Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - vargen

Sidor: 1 ... 4 5 [6]
76
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: mars 16, 2011, 20:27:38 PM »
deepvalley vaf körde du med för kammar på första settupen.

77
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: februari 15, 2011, 20:39:54 PM »
 :help: va ni krabbar till det.  nolla blocket nolla kammen och noll på kammen så är avgas och insugs nock lika mkt aktiva dvs tryckt ner ventilerna lika mycket för att sen justera in kammen så vrid kammen så att insug är 2mm mer påverkad än tidigare

fördelaren ställer du så att rotorn pekar mot 1ans tändkabel i fördelarlocket närmotorn är i noll så är den grundjusterad sen när du startat upp den så kan öka efter behag .

78
Volvo / SV: Kamaxel inställning
« skrivet: februari 15, 2011, 01:08:04 AM »
mät ner till ventiltryckaren istället  gjorde mig en lite järnbit som vilar mot topplockets ventilkåpsyta på båda sidorna typp som ett platt tak  sen ställ motorn i noll kammen i noll med standardhjul sen byt hjul släpp justerskruvarna på kamhjulet  mät på 4 ans insug    exempel du får fram 100mm så ska du ju vrida kammen (endast kammen)tills måttet blir 103,7-104,2 mu kan du dra åt skruvarna vrid motorn 2 varv så du har frigång mm ställ motorn på noll på blocket kontrollera måttet så det är samma och finemang bara att prova nu.

79
Volvo / SV: Vad är det för kam??? MC 25443?
« skrivet: februari 15, 2011, 01:00:37 AM »
mät bascirkeln på samtliga någon lära ligga väsentligt mindre i diameter cirka 2-2,5mm så har du hittat din omslipade kam och med dom nummrena så tro jag du tittar på fel ställe titta i bakkant på den yta som vätter mot kupen där kan du ha din märkning.

80
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: februari 15, 2011, 00:58:00 AM »
normalt sett byter man blocket för att kunna montera en mellanaxel som har fördelardrivning då man ofta vill motera just förgasare samt en brytarlös fördelare så man kan ställa allt lätt detta tillsammans med extrakt och lättat sväng ger utan bekymmer starx under 200 hk.

man behöver ett b230block det gammla ta kolvar stakar från b234 sätt i det andra blocket en spännrulle från golf mk1 samt en kamrem från opel 1,6d sätt ihop
och tada en bra bit på vägen.

danne walls maskin om jag fått någorlunda rätt info (googla och allt står att finna)

var hemlig underdel men kamaxlar slipade med "7" profiler svetsade kolvar för högre komp samt förgasre storleck 48or.
enligt han själv var dett dock roligare med en 8v maskin då den har bättre register citat " under 5000varv måste du växla ner"

bygger själv en variant men för att få högre komp kommer jag toppdecka samt svarva ur större ventilgropar. och standars kammar finns ju 3 olika orginalslipningar till sug sen 1 till för turbo lägre lyft på dom dock (har jag för mig)

detta kommer monteras på 240 gatbil (16000mil på mätaren 1 ägare) och provas ut och bänkas i rullbänk för att se vilken typ som blir bäst sen byggs bilen till folkrace och den kommer inte köras på semsterracet utan en lämplig smålandstävling sent i år eller nästa år.

81
Volvo / SV: Lite hjälp ang trimming av isbilen!
« skrivet: februari 15, 2011, 00:39:59 AM »
mm. vx samt mild portad samt trippla vinklar på ventilerna samt planad 2mm och fräsha dubbla stronberg/pierburg med 240 nålar lite justerade invändigt noga synkade ger dig lätt 170hk på standard b23/b230 med flata kolvtoppar. det nog med ork på 3an för att varva 7000 iallafall.

obs ett måste är justerbart kamdrev och vrida kammen så den vill varva mer. lättat sväng ger dig en bättre gasrespons. gärna ett extraktor.

ventilstyrningarna kunde du bara ha slipat av håller okej ändå.


vx kontra k kam skiljer väldigt lite på dessa men överlag är vx bättre.

ps kolla din 405 topp kan sitta k kam i den.

att dom är värda mer mm borde vara för att dels passar dom ju oftast utan att man behöver justera ventilspelet samt att v k h går att slipa häftigare profiler på.

82
Volvo / SV: Lättat svänghjul
« skrivet: februari 15, 2011, 00:17:13 AM »
gillar denna skarpt.

har dock en liten tanke samt dela en erfarenhet med er.

jag har kört båda volvos lh system med det lilla svänget med endast en liten trekantig plåtbit cirka 10x10x10 mm pekandes mot växellådan.

satt ett sådant på en 740 turbobil så vi gjorde ett lättat likandant kan ju tänka mig att piggen måste sitta ganska exakt för att detta ska funka jag fick justera piggen något på det vi gjorde så den låg närmare givaren.


det med däckbalanceingsmaskin ska jag pröva nåndag hehe.

83
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: juni 09, 2009, 17:53:04 PM »
bra att veta vid planing av  volvotopp alla sorter utom 1000631.

orginal "ny"  kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.

pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.

kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .

hur gör man  Ta remmen mellan tummen och pekfingret  mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln

du ska  INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.


OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm

men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med  orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.

84
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: juni 09, 2009, 17:43:23 PM »
summering av kamdrev.

först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.

av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.

på den gamla sorten kan man med  fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.

att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.

gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.


nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.


lycka till

85
Volvo / SV: Plana toppen B21A?
« skrivet: juni 09, 2009, 17:29:17 PM »
Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .

först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är

1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.

sedan kommer

1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.

1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.

alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.

Nya topparna.

1000530 finns i alla utföranden.

1000531 svanhalstopp finns även som turbotopp finns inte med spridarhål.


1000631 topp till motorer med förbränningsutrymmena i kolvarna, ej att jämföra med övriga toppar.


alla toppar av äldre ursprung ärgar mer eller mindre därav dom olika resultaten i planing, men även troligt att dom redan kan vara planade med påverkar ju givetvis hur mycket man kan ta  mera.

86
Volvo / SV: B230F
« skrivet: juni 09, 2009, 16:38:23 PM »
Hej på er jo angående det att det sägs inte gå att använda det "tunna" svänghjulet till nya sprutet är inte korrekt det går absolut att använda så länge man man har sprutet med endast en givare mot svänghjulet dock måste man  svetsa dit en liten trekant på svänghjulet där grundmarkering skulle vara, ser lite konstigt ut men funkar kanon.

lycka till

87
Volvo / SV: lite vassare skåp
« skrivet: augusti 19, 2008, 23:34:14 PM »
sätt dit en ståendes fördelare med hallgivare  eller med rätt styrsystem kan du även bara göra en utstikande plåt bit på svänghjulet på exakt rätt ställe.

Tror att det går på dom med en givare mot svänghjulet hadde det så på min 740 turbo iallafall.

det innebär också att om du sätter i en mellanaxel med drivning för en fördelare så kan du ställa upp tändningen med.

blir supeskoj.

88
Saab / SV: Borra/Stroka motorn
« skrivet: augusti 19, 2008, 23:24:55 PM »
angående volvokolvar så ska du svarva ner diametern på kolven till 95 inte borra mer. ps glöm inte att svarva spåret för kolvringen med.

b230 kolvbult är 23mm istället för b23  som är 24mm om jag jag inte kommer ihåg fel.

till dig som ville ha mer botten i 16v justera insugskammen  istället ger mer för noll pengar.


Sidor: 1 ... 4 5 [6]