Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Smuggler

Sidor: 1 2 [3] 4
31
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 12, 2015, 23:24:05 PM »
 Ja iofs, men det kan oxå vara så att han inte vill ge ut hela receptet...
För någonstans ska han ju känna pengar på detta och om vem som helst skulle kunna bygga B230 motorer med standard sprut på +200hk så skulle han vara arbetslös.... Lite överdrivet men iaf...

Sen uppstår det en diskution om vems bänk som är ärlig osv....

32
Volvo / SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« skrivet: december 12, 2015, 20:25:03 PM »
Såg att frågan ställts förut, men ställer den igen.

Hur stora ventiler är det i 631 toppen? Tycker att det borde vara 44/35 som i dom andra men har någonstans hört att det skulle vara 44/31,5 för att dom skulle få plats ner i kolven??

Och att 631 skulle vara den bästa toppen, högre komp och bättre flöde än självaste "Kungen" 531???

33
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: november 11, 2015, 17:29:18 PM »
Tack Sleepy!
 :yourock:

34
Köpes / Insug B20 typ dubbla Weber 40/45or samt förgasare
« skrivet: november 07, 2015, 23:18:38 PM »
Hej,
Söker insug till B20 för typ dubbla Weber 40/45or
Kan även vara intresserad av förgasare typ Weber, Fajs, Dellorto 40or el 45or

Svara med PM eller på [email protected]

Mvh
Christian

35
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: november 07, 2015, 16:20:17 PM »
Nu har jag bestämt mig för att uppgradera B20 tillslut, så jag gör en lyftning av min gamla tråd.
Motorn i sig är i god kondition har komptestat den med bra värden och den går bra och ligger bra i temp även om man pressar den. Marintoppen som sitter på motsvarar E-toppen med 42/35 ventiler.

Fuggarna ( dubbla Solex 44or PAI ) däremot suger purjo, läcker och man måste pumpa med gasen både när man startar och när man ska upp i plan svårstartad när den är kall m.m.

Kommer göra detta i två steg:
Steg 1 det man kan göra utan att behöva lyfta ur motorn.
I år ska jag plana toppen, byta förgasarna mot dubbla Fajs 40or el 45or och sen byta P-kammen mot en Timo717 kam samt montera en Bredbands Lambda och brytarlös tändning.

Nästa steg blir att renovera botten delen samt borrat till 92mm med B21 kolvar samt byta toppen till en steg 2 topp med 44/37 ventiler.

Det stora problemet är att avgaslimpan stryper all vidare effekt ökning, så jag funderade på om man skulle kunna sätta ett avgas knä till på andranändan av limpan där det sitter en fyrkantig lock för att förbättra evakueringen av avgaserna? Det skulle fördubbla flödet I avgaslimpan?

Ska man gå på Fajs 40or eller 45or? Prisskillnaden är obefintlig ca 100kr st.


36
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 14:00:30 PM »
Ja det har jag åxå hört (Timo har skrivit det själv åxå) att det inte går att plocka ut mer än ca 145hk med limpan....
Men nu såg jag på Timos FB sida att han bänkat en AQ 151 (B230 2,5L) till 200hk!! med en original limpa.
Var tvungen att maila och fråga om det var något special med limpan men det skulle det inte vara.

37
Volvo / SV: Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: oktober 20, 2015, 19:20:53 PM »
Det ska skilja på vattenpumpen åxå mellan B23 och B230 anslutningen sitter inte på exakt samma ställe. Någon som vet hur mycket som skiljer?
Kan man byta vattenpump mellan B23 och B230?

38
Volvo / Marin B230F trim
« skrivet: oktober 20, 2015, 16:29:39 PM »

Ska marinkonvertera en B230F skulle behöva trimma motorn för lite mer mos.
Det finns endel skrivet om detta redan....

Önskemål: Effekt +160hk med bra botten vrid och bra tomgång även vid lågt varvtal. Max 5500 varv/min. Kunna köra på 95 oktan.
Vad skulle kunna vara lämpligt?

Hade tänkt mig något sånt här:
Underdel: B230 F std.
Topplock: 530 org ventiler jämna till kanalerna men behålla original, plana ca 2mm. Är det värt att leta upp en 531 topp? Eller satsa på en portning?
Kamaxel: Timo 12,2 eller FS280 ?
Grenrör: Avgaslimpa AQ
Förgasare: 2 x Fajs 45or
Tändning: STD Volvo Brytarlös fördelare

Och så den obligatoriska frågan, hur många hk skulle ovanstående set up tänkas ge mellan tummen och armbågen?
Eller finns det bättre set up för ändamålet? Tar gärna emot förslag :)


39
Bygga / Montera ur airbag samt sensorer till dito?
« skrivet: juli 25, 2015, 23:22:18 PM »
Tjapps!
Ska montera ur airbag samt sidokrockkuddar ur en Volvo S40.
Hur gör man det lättast?
Om man tar bort krocksensorerna kommer det att bli felkoder i ECUn då med fuel cut m.m. ??

40
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 23, 2014, 13:35:55 PM »
Kan detta vara vettigt?

-Dubbla Kina Fajs 45:or samt nya insug
-Portad samt planad topp med 44/37 ventiler
-NH 191 kam
-123ignition brytarlöst tändsystem

Det skulle 20k räcka till? och kanske 150hk?

41
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 23, 2014, 13:20:00 PM »
Timomotor skriver så här:

"AQ130 Volvo Penta, Effekt ca 150hk. Kina Fajs 45 or och lite gullande med motorn gjorde sitt, mera vrid och mera hk! Motorn ska vi montera i en Fjordling 17.
Kunden upplevde en för svag motor med fullastad båt! Inget ovanligt med dessa lite för klena B20 motorer som sitter monterade i många många båtar.
Tyvärr så är avgaslimpan både på B20 och B23/B230 motorerna den svaga länken för mera HK siffror! Känns lite som att dessa motorer försöker tvinga fram en nytillverkad avgaslimpa av oss! Lite frustrerande när vi vet vad som lämnar vad på bilmotorerna. Dessa luftfilter bromsar ingen effekt, vi testar med och utan. Dock så chokar det alltid lite mera med filter på och stabiliserar siffrorna på bredbandslamdan. Det är avgaslimpan som bromsar, motorerna dalar kraftigt efter 5500-5700 rpm."

Så det verkar inte som det går att krama ut mer effekt än 150hk med avgaslimpan kvar :(


42
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 23, 2014, 13:05:32 PM »

Ok, misstänkte att det var något som jag missat. Alltid lär man sig något :)
Ang varvtal så vill jag ha ett toppvarv på 5000-5500 och för att kunna ligga och marscha vid 4000 varv för att dels få någolunda bränsleekonomi och spara lite på motorn åxå.
Finns en marinmotor som baseras B230 (AQ151)och någonstans finns det en brytpunkt när det är bättre att sattsa på en sån från start...

43
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 22, 2014, 22:32:21 PM »
Så jag skulle rekomenderat lagom eftermarknadskam  med 245-250 gr dur/1mm eller max255gr om förgasarna är 45er och så mycket lyft som möjligt tex nh191 (den har jag hört många säga ska vara bland dom bästa gatkammarna som finns till b20 eller en gammal hederlig R-kam skulle nog fungera också.
Avgaslimpan skulle jag helst skippa om det är möjligt och använda ett bättre extraktor då den troligen bromsar effekten ganska mycket.
och pratar man effekt så tror jag 40er med 36mm halsringar lagom topp en 245gr kam och avgaslimpan kvar ger 150hk kanske.
45er bra topp 255gr kam och extraktor kan ge mot 180 hk eller iaf 170

En fundering, du rekomenderar en kam på max 255gr men har inte NH191 ett dur på 282gr?

44
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 22, 2014, 22:05:12 PM »
Nej det är ingen skillnad på marin o bilblocken, topparna skiljer det däremot lite på då det finns uttag för kylrör annars är det i stort sett samma.
Ditt förslag låter bra tycker jag, är lite skeptisk till till att borra med tanke på godstjokleken även om det är lockande för att få lite mer mos >:D
Finns det vevaxel för längre slaglängd till B20n? Det sitter marinvevaxel i nu efter som det är en marinmotor men den är samma slaglängd på men ska vara starkare. Vet att det finns marinvev till B230 som ger en slagvolym på 2,5L men den passar ju inte i B20n.
Ang fart och varv så är det helt ok om jag kan marscha ca 22-25kn kring 4000 varv och ha toppfart strax över 5000 och som sagt så ligger man inte så långa stunder på toppfart.
Här ser du vad som skiljer mot en vanlig B20:
https://www.youtube.com/watch?v=4TWSZIcJf9I

45
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 21, 2014, 20:39:49 PM »
Ok, låter vettigt att mäta tjockleken innan man borrar. Marin blocken har ju varit kylda med saltvatten det kan äta upp tom en rödblockare...( min båt har ifs gått i Mälaren men ligger i Saltsjö nu).
Med ca 150 friska hk skulle jag få en toppfart på ca 33kn vid 5000 varv och skulle gissa på en marschfart på ca 22-25kn vid ca 4000 varv det är kanske inte så farligt? Vill ju ha så bra bränsle ekonomi som möjligt åxå.
Ja Timos spec känns mer som optimering än trim. En sak till som är viktigt i en båt är en bra tomgång.

Sidor: 1 2 [3] 4