Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Smuggler

Sidor: 1 [2] 3 4
16
Köpes / B20 med 8-bultad vev borr 92mm köpes.
« skrivet: juli 18, 2016, 23:09:31 PM »
Ungefär det som står i ämnesraden är av intresse  :) gå ut och kolla vad ni har liggandes!
Svar: [email protected] eller PM.

17
Köpes / B20 motor topp borr 92mm Köpes.
« skrivet: juni 10, 2016, 23:05:59 PM »
Trimmad B20, delar, komplett motor el topp köpes, gärna borrad till B21 OBS endast 8 bultad av intresse.

Svara med PM eller maila på [email protected]

Mvh
Christian

18
Volvo / SV: Volvo 740 motorolja!
« skrivet: maj 19, 2016, 21:49:23 PM »
När vi ändå snackar motorolja, är det någon som testat Biltemas 10W-60 ?

19
Säljes / SÅLDA! Insug B20 MISAB Weber/Dellorto/Fajs 45
« skrivet: februari 02, 2016, 17:42:12 PM »
Ett par MISAB insug till B20 typ 5883003 11,8 cm långa säljes.

http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8830&id=1234

Pris: 1000kr


Finns i Stockholm
Kan skickas med bussgods eller postförskott.
Bilder kan mailas vid intresse.

20
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 15, 2016, 22:02:45 PM »
Blir att köpa en omslipad orginalkam framöver.....

Ja... Hästar är både svårt, roligt och kanske omöjligt att spekulera i....

Min motor heter AQ130 och syftar på antalet hk men tror tyvärr att det var SAE hästar Penta syftade på, och det skulle vara ca 110 hk DIN när motorn var ny (och som sagt så kanske den inte ens levererade detta som ny) och då skulle min båt göra ca 30kn vid 5100 varv enligt broschyrer från när båten var ny.
Min båt gör ca 23-24kn idag vid 4300 varv och jag har räknat lite på det och uppskattar att den levererar ca 80hk idag vid 4300 varv.
Så om jag skulle kunna plocka ut ca 110 - 120 hk så skulle jag vara nöjd och få ungefär samma prestanda som när båten var ny 1975, och om motorn skulle ge mer än det så skulle det bara vara en bonus.

För mig är det egentligen inte viktigt hur många hk som motorn ger, det jag vill upp nå är en fartökningt på 6-7kn och öka max varvet ca 700-800 varv.

21
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 14, 2016, 19:21:06 PM »
Vet att Jens tagit fram en kam speciellt för B20 båtmotor tror att han ville ha ca 5k för den med lyftare och stänger det är lite över min budget. Vet inte vad det är för värden på den kammen men troligtvis så är det en av dom bästa kammarna för B20 i båt, ska tydligen vara lite speciellt med avgassidan på båt kammar pga avgaslimpan.

Jag är lite nyfiken på agap profilerna en sån gick ju tydligen jävligt bra i B20 Shootouten för något år sen, en mildare variant av den skulle vara intressant.

Håller med dig att det kan vara både bra och trevligt att handla över disk, har både mailat och pratat endel med Jimmy på Timos motor och kommer handla prylarna där ifrån då jag bor ganska nära dom.

Men börjar med att testa P-kammen med Fajs 45orna och blir jag inte nöjd så kommer jag testa antingen 717 kammen eller 740 kammen om jag inte blir avråd från den. Det verkar ju som han kör uteslutande 717 kammen och det kanske finns en anledning till det ;-)

Vet du vad maxeffekten är med en K-kam på B20 med dubbla 45or? Den gav väl 123hk i B20E
Läste att dom bromsat 717kammen med dubbla SU till 130hk och med 45or 160hk, är medveten att jag inte kommer upp i dom siffrorna med avgaslimpan och 44/35 topp är glad om jag kommer upp i ca130hk med P-kammen :-)

22
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 13, 2016, 22:58:22 PM »
Ja värdena för K-kammen tog jag från KG försökte hitta om Jens G på STS hade mätt upp den men hittade inget där.

Timo kammen är ju en modernare profil och vad jag har hört så ska den dra mycket bättre över hela registret än vad K-kammen gör även om det kanske inte skiljer så mycket i dur på dom iaf.

Är lite knepigt att jämföra kammar när alla mäter olika... Skulle ju vara enklare om dom flesta angav dur vid 1mm eller 1.25. Sen säger det naturligtvis inte allt om kammens karaktär men man får iaf en uppfattning.

Tror att jag redan kör med 0,8mm topplockspackning är orginal på båtmotorerna iaf dom senare B20 från 74 och framåt.

23
Volvo / SV: Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 12, 2016, 20:08:07 PM »
Ok, provar med P-kammen först och om jag inte blir nöjd så byter jag till Timo 717 kammen eller liknande istället, verkar som många bytt till Timo 717 kammen och är nöjda med den i båt. Eller så kanske jag vågar mig på FSV 740 kammen..

Planar nog toppen 1,5mm i samband med att jag byer kam isf, vill kuna köra på 95oktan som finns på sjömackarna.

Hoppas att jag kan hitta dom sista 700-800 varven som jag saknar på topp.

En dum fråga....
K-kammen har 10,8 i lyft och 277 i dur, 717 kammen har 7,17 i lyft och 275 i dur vid kör spel?
Vad är kör spel? Är kammarna mätta på olika sätt?

24
Volvo / Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 10, 2016, 11:53:43 AM »


Har letat runt efter vad P-kammen har för värden men det verkar vara ett mysterium?
Några säger att den är ungefär som C-kammen, andra att den är som K-kammen men lite annorlunda på avgassidan?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska byta ut Solex 44orna mot Weber 45or och skulle vilja veta om dom funkar bra mot P-kammen?

Hade tänkt byta till en Timo 717 kam som tydligen ska fungera bra med Weber 45or i en båt.
Hörd sen att K-kammen ska fungera bra med dubbla Weber 45or och om P-kammen är snarlik K-kammen så skulle det kunna vara idé att testa med det först?

Det blir en e-topp med 44/35 ventiler men det är nog avgaslimpan som kommer sätta stopp först och då skulle det vara overkill med en vassare kam iaf?

25
Volvo / SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 20, 2015, 14:41:31 PM »
Prova att ställ frågan under SAAB, där finns det en hel del kompetens ang K-jetronic.


http://folkraceforum.se/saab/andra-styrtryck-och-systemtryck-pa-k-jetronic/


http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html




26
Volvo / SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 19, 2015, 23:34:04 PM »
Det verkar som man justar styrtrycket med shims se sid 45 http://volvo242gt.se/Branslesystem.pdf

27
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 15, 2015, 19:45:16 PM »
Har faktiskt funderat en hel del på detta....

Man kan ju överladda utan Turbo   ;)

Skulle kunna ta en komplett B230fk byta ut turbon mot en Eaton M62 kompressor från en MB SLK230/CKL230.

Det är några saker som måste lösas dok inga omöjliga saker.

Det svåraste är väl att få till sprutet vet inte hur man skulle kunna få till LH 2.4 sprutet så det hänger med. Kanske inte bara kan hänga på kompressorn och hoppas på det bästa  :-[

Ett alternativ är eftermarknads sprut typ MS säkert den bästa lösningen, vet inte om man skulle kunna använda ett mekaniskt sprut typ från en B21ET? ska ju iaf hänga med upp till 190hk men måste kanske gnistas och så vet inte om det finns någon som håller på med sånt längre... Sen kan man ju trycksätta ett par strombergare men tror inte riktigt på det...
Det innebär troligt vis att man måste montera Lambdan på avgaslimpan finns dom som löst detta genom att svetsa dit en hylsa att motera den i inte omöjligt men lite pyssel, och vet inte exakt hur det ska lösas.

Sedan måste svänghjulet bytas, B230 hjulet går inte in i struten (typ sprängkåpan på bil) till 280 drevet. Och då måste triggerskivan flyttas fram till remskivan...

Pratade med en som gjort detta men han hade byggt på en B23E.
Jag skulle vilja bygga på en B230fk så man får dom oljekylda kolvarna och det starka blocket smet en nyare motor att utgå ifrån.

Här kommer lite fakta hur han har byggt:

I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.
Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil
Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)
Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.
Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900
Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.
Drev: VP280

Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.

Kyllimpan klarar evakueringen av avgaserna bra. Vi kör med orginallimpan från aq 140 till våran kompressorkonverterade b23:a. Enda modifieringen på limpan är en liten specialhylsa för att klara att montera en bredbandslambda.
Laddar nu ca 1,2bar. Men laddtrycket kommer att sänkas något till nästa år pga av värmeutvecklingen som kompressorn skapar vid det höga trycket.

https://www.youtube.com/watch?v=9m0HZXQqC1M

Men i vinter ska jag gubbtrimma B20n med dubbla "Webrar" och trim kam :)
Detta skulle jag kunna tänka mig som ett roligt projekt att göra någon vinter...


28
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 14, 2015, 21:27:47 PM »
Tycker det ser ut som ett trevligt recept 😊

Har en fundering, denna motorn kommer ha ett bättre flöde än en orginal B23E.
Klarar K-jetronicen att kompensera för det? Eller behöver man sänka styrtrycket och höja arbetstrycket för att den inte ska gå för magert?

Skulle ju vara trist att smälta den nyrenoverade motorn, en Bredbands Lambda skulle nog inte vara helt fel men är kanske lite knepigt att få dit på limpan?

29
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 14, 2015, 07:48:48 AM »
Så är det säkert man har ju hört talas om Volvo hästar 😏 och HK är inte allt måste finnas körbarheten oxå.

Jag börjar med att trimma B20 lite med dubbla Fajs 45or och en Timo 717 kam.
Får se om jag blir nöjd med det, om inte så blir det att lägga i en B23/230.

Båten gör ca 23, 24kn idag hoppas på 30kn med B20 Fajs fuggarna och Timo kamen, vilket skulle vara vad båten gorde ny 75 enligt broschyren 😎


30
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 13, 2015, 17:57:07 PM »
Ja det är nog tyvärr som du säger.....
Men ibland vill man tro på det som passar ens planer bäst 😏

Sidor: 1 [2] 3 4