad är lagommotstånd i luftburken? För den kommer uppenbarligen att påverka trottelrörelsen.

22
Regler / SV: detta flög up i mitt huvud efter att ha kollat på stcc
« skrivet: november 12, 2010, 07:38:36 AM »
Har sett bilder från NGK Masters förra året, då var det tydligen godkänt med integralhjälm.... ???

Det utfärdades dispenser rörande hjälmar i några fall under NGK 2009.

23
Volvo / SV: Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: oktober 28, 2010, 15:00:29 PM »
Hur mycket kan man borra B23 eller B230? Finns det förslag på kolvar?

24
Övriga / SV: Bränsletryck elektroniskt sprut
« skrivet: september 24, 2010, 09:18:26 AM »
Jag undrar lite mer generellt.
Men om man säger att vi har ett LH 2.4 vad är standardtrycket och hur högt kör ni?

På flertalet av dessa system sitter ju en vakumslang som ser till att hålla ner trycket en aning på tomgången för att de inte ska sura ner sig. Den känns ju ännu viktigare om man pillar med höjt tryck.

25
Övriga / SV: Bränsletryck elektroniskt sprut
« skrivet: september 22, 2010, 21:20:12 PM »
Bosch

26
Övriga / Bränsletryck elektroniskt sprut
« skrivet: september 21, 2010, 15:07:45 PM »
Hur mycket brukar ni höja bränsletrycket på elektroniska sprut?

Höjer man för mycket lär de väl sura ner sig på tomgång...

27
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: augusti 27, 2010, 15:19:53 PM »
Tanken var att lägga tonvikten på vrid snarare än topp-effekt.
Hur ser det ut med solex 40 då? Borde ha hygglig gashastighet med mindre förgasare vilket borde ge förutsättningar för bra vrid.

Vad ska man ha för kam för att det ska fungera med SU?

28
Volvo / Förgasare vs. insprutning
« skrivet: augusti 27, 2010, 14:32:15 PM »
Om vi nu förutsätter att vi har möjligheter att ställa in/bestycka hyggligt så har jag lite funderingar kring vad man ska välja för bränslesystem av det jag kan hitta på hyllorna i våra gömmor.

De alternativ jag har att tillgå är:
Original insprutning B23E (det mekaniska) - fördelar för mig är att det är justerbart, men frågan är hur långt spridare etc hänger med?
Dubbla SU-förgasare med nålar som ger mer bränsle.  - fördelen här är att de är helt okej att justera in. Både jag och farsan har hygglig erfarenhet, visserligen från B18/B20 men det ska nog lösa sig. Nålarna fanns förr att köpa på Volvo. Men räcker de till?
Dubbla solex 40 - Bättre förgasaruppbyggnad med separata spjäll men är de på tok för små? Det kanske inte alls fungerar. Och så måste jag köpa munstycken.

Min fundering med motorn i sig är med grunden i en B23.
Portad och planad topp där kanalerna får anpassas lite efter inloppet och förbränningsrummens storlek så klart efter motorvolymen.
Månen 7 kam och ett extractorrör.
Här är funderingen att antingen köra med original volym eller kosta på 2,5-liter.

Alltså mina frågor är om jag väljer original volym vilket bränslesystem är bäst då?
Och om jag ökar till 2,5 vad ska jag ge mig på då? Måste jag upp i förgasarstorlek typ 45:or för att det ska fungera överhuvud taget?

29
Volvo / SV: Nästa B20 Kam fråga..
« skrivet: augusti 05, 2010, 01:12:06 AM »
Med tanke på märkningen skulle jag kunna gissa på H3.
När jag körde amazoner för kanske 10 år sedan var en av de populäraste profilerna en som kallades H3. Värden på kammen i övrigt har jag dålig koll på men jag hade den i en B20 borrad till 2,1 och en hemportad topp med lite större avgasventiler i. Gick ritigt bra med dåtidens mått och hade bra register.

Edit: Tror bestämt att du har frågat i detta forum tidigare om denna kam: http://folkraceforum.se/volvo/volvo-b20-kamm-t671.0.html

30
Volvo / SV: Brickor ventiljustering
« skrivet: juli 12, 2010, 12:08:04 PM »
Jo, men jag tänkte att det kanske fanns någon annanstans än hos Volvo? Är ju samma diameter på VW så jag tänkte att det fanns på eftermarknaden någonstans. Har för mig att t.o.m. Biltema hade ett tag, men jag kan minnas helt fel.
Fattar att det kostar deg, men kanske man kan komma undan lite billigare än original...

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6