Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MrSimson

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 12
31
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 14, 2010, 21:36:40 PM »
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?
740 med A-motor 85-86 har framfördelare.

ok. men det funkar i mitt fall med brytarlös fördelare eller?

32
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 14, 2010, 20:04:25 PM »
nae ok så bra då... blev ju mycket billigare det här än att köpa massa grejer!  ;D o inget varvstopp så då kommer ju bilen gå värre också! två flugor
i en smäll!  ;D tack för hjälpen! nu ska bara toppen bli färdig så jag kan sätta på den o sprutet också.  :dyrka:

33
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 14, 2010, 16:52:17 PM »
ok kanon!  :D men det spelar ingen roll vilket stift jag sätter plusen på då eller?

34
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 14, 2010, 15:39:40 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

"Det nedre" är väl den elektriska uppvärmningen av styrtrycksventilen? En bimetallfjäder i den sänker styrtrycket när den är kall = mer soppa medan motorn är kall. Det ska sitta något elektriskt värmeelement som värmer grejerna där snabbt efter start, så tryck återgår till normalt och bränsleförbrukning och avgasutsläpp hålls så låga som möjligt. En ganska onödig funktion på en folkracemotor när varken avgasutsläpp eller bränsleförbrukning är särskilt viktigt - motorvärmen värmer så småningom upp grejerna ändå tydligen (har jag hört). Dessutom fixar väl dom flesta justerbart styrtryck, då kan förändringar med temperaturen vara smått störande...

Kallstartsspridaren på insuget kan vara lämpligt att koppla till en strömbrytare inne i kupén, som sagt är dess funktion ungefär detsamma som en choke (mer soppa vid kallstart alltså). Att trycka igång den några sekunder kan få även en motor som nästan är omöjlig att starta kall utan extrasoppa att hoppa igång hur snällt som helst.



ok så kallstartspridaren kan vara bra att ha alltså... Men är det bara att dra en plus o en jord till den då eller?

35
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 14, 2010, 10:50:29 AM »
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?

36
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 13, 2010, 22:54:17 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

Jaha ok så då är det bara att strunta i allt det elektriska då eller?

37
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 13, 2010, 20:19:18 PM »
ok... men hur gör jag då? jag har en brytarfördelare men var ska jag dra kablarna som kommer från sprutet? Har läst lite i haynes handbok o där står det ju att nåt ska ha strömförsörjning o sen ska det gå till tändspolen. Men hur o vilka kablar ska gå vart? Om någon kunde hjälpa mig med det så vore det guld värt!

Tack på förhand!

MVH Simon

38
Köpes / 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 13, 2010, 17:17:19 PM »
Hej!

Söker en volvo 240 med det mekaniska sprutet dvs b21e/b23e/b230e. Ska ha den till reservdelsbil så den får kosta max 2000kr.

Söker även en kabelstam komplett med box/relä till mekaniska sprutet alternativt endast boxen.

Bilen inom en radie av 20 mil från Norrköping, östergötland. Kabelstammen eller boxen kan finnas i hela Sverige så länge det kan skickas.

MVH Simon

39
Volvo / SV: tänkte börja plana min 530 topp när jag såg det här....
« skrivet: mars 07, 2010, 19:45:01 PM »
svaghet vet jag inget om men... planing beror väl helt på vad du ska göra med motorn i övrigt.

40
Volvo / SV: tänkte börja plana min 530 topp när jag såg det här....
« skrivet: mars 07, 2010, 18:06:48 PM »
troligtvis så är det ett hål som blivit av att kylarglykolen har frätit genom ett hål i packningen. det finns ju som du kanske vet fler hål i packningen än vad som finns i toppen. hade likadant på en av mina toppar för ett tag sen. fast det var inte lika stora hål. men det borde inte vara nån fara tror  jag.

41
Regler / SV: "HANS" i folkrace
« skrivet: februari 24, 2010, 12:18:11 PM »
Håller med dig fullständigt! Givetvis är det alltid bra att ha så hög säkerhet som möjligt men däremot så ska kraven på säkerhet inte inkräkta på folkracens grundidé; att det ska kunna vara billigt. Tycker att det ska vara upp till var och en om man vill ha hans eller inte. Jag skulle gärna ha ett hans-skydd men dom är ju så förjävligt dyra!

42
Volvo / Slipning av cylinderväggar
« skrivet: februari 08, 2010, 21:01:41 PM »
Hej!

Är det ett måste att slipa cylinderväggarna när man använder gamla kolvar men sätter i nya kolvringar? Funkar detta verktyg i så fall? http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=82435
Motorn det gäller är en B23E.

MVH Simon

43
Volvo / SV: Porta topp
« skrivet: februari 05, 2010, 23:04:20 PM »
Nu gissar jag vilt här... men om vi antar att det i stort sett bara är företag som lever på att porta toppar som lägger den tid/pengar som krävs för att göra en CADritning till en biltopp så kan vi nog också anta att dom inte har lust att dela med sig av sina ritningar, särskilt inte gratis på nätet.

Befarar tyvärr också att det är som du säger...

44
Volvo / SV: Porta topp
« skrivet: februari 05, 2010, 22:09:37 PM »
Ingen som vet nåt?  ???

45
Bygga / SV: Utförande på grind fram
« skrivet: februari 01, 2010, 21:21:25 PM »
kan ju bara tala för mig själv men jag har blivit rådd att inte ha grind bak, med argumentet att om man blir påkörd bakifrån så gör det ganska ont om det är stumt där. Bättre att bilen är lite mjukare och tar smällen istället för din nacke.

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 12