Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Autorep

Sidor: 1 2 [3]
31
Köpes / Vevaxlar b20-21-23-230
« skrivet: oktober 01, 2018, 12:38:57 PM »
Köpes
Ring
Noll7o55osju360
Peter
Autorep & Mek

32
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: oktober 01, 2018, 11:37:36 AM »
Jag fick järn släpp.  :banghead: :doh:
Det stämmer att man kan ju inte flytta mer än 4,5 mm på en b23 vev för att kunna slippa ner den till 45 mm och få en ökning på 9 mm på slaget om man vill ha mer slag måste vev svetsas
 :read: Och jag har justerat motor volymerna i mitt första inlägg

33
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 29, 2018, 09:49:33 AM »
Om jag minskar tappen så ökar inte slaget något 
Utan det är bara dia på tappen som minskar.
Det som händer när man offsett slipar är att man, räknar ut hur mycket man kan flytta cc måttet på vev tappen.
Vi säjer att jag ska slipa en marin vevaxel som har 86mm i slag och har en vev tapp på 49mm.
Om jag slipar ner vev tappen till 45 då har jag slipat bort 2mm på radien men det är fortfarande 86mm i slag.
Men om jag ställer in vevaxel slipen på att jag ska slipa en vevaxel med, vi säjer 94mm i slag då när jag börjar att slipa så kommer det att bara slipa på under sidan av vev tappen och typ 12 är tdc 6 är bdc och den första mm som slipas bort kommer att bara slipa mellan typ 7-5 nästa  mm kommer att slipa typ 9-3  nästa mm kommer att slipa typ 11-1 och sista mm kommer att slipa runt hela tappen och då har man en vevaxel som är strokad till 94 mm och en vev tapp med en diameter på 45mm

34
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 27, 2018, 23:54:55 PM »
Det är att slipa en marin vev offsett så att vev tappen blir 45mm istället för 49mm och då går man från 86mm i slag till 88 är då max slag.
Stakarna som jag har i tanke är det lite bearbetnings jobb på innan de är att montera, lill ända är för bredd och kolvbults hålet är 22mm måste ju honas upp till 23mm och staken har ett cc mått på 150mm vilket är 2mm kortare än orginal staken. Då blir det 2,54 liter motorvolym.
Eller bara slipa en orginal vev offsett och få 84mm  motorvolym enda som behövs att köpa är 4 st nya stakar och jag håller på att kolla upp det och vad jag behöver göra med de plus lager och p-sats
Ska se vad priset skulle hamna på om det är värt att jobba med det

35
Volvo / SV: Strokning
« skrivet: september 27, 2018, 14:31:23 PM »
kollade men hittade inget
du får slipa ner den till 49mm på vev tappen och använda b230 staken

36
Volvo / bearbetning 530 förbränings rum
« skrivet: september 26, 2018, 13:33:21 PM »

37
Volvo / Strokning
« skrivet: september 26, 2018, 13:18:08 PM »
Från b230 gjuten original vev 49 mm och 80 mm i slag till 84mm men då behövs nya stakar och kolvar fräsas av vev tapp 45mm och då med std borr 96mm så blir det 2432cc
B230 marin vev med original slag på 86mm går att slipa till 90mm slag och då är vev tappen 45mm och med std borr 96 så blir det 2548cc

b18-20-21-23 vevaxel med 54mm vevtapp och 80 slag, går att slipa om till att det blir 89mm i slag men då behövs nya stakar och kolvar, vev tapp 45mm,

b18 med std borr 1981cc

b20 med std borr 2210cc

b21 med std borr 2367cc

b23 med std borr 2577cc

b30 med std borr 3315cc

men det gäller att hitta vevstakar och kolvar som matchar och sen kan det finnas andra saker som hindrar att man inte kan använda max stroke typ hur blocket ser ut om det går att slipa ur för vevstakarna.

b230 veven och 84mm med nya stakar 150 i cc mått och fräsa av kolvarna är inga problem men dock ej för turbo för det håller det inte för, 

så ser det ut när man slipar offset
https://youtu.be/oZ6Ms6ze1wA

38
Säljes / Ny slipad b230 vev
« skrivet: september 20, 2018, 14:05:29 PM »
Ny slipade Volvo vevaxlar b18-b20-b21-b23/230 även till andra märken ring för mer info

se film på Youtube

https://youtu.be/qGIEWmgz3Dw

Från 2000kr

0705507360

39
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 17, 2018, 21:36:39 PM »
Jo såg det nu, men jag använde 390 som jag slipade radi på efter som jag får med området utan för sätes ringen  planat och väggen i förbränings rummet men det tar ju tid även med motor drift till miran.
Då går det mycket fortare med cnc fräsen iallafall om ventilen är i linje med cylindern lite värre är det med v8 toppar eftersom de är vinklade

40
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 21:04:40 PM »
När jag kör med fräsen så får jag radi 30 (60 dia) på avgas och 35 (70 dia) på insug och ändå innanför packningen.
357 är inget stål som jag känner till 390 där i mot. Det är för att fräsa för sätes ringar.
Jag köpte första miran runt 94 och innan hade jag stenar malte månson

41
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 17:51:21 PM »
efter som det är begränsad storlek på bilder här så lägger jag en länk till maskinisten där jag har bilder på lite topp jobb,
jag hoppas att det är ok. hittar inga forums regler   
bilder på toppen fräsning förbränningsrum 

42
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 14:01:00 PM »
Körde med miran förut men gillade inte att radi blev så liten och nu får jag radi 6 i botten.

Håller på att bygga upp en motor renoverings verkstad och jag har nu bromsbänk för motorer, vevaxel slip, mira centronic, fördelarbänk, generator och startmotor bänk, flödesbänk, cylinderborrmaskin och för hening suport svarv, fräs, cnc fräs, planslip och mig, tig ac/dc maskin esab, osv......
 och kör eget som reparatör på indistrin och kvällsr och helger i verkstan med motor eller topp renovering

43
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 15, 2018, 08:39:05 AM »
Här är en film på när jag fräser om ett förbräningsrum på en volvo 530 topp

https://youtu.be/Scv5waNl-2w

44
Volvo / SV: ventilsäten i alu
« skrivet: september 14, 2018, 12:03:26 PM »
Det funkar inte för att alu är för mjukt.
motor kommer att starta och sen dö för att ventilen kommer att äta sig in i toppen ganska om gående och avgas kommer att vara sönderbränt på några min när avgaserna ska ut.

byta säte är inte så tids krävande om man har rätt saker för det.
 
 

45
Säljes / Renoverad topp
« skrivet: december 17, 2016, 08:35:39 AM »
Har en 530 topp renoverad och portad med en kam fs 320
Det som är gjort Mira frästa säten, slipade ventiler, brons styrningar (k-line) plan fräst, och bättrings portad
5000kr

Tel 0705507360

Sidor: 1 2 [3]