Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - 900 Power

Sidor: 1 [2]
16
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: januari 14, 2009, 22:00:15 PM »
kanon! äntligen någon som ger ett bra recept! ;D
dock var och hur behöver du bearbeta kolven??


Kolvkjolen tills det går fritt.

17
Säljes / SV: Saab 900 16V -88 Folkraceobjekt
« skrivet: januari 11, 2009, 20:59:14 PM »
behåll katalysator och sänk priset lite till så kan jag hämta den :) har lite långt att åka men rätt pris så kan de vara intressant

Priset är fast och äckligt billigt, du kommer tjäna pengar ändå..

För ditt skambud så kan du hämta bilen utan många grejer..

18
Bygga / SV: saab 99 med 9000 motor
« skrivet: januari 11, 2009, 20:53:05 PM »
Motorn får faktiskt plats på tvären utan fjäderben från 9000, men det är trångt, har nån bild på det här nånstans...

Men som sagt, mycket jobb.

19
Saab / SV: 2,3 liters vev i 99
« skrivet: januari 11, 2009, 20:51:10 PM »
9000 block i benämningen b234 (2,3L) så är svaret Nej, det är ett helt annat block. B202 (2,0L) är samma block som används i 900. Minns inte om det var något som skiljde, i så fall oljeröret eller nåt sånt, men det är bolt on från "vanliga" h-motorn.

Kåporna i båda ändar, insug och grenrör och oljepickup, typ allt förutom block och topp.

Om man nöjer sig med 90mm borr kan man använda B202 block, B234 långmotor veven (90-93) B201 stakar(mest pga att de är 100g lättare än B202) och B234i kortmotor 94-98 kolvar..

Då funkar det, man måste slipa ut blocket och svarva ner motvikterna på veven och kanske fila lite på kolvarna..

20
Saab / SV: H-motor toppar
« skrivet: januari 06, 2009, 21:35:45 PM »
Det får bl.a. göras när man plockar blocken från 900i -92 (2,1L=93mm borr) och bygger om till 8v. 

Men varför skulle vilja bygga om till 8V?

Strypa motorn?  ::)

 ;)

21
Säljes / SV: Saab 900 16V -88 Folkraceobjekt
« skrivet: december 22, 2008, 20:53:21 PM »
Ingen som är sugen?

Mellandagsrea!

Hämta skiten innan nyår för endast 1000:-, bara katten är värd 500:-!

Efter nyår så tar jag nog bort katten och skrotar skiten..

Synd på en rostfri 900 med renoverad motor och bromsar men men..

22
Saab / SV: Byta 2,0 mot 2,3 i SAAB 9000
« skrivet: november 05, 2008, 22:45:02 PM »
Beror lite på vad det är för årsmodeller vi pratar om.

1994 och uppåt så är det samma block och topp, det som skiljer är vevaxel, kolv och stake.
I övrigt är det inte så stora skilnader.

Innan däöremot så har 2,3an ett helt annat block mot 2,0an, men i 9000 är det "bara" att stoppa dit en komplett 2,3 motor, för motorfästen och allt stämmer.

Man kan dock inte flytta över innehåll och sådant hur som helst.

23
Saab / SV: Identifiera 16v motor
« skrivet: november 05, 2008, 22:42:29 PM »
Om det är en B212 motor så står det 2,1 gjutet på vä sida under insuget, bredvid oljefiltret.
Den ska även vara röd ;)

24
Saab / SV: H-motor toppar
« skrivet: oktober 25, 2008, 13:47:02 PM »
Alla 8-ventilare är likadana och alla 16-ventilare är likadana, dvs 2 olika varianter...

Nää, alla 16V är inte likadana, finns 4st olika 16V-toppar till Saab, eller egentligen 5st om man ska vara petig.

Lars Borg> Säker på att de hålen inte redan finns? Blocken är ju samma from 1985 och uppåt på både 8V och 16V, och 84 fanns det ju 16V med gamla blocket också, så jag tror att kedjetransmissionen från 8V är "bolt-on"

25
Saab / SV: Plana topp på 16v
« skrivet: oktober 25, 2008, 13:43:52 PM »
Ingen aning varför folk säger att man inte ska göra det, jag har gjort och det funkar ju utmärkt.

Om jag inte mins fel så planade jag 1,4mm, kan ha varit ännu mer, kanske har nån anteckning kvar..

Blev 12,5:1 i kompressionsförhållande och den motorn går bra på både E85 (som blev förbjudet) och BF98, bytte iofs kolvar också för att få mer komp.förhållande..

Men då är det inte så långt kvar till att fräsen tar bort ventilsätena.. :D

Ang. spikningar så är 16V mindre känslig, mest pga av att tändstiftet är centralt placerat i förbränningsrummet. Ganska självklart.

26
Säljes / Saab 900 16V -88 Folkraceobjekt
« skrivet: oktober 25, 2008, 13:30:10 PM »
Fullt fungerande personbil, rensad på inredning och lyktor.
3-dörras kombikupe, vit utan taklucka.
Ny kamkedja, samt renoverade bromsar.

Priset är 1500:-, men går att diskutera vid snabb affär.

Bilen finns i Nyköpingstrakten och hämtas med trailer där.

Papper finns.

Mvh Marcus

Sidor: 1 [2]